خانوادهطلاقطلاق از طرف زن

طلاق به دلیل نازایی مرد (عقیم بودن و ناباروری مرد)

قبل از ورود به موضوع طلاق به دلیل نازایی مرد لازم است گفته شود که حسب ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می تواند با مراجعه به دادگاه و دادن دادخواست تقاضای طلاق همسرش را کند و مخالفت زن مانع صدور حکم طلاق نخواهد بود و عقیم بودن و نازا بودن زن تاثیری در مهریه و یا سایر حقوق مالی او نخواهد داشت.

اما با توجه به این که طلاق در اختیار مرد است، زن در صورت وجود دلایل محکمه پسند و اثبات عسر و حرج و شروط ضمن عقد نکاح – در فرض امضاء مرد – امکان طلاق برای او وجود دارد.

یکی از شایع ترین علت های طلاق در جامعه همین موضوع طلاق به دلیل نازایی مرد است؛ در این زمینه علم پزشکی پیشرفت های بسیاری کرده است و امروزه کمتر زوجینی هستند که حتی با روش های نوین باروری گرچه زمان بر و پر هزینه است، صاحب فرزند نشوند.

ولی سوال اصلی این است که اگر مردی نابارور شد و یا باروری او از طرق طبیعی امکان پذیر نباشد آیا برای زن امکان طلاق به دلیل نازایی مرد وجود دارد؟

همانطور که می دانید زنان تا سن یائسگی قادر به باروری می باشند و بعد از سن سی و پنج سالگی بارداری پر خطر تر از قبل خواهد بود ولی امکان باروری مردان تا پیری وجود دارد لذا با طولانی شدن زمان باروری اگر مشکل از مرد باشد، فرصت بچه دار شدن در سنین مناسب از زن گرفته خواهد شد.

با توجه به این حساسیت ها و اینکه حق هر انسانی است که در صورت تمایل بخواهد تولید مثل و صاحب فرزند شود، بر خلاف اخلاق و عقل و شرع خواهد بود که زنی را تحمیل به زندگی کرد که مرد در آن توان باروری ندارد.

در این راستا در عقدنامه های رایج بین مردم شرط چاپی وجود دارد که در صورت امضاء زوج، زوجه می تواند در موردی که مردی پس از ۵ سال به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند شود، طلاق بگیرد که احراز این موضوع با دادگاه رسیدگی کننده به طلاق می باشد.

اگر هم مردی این شرط ضمن عقد را امضاء نکرده باشد پس از گذشتن حدود همین مدت می تواند به استناد عسر و حرج به جهت بچه دار نشدن مرد از دادگاه تقاضای طلاق کند.

سوالی که مطرح می شود اینکه بچه دار نشدن مرد از طریق طبیعی و معمول به زن امکان طلاق می دهد یا پس از طی مراحل درمان و استفاده از روش های باروری غیر طبیعی و بچه دار نشدن زوج، امکان طلاق وجود دارد؟

قانون در این خصوص ساکت است و بین دادگاه ها و قضات هم اختلاف نظر است ولی عمده قضات صرف بچه دار نشدن زوج از طریق طبیعی پس از مدت ۵ سال را برای طلاق زوجه کافی می دانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا