خانوادهطلاقملاقات فرزند

حضانت و حق ملاقات با فرزند قبل از طلاق

زمانی که زوجین در روابط خود دچار اختلافاتی می شوند، مسئله حضانت فرزندان و ملاقات با آنان تبدیل به موضوعی مهم می شود؛ به ویژه زمانی که هنوز والدین از هم جدا نشده اند، به سبب اینکه معمولا حضانت با یکی از والدین است، طرف دیگر همچنان از حق ملاقات با فرزند خود برخوردار خواهد بود.

اما در صورتی که والدین در خصوص ملاقات با فرزند به اختلاف برسند، باید به دادگاه مراجعه نمایند تا دادگاه جزئیات مربوط به ملاقات با فرزند قبل از طلاق را تعیین نماید.

نوشته های مشابه

به همین مناسبت در این مقاله به بررسی حضانت فرزند قبل از طلاق، حق ملاقات فرزند قبل از طلاق و نحوه ملاقات با فرزند قبل از طلاق خواهیم پرداخت.

حضانت فرزند قبل از طلاق

حضانت بر اساس قانون عبارت است از نگهداری کودکان.

در قانون مدنی احکام ویژه ای در خصوص حضانت فرزندان مطرح شده است، اما ممکن است قبل از اینکه والدین از هم طلاق بگیرند، به دلایلی جدا از هم زندگی کنند؛ در این صورت، مسئله حضانت فرزند قبل از طلاق موضوع مهمی است.

بر اساس قانون، حضانت فرزندان اعم از فرزند دختر و فرزند پسر تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است .

بعد از سن هفت سالگی حضانت تا سن بلوغ بر عهده پدر خواهد بود.

سن بلوغ در دختران نه سال تمام قمری و در پسران پانزده سال تمام قمری است.

بعد از اینکه فرزندان به سن بلوغ برسند، خودشان می توانند تصمیم بگیرند که می خواهند با کدامیک از والدین شان زندگی کنند.

حق ملاقات فرزند قبل از طلاق

نکته مهمی که وجود دارد این است که حضانت فرزند توسط یکی از والدین سبب نمی شود که دیگری از ملاقات با فرزند خود محروم شود؛ به همین دلیل، ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی در خصوص حق ملاقات فرزند قبل از طلاق مقرر نموده است که:

"در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد، حق ملاقات با فرزند خود را دارد".

بنابراین، حق ملاقات فرزند قبل از طلاق برای والدین به هر حال محفوظ است و نمی توان کسی را از این حق محروم نمود.

تنها در شرایط خاص و ویژه ای، ضمن در نظر گرفتن مصلحت کودک، می توان مدت زمان ملاقات با فرزندان را افزایش یا کاهش داد.

نحوه ملاقات با فرزند قبل از طلاق

در ماده ۱۱۷۴ قانون در رابطه با زمان و مکان ملاقات با فرزند نیز چنین مقررنموده است:

"تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف میان والدین با دادگاه است، بنابراین، در صورتی که والدین در خصوص نحوه ملاقات با فرزند قبل از طلاق، مثلا زمان و مکان آن به اختلاف برسند ، بایستی به دادگاه مراجعه نمایند.

در این صورت، دادگاه زمان و مکان ملاقات با کودک را تعیین می نماید.

دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به دعوای ملاقات به فرزند قبل از طلاق، دادگاه خانواده است.

به این منظور ، می توان برای ملاقات با فرزند، دادخواست ملاقات با فرزند قبل از طلاق را به دادگاه تقدیم نمود که دادگاه نحوه ملاقات با فرزند قبل از طلاق را مشخص می کند.

علاوه بر این، در صورتی که در خصوص مدت زمان ملاقات با فرزند توافقاتی میان زوجین به عمل آید ، طبق آن عمل خواهد شد؛ در غیر این صورت، مدت زمان ملاقات با فرزند قبل از طلاق نیز توسط دادگاه مشخص می شود که هیچ یک از طرفین نمی تواند مانع از ملاقات با فرزند در مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه شود، اما در شرایط خاصی که مصلحت طفل به خطر افتاده باشد، می توان از دادگاه درخواست کرد که مدت زمان این ملاقات محدود شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا