خانوادهملاقات فرزند

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

پیش از پرداختن به شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند باید گفت جدایی و طلاق میان والدین هر چند اتفاقی ناخوشایند برای فرزندان به شمار می رود و سبب می شود که فرزندان با پدر یا مادر خود به صورت جداگانه ادامه زندگی دهند.

با این حال ترتیباتی در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است تا از آن طریق، شخصی که حضانت فرزند را به عهده ندارد، بتواند با فرزندان خود دیدار و ملاقات داشته و از سوی دیگر، فرزند مشترک نیز امکان دیدار با والدین خود را داشته باشد.

نوشته های مشابه

طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

با این وجود، در مواردی ممکن است که زمان تعیین شده برای ملاقات با فرزند به مصلحت او نبوده و چه بسا آسیب های جسمی و روحی متعددی برای وی ایجاد کند. در چنین شرایطی، می توان نسبت به کاهش زمان ملاقات با فرزند اقدام نمود.

به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند بپردازیم و شرایط مربوط به آن را بررسی نماییم.

ملاقات با فرزندان پس از طلاق

علاوه بر اینکه در قانون مدنی جزییات مربوط به حضانت فرزندان پس از طلاق والدین مشخص شده است، احکامی نیز در رابطه با ملاقات و دیدار با فرزندان پیش بینی شده است که بر اساس آن، هر یک از پدر و مادر حق خواهند داشت تا با فرزندان خود ملاقات نمایند.

بر اساس ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر، ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد، حق ملاقات با فرزند خود را دارد.

احترام به حق ملاقات با فرزند به اندازه ای مهم است که به موجب قانون، هیچ یک از والدین نمی تواند دیگری را از این حق محروم کند. بنابراین، در صورتی که هر یک از آنان سبب ممانعت از ملاقات با فرزند گردد، می توان از وی به دادگاه شکایت کرد.

از این دست موارد و تخلفات به وفور در جلسات مشاوره حقوقی آنلاین دیده می شود.

کاهش زمان ملاقات با فرزند

کاهش زمان ملاقات با فرزند

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد، هنگامی که پدر و مادر از هم جدا می شوند و حضانت به عهده یکی از آنها قرار می گیرد، حق ملاقات برای دیگری محفوظ است که مدت زمان این ملاقات، با توافق زوجین و یا به موجب حکمی که دادگاه مقرر داشته است، تعیین خواهد شد.

با این حال ممکن است مدت زمانی که برای ملاقات تعیین شده است، به مصلحت فرزند نباشد و یا اینکه سبب آزار و اذیت فرزند بشود. در این صورت، می توان زمان و ساعات ملاقات با فرزند را کم کرد تا هم حق ملاقات والدین محفوظ باشد و هم مصلحت فرزند تامین گردد.

به عنوان نمونه، در صورتی که ملاقات با فرزند به مدت دو روز پایان هر هفته تعیین شده باشد، می توان این مدت را به یک روز کاهش داد؛ البته کاهش دادن و کم کردن مدت زمان ملاقات پدر و مادر با کودک نیازمند دلایل متقن و موجهی است که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

برای چنین توافقاتی می توانید مشاوره حقوقی تخصصی دریافت نمایید.

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات

کم کردن ساعات ملاقات با فرزند محدود به شرایطی می باشد که از جمله این شرایط، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گاهی ملاقات با والدین اعم از پدر یا مادر می تواند آسایش روحی و جسمی کودک را به مخاطره بیندازد که در چنین شرایطی، مرجع قضایی با در نظر گرفتن شرایط، مدت زمانی که برای ملاقات با فرزند تعیین شده است را محدود می کنند.

علاوه بر این، در صورتی که پدر یا مادر صلاحیت اخلاقی لازم را برای ملاقات با فرزند نداشته باشند نیز می توان این مدت را محدود نموده و کاهش داد.

به عنوان مثال، در صورتی که مرد یا زن اعمال و رفتارهای نامشروع یا جرایمی را مرتکب شده باشد که بیم آسیب های اخلاقی به فرزند با ملاقات با وی به وجود آید، مدت زمان ملاقات با وی کاهش خواهد یافت.

با این حال ذکر این نکته از سوی وکیل خانواده به شما ضروری است که دلایلی که در جهت کاهش مدت زمان دیدار و ملاقات با فرزند ارائه می شود، حتما بایستی مستند بوده و خواهان، بتواند با دلایل و مدارک لازم، آنها را برای مراجع قضایی رسیدگی کننده یعنی شورای حل اختلاف به اثبات برساند.

در غیر این صورت، به ادعای مطرح شده توجهی نشده و مدت زمان ملاقات، کاهش نخواهد یافت و همانگونه که اشاره شد، حق ملاقات والدین کماکان محترم خواهد بود.

اگر فرصت مراجعه حضوری به دفتر وکیل را ندارید، وکیل تلفنی خدمتی است که شما را به متخصصین ما در بنیاد وکلا متصل می نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا