کیفری (جرائم)

پرداخت غرامت از سوی هنرمند ناقض

کیتی پری که متهم به دزدیدن موسیقی ترانه  "اسب تیره"  Dark Horse شده بود، از سوی دادگاه به پرداخت جریمه‌ای برابر با ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار محکوم شد.

هیئت منصفه دادگاه رای خود را در مورد پرونده ترانه «اسب تیره» کیتی پری دادند و گفتند باور دارند که این ترانه دزدی است.

ترانه " اسب تیره" که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و یکی از پرفروش ترین آثار کیتی پری به شمار می رود، رونوشت نزدیکی از یک ترانه رپ ساخت سال ۲۰۰۹ است.

نوشته های مشابه

اصولا نقض حق مؤلف در فضای غیرقراردادی هنگامی رخ خواهد داد که شخصی غیر از پدیدآورنده مرتکب اقدامی گردد که عمل مذکور حق انحصاری وی نبوده است.

پدیدآورنده نیز جهت جلوگیری از نقض و دریافت غرامت در ابتدا باید مؤلف بودن خود و سپس ورود ضرر از فعل ثالث را در محاکم اثبات نماید که نهایتا پدیدآورنده پس از اثبات شرایط مذکور، می تواند خسارت وارده را مطالبه نماید.

استثنائاتی در حقوق کشورهای کامن لا وجود دارد که یکی از پرکاربرد ترین آنها، اصطلاح استفاده منصفانه  می باشد.

به طور کلی در هنگام وقوع نقض مالکیت فکری، یکی از اولین دلایل خواندگان در دفاع از خویش، این امر است که آنها به طور منصفانه از اثر اصلی استفاده نموده اند و مرتکب نقض نشده اند و در صورتی که دفاعیات خواندگان مورد قبول واقع می گشت، رای برائت به نفع آنها صادر می شد.

با این توصیف در این گفتار به نقض حقوق مؤلف در فضای غیرقراردادی پرداخته خواهد شد. 

 هنگامی که یک طرح و یا یک اثر منحصر به فردی تولید می گردد، آن طرح و ایده صرفا متعلق به پدیدآورنده اش خواهد بود.

لذا اگر شخص ثالث آن ایده را در تولید محصولی نوین به کار گیرد، صاحب اثر نوین خواهد بود و نهایتا نسبت به اثر اولیه نقض رخ نخواهد داد؛ اما اگر ایده اولیه بدون هیچگونه نوآوری مورد بهره برداری قرار گیرد، نقض رخ خواهد داد.

به عنوان مثال یک قطعه موسیقی را تصور کنید که با یک ملودی و ریتم منحصر به فردی ساخته شده و به موجب سبک جدید و متنوع اش محبوبیت بسیار زیادی بدست می آورد، به همین خاطر شخص دیگری از این فرصت سوء استفاده کرده و قطعه ای مشابه با همان ملودی و ریتم می سازد تا بتواند دیدگان عموم را به سمت خود جلب کند که نهایتا شخص دومی به جهت تولید قطعه ای با این درجه از شباهت با قطعه ای اصلی، ناقض محسوب می گردد.

همین مسئله در حوزه های دیگر حقوق مالکیت فکری نیز وجود دارد؛ هنگامی که یک اثر با ایده های نوینی که به همراه دارد، محبوبیت فراوانی به دست می آورد، دیدگان عموم را به سمت خود جلب می کند و به موجب آن برخی اقدام به برداشت ناروا از اثر مذکور می نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا