استرداد جهیزیهخانواده

آیا طلا می‌تواند موضوع دعوای استرداد جهیزیه قرار گیرد؟

هر مالی که بر اساس توافق زوجین یا عرف محل داخل در جهیزیه قلمداد شود، هر چند از نوع زیورآلات (طلاجات) باشد، می تواند موضوع دعوای استرداد جهیزیه قرار گیرد.

  • چنانچه زوجه در لیست سیاهه جهیزیه طلاجات را نیز قید کند، اولا در صورت تعلق طلاها به زوجه، آیا میتواند در دعوای استرداد جهیزیه طلاجات را به عنوان جهیزیه مطالبه کند، آیا طلاجات جز جهیزیه محسوب می شود؟
  • آیا دادگاه می تواند رای به استرداد طلاجات بدهد یا این امر مستلزم دعوای مستقل است؟
  • چنانچه طلاجات توسط زوج به زوجه هبه شده باشد، آیا باز هم می تواند در دعوای استرداد جهیزیه آن را مطالبه کند و باید دادگاه نسبت به آن چه رایی صادر نماید؟

مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۹۸/۱۴۳۰ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ اداره حقوقی قوه قضائیه:

اولا، هر مالی که بر اساس توافق زوجین (که غالبا با تنظیم سیاهه صورت میپذیرد) یا به موجب عرف محل داخل در جهیزیه قلمداد شود، هر چند از نوع زیورآلات (طلاجات) باشد، می تواند موضوع دعوای استرداد جهیزیه قرار گیرد و تشخیص این که طلاجات فرض سؤال در مالکیت زوجه بوده است و به عنوان جهیزیه تحویل زوج شده است و یا توسط زوجه به زوج تملیک شده و تحت عناوینی همچون هبه و صلح قرار می گیرد، با لحاظ مندرجات پرونده و احراز قصد مشترک طرفین برعهده دادگاه رسیدگی کننده است.

ثانیا، مستند به ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، صلاحیت دادگاه خانواده صرفا محدود به بندهای هیجده گانه احصایی است و موضوعاتی از قبیل مطالبه شیربها یا استرداد طلاجات در صلاحیت دادگاه خانواده نیست.

چه اینکه موارد هیجده گانه مزبور امری استثنایی است و افزایش صلاحیت دادگاه خانواده نیازمند نص است و از آنجاییکه در امور استثنایی باید به قدر متیقن اکتفا نمود، لذا از تفسیر موسع و افزایش دامنه صلاحیت این دادگاه باید خودداری کرد.

با عنایت به مراتب فوق در صورتیکه به تشخیص دادگاه طلاجات فرض سؤال جهیزیه تلقی نشود، رسیدگی به دعوای استرداد آن از صلاحیت دادگاه خانواده خارج است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا