بین‌ الملل

نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان خارج از کشور

حتما شما هم در زندگی روزمره خود، در هنگام پیگیری برخی از امور اداری و یا حتی استخدامی با مفهومی تحت عنوان گواهی عدم سوء پیشینه مواجه شده اید . اما اساسا این گواهی به چه معناست؟

در واقع گواهی عدم سوء پیشینه برگه ای است که در آن با استعلام از مراجع قضایی و دادگستری گواهی می شود که شخص مورد نظر دارای سابقه کیفری هست یا خیر .

نوشته های مشابه

کسانی که در ایران زندگی می کنند برای دریافت این گواهی می توانند با در دست داشتن مدارک به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند، اما در مورد ایرانیان خارج از کشور این فرآیند کمی متفاوت است.

در ادامه به توضیحاتی در خصوص دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان مقیم خارج می پردازیم.

روش های دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان خارج از کشور

وزارت امور خارجه دو راهکار برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان مقیم خارج از کشور ارائه کرده است که این راهکارها به شرح ذیل می باشند:

  • الف) به صورت الکترونیکی با مراجعه به سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک)

در این روش متقاضی دریافت گواهی عدم سوء پیشینه لازم است ابتدا در سامانه میخک ثبت نام کرده و بعد از تکمیل فرم و بارگذاری مدارک خود، با در دست داشتن اصل این مدارک و کد رهگیری که سامانه در اختیار متقاضی قرار می دهد به همان نمایندگی که در هنگام ثبت نام انتخاب کرده است مراجعه کند.

در نمایندگی مذکور ابتدا انگشت نگاری از متقاضی انجام می شود و بعد از دریافت تعرفه کنسولی، مامور مورد نظر مدارک را از طریق همین سامانه برای پیگیری توسط پلیس بین الملل ناجا ارسال می کند.

  • ب) مراجعه حضوری به مراجع ذی صلاح در داخل کشور

این راهکار برای متقاضیانی که در ایران حضور دارند کاربردی است.

در این روش شخص متقاضی باید با در دست داشتن مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی و عکس خود به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کند.

بعد از انجام انگشت نگاری و دریافت عدم گواهی سوء پیشینه به زبان فارسی، با مراجعه به دارالترجمه های رسمی نسبت به ترجمه این گواهی به زبان مورد نظر خود اقدام کند.

بعد از طی کردن تمام این مراحل لازم است به وزارت امور خارجه، اداره فنی قوه قضاییه و سفارت کشوری که می خواهد این گواهی را در آن مورد استفاده قرار دهد برای تصدیق گواهی عدم سوء پیشینه مراجعه کند.

از زمان طراحی سامانه ای به نام سامانه ثنا ابلاغ فیزیکی اوراق قضایی برچیده شد و اطلاع رسانی های قضایی از طریق مراجعه به این سایت در دسترس اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفت.

طراحی این سامانه به کاهش حجم مراجعات حضوری به مراجع قضایی برای پیگیری دادخواست ها، اطلاع از روند پیگیری پرونده و مواردی از این دست کمک بسیاری کرد.

مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان مقیم خارج

ایرانیانی که در حوزه های  اسلو، پاریس، فرانکفورت، دوبلین، لندن، هلسینکی، کپنهاگ، رم، وین، مسکو، تفلیس، کی یف، باکو، دوشنبه، ولینگتون، کانبرا، پکن، شانگهای، گوانجو، کوالالامپور، آنکارا، استانبول، مسقط، دوحه، دهلی نو، حیدر اباد، مومبای، قندهار و آستانه مقیم هستند، برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه بعد از آنکه مراحل ثبت نام در سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی را انجام دادند لازم است به نمایندگی ایران در حوزه محل اقامتشان با در دست داشتن مدارک زیر مراجعه کنند:

  1. اصل شناسنامه جدید ، ایرانی و ۲ سری فتوکپی از آن ها
  2. اصل گذرنامه ایرانی و ۲ سری فتوکپی از صفحات ۱ تا ۸ و صفحه آخرین مهر خروج از کشور
  3. ۲ برگ اثر انگشت بر روی کارت های مخصوص انگشت نگاری
  4. ۸ قطعه عکس ۳ در ۴ ، برای بانوان رعایت حجاب اسلامی الزامی است.
  5. درخواست کتبی منبی بر دریافت گواهی سوء پیشینه با ذکر علت
  6. ارائه رسید پرداخت هزینه
  7. فتوکپی کارت ملی

کسانی که در ایران زندگی می کنند برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و با در دست داشتن مدارک لازم مراحلی را برای دریافت این گواهی طی کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا