جرایم اینترنتی

نمونه فرم شکایت پلیس فتا

سالانه شکایات مختلفی در فرم شکایت پلیس فتا به ثبت می‌رسد و این مرجع حسب صلاحیتی که دارد، اقدامات لازم برای رسیدگی را انجام می‌دهد. عمده شکایاتی که از طرف مردم به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود، پیرامون جرائم حوزه اینترنتی می‌باشد.

مراجع قضایی با همکاری پلیس فتا توانسته‌اند که پرونده‌های بسیاری را رسیدگی نموده و از این طریق به حل و فصل مشکلات مردم رسیدگی کرده‌اند.

در صورتی که با جرائمی نظیر کلاهبرداری اینترنتی، دسترسی غیر مجاز به سامانه و داده‌ها، توهین در فضای مجازی و غیره مواجه شدید، می‌توانید به این مرجع مراجعه نموده و ثبت شکایت خود را انجام دهید.

البته لازم است که پیش از اقدام به ثبت شکایت در پلیس فتا، ابتدا اقدام به تنظیم شکایت و ارجاع آن به دادسرا کنید تا پلیس فتا با دستور مقام قضایی امکان رسیدگی به شکایت شاکی را داشته باشد.

بیشتر شکایاتی که در این مرجع به ثبت می‌رسد، پیرامون کلاهبرداری اینترنتی و هک اطلاعات کارت بانکی و برداشت وجه از حساب می‌باشد. با توجه به این که همواره شاهد وقوع جرائم اینترنتی به اشکال مختلفی هستیم، پلیس فتا اطلاع رسانی‌های لازم را ارائه می‌دهد تا مردم در این زمینه آگاه شوند و متحمل ضرر و زیان نگردند.

گفتنی است که پلیس فتا به عنوان مرجع رسمی جهت ارائه شکایات محسوب نمی‌شود ولی از طریق آن می‌توان اقداماتی را برای رسیدگی به شکایت قرار داد.

در این زمینه سامانه آنلاین پلیس فتا طراحی شده است که شهروندان برای پیگیری امور خود دیگر لزومی به مراجعه حضوری نداشته باشند و به شکل غیر حضوری اقدام به ارائه شکایت و سایر امور نمایند.

در سامانه مزبور، جدای از ثبت شکایت، این امکان وجود دارد تا سایت‌های متخلف و صفحات مجاری که اقدام به تبلیغ کار مجرمانه می‌کنند نیز گزارش شود. پلیس فتا نیز طبق گزارش ارائه شده، در صورت لزوم با حکم قضایی فرآیند رسیدگی را آغاز می‌کنند.

نمونه فرم شکایت پلیس فتا در صورتی که مراجعه حضوری به این ارگان داشته باشید، یک برگه مخصوص چاپی است که شکایات مختلف در آن نوشته می‌شود و برای رسیدگی به واحد مربوطه ارجاع داده می‌گردد.

در صورتی که برای شکایت به پلیس فتا به صورت آنلاین اقدام کرده باشید، فرم شکایت به صورت اینترنتی بوده و تمامی مراحل شکایت را غیر حضوری انجام می‌دهید.

ارجاع شکایات به پلیس فتا

در طول چند سال اخیر، شاهد گسترش قابل توجه فضای وب سایت و اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل بوده‌ایم و علاوه بر این که ورود به این شبکه‌ها و فضا، فواید و مزایا بسیار زیادی دارد و سبب ارتباط بین مردم دنیا با یکدیگر می‌گردد، اما استفاده از این فضا، معایبی نیز دارد و امروزه شاهد مشکلات آن هستیم.

وقوع جرم، همیشه در فضای واقعی رخ نمی‌دهد و طبق آمارهای اعلامی، بیشتر جرائم در حال ارتکاب در حوزه فضای مجازی می‌باشد. در واقع با توجه به این که اغلب مردم، حضور گسترده در این فضا دارند، مجرمین از فرصت استفاده نموده و آن‌ها نیز به شکل گسترده در فضای مجازی با بهره مندی از ترفندها و نرم افزارهای گوناگون، حضور دارند.

همه این مسائل سبب شده است که برای حفظ امنیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و حوزه اینترنت و مقابله کردن با وقوع این جرائم و رسیدگی قانونی آن، مرجعی به نام پلیس فتا شکل بگیرد. یگان پلیس، شاخه‌های مختلفی دارد و یکی از مراجع آن که به صورت تخصصی به جرائم سایبری و یا اینترنتی رسیدگی می‌کند، همین پلیس فتا می‌باشد.

در حال حاضر در کشور ما، به غیر از نهاد پلیس فتا، هیچ ارگان دیگری صلاحیت ورود به جرائم اینترنتی را ندارد و در این صورت اگر متحمل یک جرمی در فضای مجازی شدید، این امکان را ندارید که به کلانتری محل خود مراجعه کنید، بلکه باید با مراجعه به مرجع مزبور، اقدام به تنظیم شکایت کنید.

از آن جهت که بررسی جرائم چه در حوزه فضای و چه خارج از آن در صلاحیت مرجع قضایی است، اما پلیس فتا نیز با همکاری دادسرا، تحقیقات مقدماتی چنین جرائمی را انجام می‌دهد و به رسیدگی بهتر پرونده کمک می‌کند. شهروندان می‌توانند مستقیما شکایات خود را به دادسرا ارجاع دهند و یا این که تنظیم شکایتی را در پلیس فتا انجام دهند.

به منظور ارائه شکایت به پلیس فتا و یا ثبت گزارشات مردمی، لازم است که فرم شکایت در این زمینه توسط شاکی و یا گزارش دهنده تکمیل شود. در صورتی که از وب سایت برای ثبت شکایت اقدام کرده باشید، وارد صفحه‌ای خواهید شد که فرم اینترنتی شکایت در آن وجود دارد و اقدام به نوشتن متن شکایت می‌کنید.

نهاد پلیس فتا

نمونه فرم شکایت پلیس فتا چیست؟

در بخش قبل به این موضوع پرداخته شد که پلیس فتا، نهاد اصلی و مهم در رسیدگی به جرائم اینترنتی می‌باشد و با اقداماتی که این  مرجع طی چند سال اخیر انجام داده است، منجر به حفظ نظم و امنیت تا حد زیادی در جامعه شده است. روزانه شکایاتی گوناگونی با مضامین مختلف به مرجع پلیس فتا فرستاده می‌شود که در این زمبنه افراد شاکی باید اقدام به تنظیم شکایتی کنند.

در این بخش قصد داریم که به توضیح نمونه فرم شکایت پلیس فتا پرداخته و در بخش‌های بعدی نیز نحوه ثبت شکایت در سایت پلیس فتا و سایر اقدامات لازم در این زمینه بپردازیم. در این راستا وکیل تلفنی نیز راهنمای شما خواهد بود.

پلیس فتا در واقع یک ضابط دادگستری است که وظیفه اصلی آن، کشف جرائم در زمینه فضای مجازی و به طور کلی حوزه اینترنتی و مقابله با آن می‌باشد.

نظارت کردن در فضای تبادل و تولید اطلاعات، عنوان اصلی است که می‌توان برای این مرجع در نظر گرفت و از آن جهت که فضای مجازی، تبدیل به وقوع رفتارهای مجرمانه شده است، پلبس فتا با اقداماتی که انجام می‌دهد، از بروز این جرائم تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

با وجود افزایش ارتکاب جرائم در حوزه اینترنتی، وجود ارگانی مانند پلیس فتا لازم و ضروری می‌باشد. ناگفته نماند که پلیس فتا، در واقع یک مرجع انتظامی است و قانونا صلاحیتی مانند رسیدگی به شکایات فضای مجازی و اینترنتی و صدور احکام در مورد آن‌ها را ندارد. صدور حکم و رسیدگی به شکایت در این زمینه، جز صلاحیت اصلی مراجع قضایی است.

در این صورت اگر فردی، با یک جرم اینترنتی با کلاهبرداری مواجه شد، برای آن که قصد رسیدگی به جرم ارتکاب یافته را داشته باشد و در نهایت حکم قضایی را دریافت کند، لازم است که شکواییه در این زمینه تنظیم نموده و برای بررسی آن را به دادسرا ارسال کند.

اما در هر صورت، به جهت آن که پلیس فتا، مرجع قانونی جهت کشف جرم در حوزه اینتزنت و اقدامات لازم برای پیشگیری آن می‌باشد، شهروندان می‌توانند با مراجعه به ارگان، شکایتی را تنظیم کنند.

به طور معمول، پلیس فتا تا زمانی که دستور مرجع قضایی صادر نشود، اقدامی را برای رسیدگی به شکایت انجام نمی‌دهد. اما به محض صدور دستور قضایی از طرف دادسرا و یا دادگاه، از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد، فرآیند بررسی جرم به وقوع پیوسته را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

همکاری پلیس فتا با مرجع قضایی بیشتر در مرحله تحقیقات مقدماتی یعنی رسیدگی پرونده در دادسرا می‌باشد و دادسرا جرائم رایانه ای با ارجاع پرونده به ضابط دادگستری واجد صلاحیت در این زمینه یا همان پلیس فتا، تحقیقات جرم را به سر انجام می‌رساند.

بنابراین در پاسخ به این سوال که نمونه فرم شکایت پلیس فتا چیست، باید گفت که تنظیم شکواییه در صورتی که شاکی قصد پیگیری جرائم حوزه اینترنتی را در پلیس فتا داشته باشد، از طریق فرمی انجام می‌شود که کلیه شکایات در این مرجع به واسطه آن‌ها رسیدگی می‌شود. در ادامه، انواع نمونه فرم شکایت پلیس فتا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دانلود فرم شکایت پلیس فتا

انواع نمونه فرم شکایت پلیس فتا

نمونه فرم شکایت پلیس فتا بسته به این که شاکی به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نموده باشد، متفاوت می‌باشد. در صورتی که شاکی قصد شکایت غیر حضوری و پیگیری آن در پلیس فتا را داشته باشد، می‌تواند به وب سایت پلیس فتا مراجعه نموده و در آن، اقدام به ابلاغ شکایت و یا ثبت گزارشاتی نماید.

نمونه فرم شکایتی که در سامانه پلیس فتا وجود دارد، یک فرم شکایت اینترنتی است که شاکی، خواسته خود در متن شکایت را عنوان می‌کند و برای رسیدگی به واحد مربوطه فرستاده خواهد شد.

فرم شکایت اینترنتی مختص افرادی است که می‌خواهند فرآیند ثبت و رسیدگی به شکایت ر به صورت غیر حضوری انجام دهند. همچنین برای دریافت این فرم باید اقدام به تشکیل حساب کاربری در سامانه مربوطه نمایید.

  • در متن شکایتی که در وب سایت پلیس فتا وجود دارد، یک بخش آن در مورد شرح کلی شکایت است که شما باید ابتدا خلاصه ای از جرم به وقوع پیوسته را بیان کنید و در نهایت نیز خواسته خود را بیان کنید.
  • در قسمت عنوان، خواسته کلی خود را نوشته و در نهایت، نوع رسیدگی به شکایت را تعیین می‌کنید. در واقع تعیین می‌کنید که به فرم شکایت شما به صورت فوری یا عادی رسیدگی شود.

علاوه بر این که شما می‌توانید به وب سایت مربوطه برای ارجاع شکایت خود به پلیس فتا اقدام کنید، امکان مراجعه حضوری برای شاکی نیز برای ثبت شکایت وجود دارد.

فرم شکایت در زمان مراجعه حضوری به پلیس فتا، یک برگه چاپی مخصوص می‌باشد که جهت تنظیم شکایات مراجعه کنندگان تنظیم شده است و مانند سایر شکایات کیفری که در مراجع انتظامی به ثبت می‌رسد، بعد از ثبت آن، به شکایت رسیدگی خواهد شد.

لازم به ذکر است که زمانی که اقدام به ثبت شکایت در وب سایت پلیس فتا می‌کنید، بخشی برای ارسال فایل و یا مدارک و اسناد وجود دارد که در این بخش، هرگونه سند یا مدرکی که در اختیار دارید، باید ضمیمه شکایت خود نمایید. هر چه اسناد و مدارک ارسالی، قانونی و معتبر باشند، در جهت اثبات ادعای شما تاثیرگذار هستند.

نحوه ثبت نام و دریافت نمونه فرم شکایت در سایت پلیس فتا

فرم شکایت پلیس فتا به افرادی ارائه می‌شود که قصد دارند وقوع جرم اینترنتی را به این ارگان اطلاع داده و از این نهاد انتظامی درخواست کنند که رسیدگی به شکایت را انجام دهد.

تنظیم نمونه فرم شکایت پلیس فتا به منزله رسیدگی قطعی و نهایی از طرف این نهاد نبوده، بلکه برای اجرای سایر اقدامات باید پرونده به مرجع قضایی ارسال شده و پیگیری‌های قانونی در این زمینه انجام شود.

در این صورت افرادی که به ثبت شکایت در پلیس فتا اقدام می‌کنند، نباید انتظار داشته باشند که شکایت قضایی را انجام داده و منجر به صدور حکم می‌شود. با توجه به این که برخی از افراد شاکی، ممکن است که از فرآیند شکایت و پیگیری آن در پلیس فتا مطلع نباشند، در این صورت لازم است که نحوه ثبت نام و دریافت نمونه فرم شکایت در سایت پلیس فتا مورد بررسی قرار گیرد.

به منظور دریافت فرم شکایت، در ابتدا باید به وب سایت پلیس فتا مراجعه کنید. زمانی که وارد این سایت می‌شوید، با بخش‌های مختلفی مواجه می‌شوید که در قسمت بالای صفحه، می‌بایست گزینه مربوط به خدمات الکترونیکی را انتخاب نمایید. با انتخاب گزینه مزبور، در نهایت ثبت گزارشات مردمی نیز انتخاب شده و وارد صفحه اصلی شکایت خواهید شد.

البته پیش از آن که اقدام به ثبت شکایت و گزارشاتی در این زمینه کنید، لازم است که حساب کاربری تشکیل دهید. برای ایجاد حساب کاربری، باید مشخصات هویتی خود را در سامانه وارد کنید. در این راستا می‌توانید مشاوره حقوقی آنلاین دریافت نمایید.

برای شکایت و ارجاع آن به پلیس فتا در وب سایت، حتما باید حساب کاربری داشته باشید و بدون حساب نمی‌توانید اقدامی را در این راستا انجام دهید.

چنانچه قبلا، در سامانه ثبت نام کرده باشید، نیازی به ثبت نام مجدد نیست و تنها کافیست جهت ثبت شکایات، نام کاربری و رمز عبور را در وب سایت وارد نمایید. اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و کد ملی در قسمت ثبت نام وجود دارد که بعد از احراز هویت شاکی، می‌توانید مراحل شکایت را انجام دهید.

تکمیل فرم شکایت پلیس فتا

نمونه فرم شکایت پلیس فتا چگونه تکمیل می‌شود؟

در بخش قبل، به بررسی نحوه ثبت نام در وب سایت پلیس فتا پرداخته شد و مراحلی که باید قبل از آن که اقدام به تنظیم شکایت نمایید، عنوان گردید. حال لازم است که نحوه پر کردن و یا تکمیل نمونه فرم شکایت پلیس فتا به آن اشاره شود.

زمانی که فرد متقاضی، اقدام به ثبت نام و احراز مشخصات هویتی خود در سامانه نمود، حال باید وارد بخش مربوطه جهت تکمیل فرم شکایت شود.

در بخش سامانه پلیس فتا، بخش‌هایی از قبیل گفتگوی آنلاین و گزارش تخلف وب سایت وجود دارد که برای ثبت شکایت، می‌توانید هر یک از این بخش‌ها را انتخاب نمایید. با انتخاب گزینه گزارش تخلف وب سایت، صفحه ای برای شما نمایش داده می‌شود که نام استان و شهر خود را باید در آن وارد کنید.

با انتخاب شهر و استان مورد نظرتان، به صفحه شکایت ارجاع داده می‌شوید که نمونه فرم شکایت در آن وجود دارد. در ابتدا باید نوع تخلف صورت گرفته و آدرس وب سایت را در متن شکایت وارد کنید. در قسمت توضیحات، هر آنچه که لازم است را نگارش می‌کنید.

در فرم شکایت الکترونیک پلیس فتا، باید متن شکایت را به نحوی نگارش کنید که مستند به دلایل و مدارک ارائه شده از طرف شما باشد و به هر صورت تخلف ثبت شده برای این مرجع محرز گردد. هرگونه سند و مدرکی در این زمینه دال بر اثبات ادعای خود دارید، باید در قسمت مربوطه در سامانه، بارگذاری نمایید.

لازم به ذکر است که اگر در سامانه پلیس فتا، اقدام به ثیت شکایت کردید، شکایت ثبت شده به منزله طرح شکایت کیفری نیست و تنها شما از ابن طریق به پلیس فتا، تخلف و یا وقوع جرمی را اطلاع رسانی نمودید. در واقع توصیه می‌شود که به جای پیگیری شکایت از طریق پلیس فتا، شکایت خود را با مراجعه به دادسرا پیگیری کنید.

علی رغم این که پرونده‌های زیادی در دادسرا بررسی می‌شود و شاید بعد از گذشت چند ماه، رسیدگی به شکایت شما آغاز شود، اما زمانی که چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری، ثبت شکایت را در پلیس فتا انجام می‌دهید، این مرجع بدون حکم قضایی نمی‌تواند اقدام قانونی را در راستای خواسته شما اجرا نماید و در هر صورت صدور حکم قضایی برای بررسی فرآیند شکایات جرائم اینترنتی لازم است.

انواع فرم شکایت پلیس فتا

چه شکایاتی در پلیس فتا رسیدگی می‌شود؟

شکایاتی که در ارتباط با وقوع جرائم اینترنتی هستند، در پلیس فتا به عنوان مرجع تخصصی رسیدگی به کشف این دسته از جرائم، مورد بررسی قرار می‌گیرد. جرائمی که ارتکاب آن‌ها در فضای حقیقی و خارج از فضای مجازی و حوزه وب صورت می‌گیرد، بررسی آن‌ها در صلاحیت پلیس فتا نمی‌باشد.

آن دسته از شکایات رایجی که در پلیس فتا، قابل پیگیری هستند، به شرح زیر است:

  • برداشت غیر قانونی از حساب بانکی دیگران
  • کلاهبرداری اینترنتی
  • فیشینگ
  • هک کردن صفحات مجازی
  • تهدید و انتشار تصاویر محرمانه افراد در شبکه اجتماعی
  • دسترسی غیر مجاز به داده و اطلاعات دیگران
  • سرقت اطلاعات رایانه‌ای

موارد فوق، تنها بخشی از شکایاتی به شمار می‌روند که امکان طرح آن‌ها در پلیس فتا وجود دارد. هرگونه تخلفی که در حوزه اینترنتی رخ می‌دهد، می‌توان وقوع آن را به اطلاع پلیس فتا رساند.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

چنانچه در ارتباط با نحوه ثبت شکایت و تکمیل فرم شکایت پلیس فتا، نیز به راهنمایی دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید. خدماتی مانند مشاوره حقوقی به صورت تخصصی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که با دریافت آن‌ها می‌توانید اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید.

به منظور اطلاع از شرایط خدمات مشاوره حقوقی و هزینه‌های آن و همچنین رزرو نوبت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید. البته که امکان دریافت مشاوره فوری به صورت ۲۴ ساعته در این سامانه وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا