روابط نا مشروع

مساحقه چیست؟ حکم و نحوه اثبات آن

با توجه به اینکه ما در کشور ایران که یک کشور اسلامی است زندگی می­‌کنیم در نتیجه باید قوانین آن را رعایت کنیم در غیر این صورت مجازاتی برای مرتکب در نظر گرفته می­‌شود.

در دین اسلام و کشور ایران اگر رابطه‌ای بین دو شخص همجنس باشد آن را قبیح می­‌دانند، و اگر این رابطه بین دو جنس مونث باشد به آن مساحقه می‌­گویند که البته در زبان عامیانه به آن لز می­‌گویند و چنانچه جرم آن‌­ها اثبات شود برای آن­‌ها مجازات سنگینی درنظر خواهند گرفت. طبق قانون مجازات این افراد صد ضربه شلاق حدی است.

نوشته های مشابه

به دو روش می‌­توان مساحقه را اثبات کرد: اقرار و شهادت. در روش اقرار فرد باید چهار مرتبه به جرمی که مرتکب شده است اعتراف کند، اما در روش شهادت باید چهار نفر مرد که شاهد ماجرا بوده اند و آن را با چشمان خود دیده اند در دادگاه نزد مراجع قضایی شهادت دهند.

لازم به ذکر است که برای شهادت دادن، شهود باید شرایط آن را داشته باشند در غیر این صورت شهادت آن­‌ها پذیرفته نمی­‌شود.

مساحقه چیست؟

ممکن است برای شما سوال شود که مساحقه به چه معنا است، مساحقه در لغت به معنی مالیدن و کوبیدن است و در اصطلاح به رابطه جنسی‌ای که بین زنان هست مساحقه گویند، در زبان عامیانه به آن لز گفته می­‌شود که در این حالت زن­‌ها اندام جنسی خود را به هم می‌مالند.

در بعضی کشورها قوانین متفاوتی برای روابط جنسی وجود دارد، در برخی کشورها آزادی روابط تا جایی پیش رفته است که حتی اگر دو شخص همجنس با هم رابطه داشته باشند قانون از آن‌­ها حمایت می­‌کند و از نظر حقوقی قوانینی برای آن­‌ها تنظیم کرده‌­اند.

در دین اسلام رابطه­‌ای که بین دو فرد همجنس می­‌باشد را قبیح و ناپسند می­‌دانند، در قانون اسلام برای این افراد مجازات در نظر گرفته شده است.

طبق ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی حکم چنین افرادی صد ضربه شلاق حدی است. شلاق حدی یعنی اینکه چنانچه مساحقه ثابت شود در این شرایط امکان هیچگونه تخفیف در مجازات وجود ندارد و طبق قانون مجازات اعمال می­‌شود.

نکته‌ای که لازم است بدانید این است که در حد مساحقه و اعمال مجازات آن تفاوتی بین فاعل و مفعول، مسلمان و غیر مسلمان، عنف و غیر عنف و غیره وجود ندارد. ‌مسئله‌ای که حائز اهمیت است این است که بدانید در شرایطی که مساحقه سه بار تکرار شود و هر دفعه حد بر مرتکب جاری شود بار چهارم مجازات آن شخص اعدام است.

چنانچه برای حل پرونده حقوقی خود نیاز به وکیل و مشاوره حقوقی دارید می‌­توانید با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا ۲۴ ساعته به صورت آنلاین و تلفنی در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

نحوه اثبات مساحقه

به دو روش می‌­توان مساحقه را ثابت کرد:

اقرار

برای این که مساحقه با این روش اثبات شود، کسی که مرتکب این جرم شده است باید در حضور قاضی چهار بار به این کاری که مرتکب شده است اعتراف کند، در این صورت مجازاتی که برای او در نظر گرفته می­‌شود صد ضربه شلاق حدی است اما چنانچه آن شخص کمتر از چهار بار اقرار به این کار کند، حد او ۳۱ تا ۷۴ شلاق خواهد بود.

شهادت

برای این که مساحقه با شهادت اثبات گردد لازم است که چهار مرد که تمامی شرایط شاهد بودن را دارند شهادت بدهند که این عمل را با چشمان خود و حضوری دیده‌­اند. قانونگذار برای جلوگیری از شهادت­‌های دروغین شروط سختی را برای شاهدین در نظر گرفته است.

  • یکی از این شروط این است که هر چهار شاهد باید مرد باشند و یا سه شاهد مرد و دو شاهد زن به صورت پی در پی و بدون فاصله زمانی از هم شهادت دهند، اگر که غیر از این باشد جرم اثبات نشده و کسی که به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شده است مجازات می­‌شود و مجازاتش ۸۰ ضربه شلاق است.

اگر که کسانی که به عنوان شاهد در دادگاه حاضر می‌­شوند در مورد خصوصیات شهادت به مشکل بخورند و حرف آن­‌ها یکی نباشد در این شرایط جرم اثبات نمی­‌شود و شهود محکوم به ۸۰ ضربه شلاق خواهند شد.

  • شرط دیگری که وجود دارد این است که شهود آن اتفاق را با چشمان خود دیده باشند در غیر این صورت شهادت آن­‌ها پذیرفته نمی­‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مساحقه و نحوه اثبات آن می­‌توانید با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا درارتباط باشید.

تفاوت اقرار و شهادت در مساحقه

اقرار و شهادت هر دو جز ادله اثبات دعوی هستند اما با هم تفاوت­‌هایی دارند، این تفاوت­‌ها عبارتند از:

  • در ادله اثبات دعوا، اقرار بر شهادت مقدم است، در صورت وجود اقرار دیگر نیازی به شهادت نیست.
  • در اقرار یکی از طرفین دعوا برعلیه دیگری و به سود خودش حرف­‌هایی می­‌زند که در نتیجه دعوا تاثیر دارد.
  • در شهادت یا گواهی، شخصی به غیر از طرفین دعوا اطلاعاتی که مطابق شنیده­‌ها و دیده‌هایش از آن اتفاق است را در اختیار مراجع قضایی می‌گذارد که اگر شاهد شرایط شهادت را داشته باشد و به دروغ شهادت ندهد شهادت آن شخص پذیرفته می­‌شود.

مجازات مساحقه

مجازات مساحقه

همانطور که قبلا گفتیم به رابطه جنسی بین زنان که در این حالت آلت تناسلی خود را به یکدیگر می‌­مالند مساحقه گفته می­‌شود که البته دین اسلام و کشور ایران مخالف همجنسگرایی است بنابراین اگر جرم چنین افرادی اثبات شود مجازات آن‌­ها صد ضربه شلاق حدی است، شلاق حدی یعنی اینکه اگر جرم این افراد اثبات شود در مجازات آن‌­ها هیچ تخفیفی اعمال نمی­‌شود.

این نکته حائز اهمیت است که بدانید اگر مساحقه سه بار صورت بگیرد و هر بار حد بر مرتکب جاری شود، بار چهارم مجازات مرتکب اعدام خواهد بود.

اگر کسانی که به عنوان شاهد در دادگاه حاضر می‌­شوند تا اطلاعاتی را در مورد رابطه جنسی ای که بین آن دو زن صورت گرفته است را بگویند شهادت کذب و دروغ بدهند یا سخنان شهود یکی نباشد در این حالت شهادت آن‌­ها پذیرفته نمی‌­شود و برای شهود که شهادت کذب داده اند مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد که مجازات آن­‌ها ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اثبات و مجازات مساحقه می­‌توانید با مشاورین ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

وکیل مساحقه

همانطور که گفتیم مجازات فردی که مرتکب مساحقه می‌­شود صد ضربه شلاق حدی است، حدی یعنی تخفیفی در مجازات مرتکب اعمال نمی­‌شود البته برای اثبات این عمل به دلایل و ادله قوی نیاز است.

این مجازات سنگینی که برای مرتکب در نظر گرفته شده به این هدف است که افراد جامعه از مجازات این عمل بترسند و از همچین عمل زشت و قبیحی پرهیز کنند.

چنانچه در این شرایط قرار دارید و درگیر پرونده‌ای سخت و پیچیده شده اید، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای حل چنین پرونده‌ای که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد مراجع کردن به وکیل مساحقه است که می­‌تواند شما را برای حل این پرونده راهنمایی کند. در صورتی که به وکیل نیاز دارید می­‌توانید با وکلای مجرب و متخصص ما ۲۴ ساعته به صورت آنلاین و تلفنی ارتباط برقرار کنید.

وکیل مساحقه

عوامل مساحقه

عوامل گوناگون و متفاوتی می‌­تواند باعث همجنسگرایی شود که عبارتند از: تاثیر محیط به خصوص خانواده و دوستان، ژنتیک، اولین تجربه جنسی فرد و غیره.

همجنسگرایی تاثیرات مخرب و گوناگونی دارد به عنوان مثال این افراد دچار افسردگی و بیماری‌های روانی و جسمانی می­‌شوند و در اکثر مواقع چنین افرادی از سمت جامعه، مردم و خانواده طرد می­‌شوند.

پیامدهای همجنسگرایی و مساحقه

  • نفس انسان دارای دو جنبه است جنبه مادی و معنوی، امیال جنسی انسان‌­ها جز جنبه مادی است و باید این نیاز جنسی از راه درست رفع شود.

خداوند برای رفع این نیاز جنسی ازدواج را قرار داده است تا زن و مرد مایه آرامش هم شوند و با این عمل نسل انسان ادامه می‌­یابد. اگر اکثر افراد جامعه به همجنسگرایی رو بیاوردند نسل بشر به مرور از بین می­‌رود.

  • باعث ایجاد فساد اجتماعی می­‌شود
  • نیاز و امیال جنسی اشخاص به درستی ارضا نمی­‌شود
  • مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی و ویروسی

همجنسگرایی و مساحقه از نگاه و منظر قرآن

خداوند این جهان را بر اساس نظم آفریده است و چنانچه نظم این جهان را رعایت نکنیم در زندگی آرامش نخواهیم داشت. خداوند در قرآن فرموده: شما را از جنس زن و مرد آفریده ام که برای یکدیگر آرامش به وجود بیاورید.

در تمامی کشورها بر اساس عقایدشان قوانینی در مورد رابطه جنسی وضع شده است و کشور ایران که در آن زندگی می‌­کنیم هم قوانینی برای این موضوع وضع کرده است. اگر زنان جامعه خلاف قوانین عمل کنند و مرتکب این عمل قبیح شوند مجازات خواهند شد.

مساحقه در قرآن

شرایط شاهد و جرح و تعدیل شهود

هنگامی که شخصی اطلاعاتی راجع به یک دعوی دارد می­‌تواند با رفتن به مراجع قضایی اطلاعاتی که دارد را بیان کند. شهادت دادن یکی از مهم­ترین ادله اثبات دعوی در امور حقوقی است، بنابراین قانونگذار شروط سختی را برای شاهدان گذاشته است که در صورت نبود آن­ شروط می‌­توان اقدام به جرح و تعدیل شهود کرد.

گاهی اوقات ممکن است شما با کسی دعوا کنید و آن شخص بخواهد با فراهم کردن شهود دروغین برای شما مشکل ایجاد کند اما قانون این موضوع را پیش بینی کرده است و مسئله جرح و تعدیل شهود را بیان نموده.

برای رسیدگی به چنین پرونده‌های پیچیده‌ای می‌­توانید از وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا کمک بگیرید.

شرایط قانونی شاهد برای شهادت چیست؟

همانطور که در قسمت­‌های قبل گفتیم به کسی که اطلاعات خود را با توجه به شنیده‌ها و دیده‌هایش راجع به یک دعوی در اختیار مراجع قضایی می‌گذارد شاهد می­‌گویند.

برای شهود که در دادگاه حاضر می­‌شوند شروط خاصی گذاشته شده است و در صورتی که این شروط را داشته باشند شهادت آن­‌ها پذیرفته می­‌شود و قاضی شهادت آن­‌ها را به عنوان یک دلیل محکم و معتبر می‌­پذیرد و مطابق آن حکم می­‌دهد. در صورتی که حتی یکی از شروط نبود می­‌توان اقدام به جرح و تعدیل شاهد کرد.

از جمله شرایط قانونی شهود عبارتند از:

  • بلوغ
  • عقل
  • ایمان
  • حلال زاده بودن
  • نداشتن دشمنی با طرفین دعوا
  • عدالت
  • دعوا نفعی برای شهود نداشته باشد
  • عدم اشتغال به ولگردی

شهادت خویشاوندان و اقوام در دادگاه منع قانونی ندارد و موجب جرح و تعدیل شاهد نمی‌­شود، اما این قاضی است که تصمیم می­‌گیرد که شهادت آشنایان و خویشاوندان آن­‌ها چقدر ارزش دارد.

در صورتی علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شهادت و شروط آن و جایگاه آن به عنوان ادله اثبات دعوا هستید می­‌توانید با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

شهادت شهود در مساحقه

شهادت یا گواهی

همانطور که گفتیم شهادت دادن یعنی شخصی به غیر از دو طرف دعوا نزد مقام قضایی برود و اطلاعات خود را در مورد یک واقعه یا یک جرم در اختیار مراجع قضایی بگذارد، در نتیجه شهادت دادن یکی از ادله اثبات دعوا است و در صورتی که شهود شروط شهادت دادن را داشته باشند می‌­توانند در دادگاه شهادت بدهند در غیر اینصورت شهادت آن‌­ها پذیرفته نمی­‌شود.

انواع شهادت یا گواهی

انواع شهادت یا گواهی عبارت­اند از:

گواهی مستقیم یا اصلی

گواهی مستقیم یا اصلی یعنی شخصی بدون واسطه و مستقیم عملی را دیده یا سخنی را شنیده و مطابق آنچه که دیده و شنیده است اطلاعات خود را در اختیار مراجع قضایی بگذارد مثلا شاهد جاری شدن صیغه عقد دو نفر را دیده باشد.

گواهی غیرمستقیم

گواهی غیرمستقیم یعنی این که شاهد گفته­‌ها، شنیده‌ها و دیده‌های یک نفر دیگر را بازگو کند، یعنی خودش در آنجا حضور نداشته و عملی که صورت گرفته و سخنی که زده شده را نه دیده و نه شنیده است و فقط مطابق اطلاعات فرد دیگری شهادت می‌­دهد.

اعلام آگاهی در تحقیقات محلی

این نوع شهادت یا گواهی مانند دو مورد فوق نیست، در این نوع گواهی بدون آنکه از درستی حرفی یا شنیده ای مطمئن شوند به صورت دهن به دهن می­‌چرخد و بازگو می‌­شود.

چنانچه سوالی در مورد انواع شهادت و گواهی دارید می­‌توانید با مشاورین ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید، مشاورین ما ۲۴ ساعته به صورت مشاوره حقوقی آنلاین آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

مساحقه

حکم شهادت دروغ در دادگاه و مجازات آن

شهادت دروغ یعنی اینکه شخص در مورد جرم یا واقعه ای که رخ داده به دروغ متوسل بشه و سخنانش در دادگاه مطابق چیزهایی که دیده و شنیده است نباشد. شهادت دروغ در روند پرونده تاثیر می‌­گذارد و قانون و مراجع قضایی را گمراه می‌­کند بنابراین برای شهودی که به دروغ شهادت می‌­دهند مجازات در نظر گرفته شده است.

طبق ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی چنانچه شخصی در حضور مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد در این صورت مجازات آن شخص سه ماه و یک روز تا دو سال زندان و یا مجازات نقدی به میزان یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون است.

در تبصره این ماده مجازات دیگری هم در نظر گرفته شده است، چنانچه شهود شهادت دروغ بدهند و باعث مجازاتی چون دیه، حدود، قصاص برای شخصی بشود در این صورت همان مجازاتی که برای آن شخص اعمال شده برای شهودی که شهادت کذب دادند هم اعمال می­‌شود.

جرح و تهدیل شهود

شروط شاهد بودن و شهادت دادن باید مطابق همان چیزی باشد که در قانون آمده است. در وهله اول دادگاه باید تشخیص دهد که شهود شرایط آن را دارند که به عنوان شاهد در دادگاه شهادت دهند یا خیر، در صورتی که صلاحیت شهادت را نداشته باشند ممکن نیست که به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شوند و شهادت دهند یا اگر شهود در دادگاه شهادت دروغین بدهند دادگاه شهادت آن­‌ها را در نظر نمی­‌گیرد.

همانطور که در قسمت­‌های قبل گفتیم اگر شهود شهادت دروغین بدهند در این صورت دادگاه برای آن‌­ها مجازات در نظر می‌­گیرد.

چنانچه در مورد شروط شهادت دادن در دادگاه سوالی دارید می­‌توانید با مشاورین ما در بنیاد وکلا درارتباط باشید، مشاورین ما ۲۴ ساعته آماده هستند تا به صورت وکیل تلفنی و آنلاین به سوالات شما پاسخ دهند.

مدت زمان جرح و تعدیل شهود

سوال اینجاست که چطور شاهد را جرح کنیم و مدت زمان جرح شهود چه میزان است؟ مطابق قانون جرح شاهد باید قبل از شهادت انجام شود اما در حالتی که بعد از شهادت صورت گیرد و معلوم شود که موارد جرح شهود وجود داشته است در این صورت باز هم می‌­توان جرح شهود را مطرح کرد و مطابق قانون، دادگاه این وظیفه را دارد که به این موضوع رسیدگی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و دریافت مشاوره می‌­توانید با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا