جرایم اینترنتی

شکایت از سایت های اینترنتی چگونه است؟

امروزه با توجه به رونق فضای مجازی و استفاده از اینترنت، بسیاری از فعالیت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود و از این رو مردم خرید اجناس مورد نیاز خود را به شیوه غیر حضوری انجام می‌دهند.

خرید اینترنتی، رویه معمول در حال حاضر به شمار می‌رود و شهروندان به جای آن که به فروشگاه‌ها و مراکز تجاری، مراجعه کنند، به صورت اینترنتی اقدام به خرید محصولات می‌کنند. خرید اینترنتی سبب به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای مردم شده است.

علی رغم این که خرید و فروش هر نوع محصولی به روش اینترنتی، مزایای زیادی دارد و افراد در زمانی که در منزل خود هستند، می‌توانند اجناس خود را سفارش دهند اما این شیوه از خرید محصولات، معایبی نیز دارد و طی چند سال اخیر به دفعات زیاد شاهد این قضیه بوده‌ایم که خریداران از سایت‌های اینترنتی گلایه‌مند می‌باشند.

در واقع تهیه اینترنتی محصولات، زمینه سوء استفاده براس سودجویان را فراهم نموده است و از این طریق اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

از زمانی که وب سایت‌های اینترنتی گسترش پیدا کرده‌اند، به همان میزان آمار شکایات نیز افزایش پیدا کرد و شاکیان مدعی هستند که وب سایت مربوطه، جعلی و غیر واقعی بوده و با خرید از این سایت‌ها، متحمل ضرر و زیان فراوانی شده‌اند. سایت‌های اینترنتی متخلف با سبک و طراحی سایت، به نوعی مردم را فریب می‌دهند و زمانی که وجه مورد نظر را دریافت کردند، دیگر پاسخگوی مشتریان نخواهند بود.

شکایت از سایت‌های اینترنتی، زمانی مطرح می‌شود که خریداران اقدام به واریز وجه در قبال محصول خریداری شده نموده و بعد از گذشت چندین روز، هیچ محصولی به آن‌ها تحویل داده نشده است.

این موضوع جز رایج‌ترین موارد شکایت از سایت‌های اینترنتی به شمار می‌رود که برای ثبت شکایت لازم است که شاکی اقدام به تنظیم شکایت و سپس از طریق مراجعه به دادسرا به کمک وکیل متخصص اقدام نماید.

وب سایت‌های معتبر، دارای نماد قانونی و مجوز لازم جهت کسب و کار خود هستند و در ابن صورت با استعلام از وب سایت‌های مربوطه می‌توان به واقعی یا جعلی بودن آن‌ها پی برد.

به منظور شکایت از وب سایت‌های متخلف، این امکان برای شهروندان وجود دارد که اقدام به ثبت گزارش در پلیس فتا نیز نمایند. در این مقاله قصد داریم که به بررسی راه‌های ممکن شکایت از وب سایت‌های متخلف اینترنتی بپردازیم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تخلف سایت‌های اینترنتی و شکایت از آن‌ها

تا قبل از آن که بستر اینترنت، رونق پیدا کند، اغلب کارها به صورت حضوری انجام می‌شد و برخلاف امروزه، استفاده مردم از اینترنت و انجام امروزه روزمره به صورت اینترنتی، کارایی چندانی نداشت. با شکل گیری نسل جدیدی از روابط و همچنین گسترده شدن حوزه فضای آنلاین و اینترنتی و استقبال مردم از این شرایط، با قاطعیت می‌توان گفت که بسیاری از کارها با بهره مندی از اینترنت انجام می‌شود.

تجربه طی چند سال اخیر ثابت کرده است که اگر اینترنت نباشد، بسیاری از امور مردم با مشکل مواجه می‌شود و عملا انجام کارهای ضروری بدون اینترنت امکان پذیر نیست. بیشتر اموری که همه ما در طول روز با آن سرو کار داریم، از طریق سایت‌های اینترنتی و یا نرم افزارهای مختلف قابل انجام است.

وب سایت‌های آنلاین با توجه به این که انجام کارهای مختلفی را برای مردم تسهیل کرده‌اند و منجر به صرفه جویی در زمان می‌شوند، ولی به مرور زمان، معایب و مشکلات این روش‌ها، نمود پیدا کرده است.

در روابط بین مشتریان و آن دسته از فروشندگانی که اقدام به ارائه خدمات به صورت آنلاین می‌کنند، امکان بروز اختلاف حقوقی وجود دارد و وب سایتی که افراد از آن خریداری کرده‌اند، نیاز آن‌ها را برطرف ننموده و همین موضوع موجبات طرح شکایت در مراجع قضایی را به وجود می‌آورد.

جدای از این که وب سایت‌های اینترنتی زیادی در داخل کشور هستند که سابقه درخشان در زمینه خدمات رسانی غیر حضوری دارند و بسیاری از مردم از آن‌ها اجناس مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند، اما در این بین نیز برخی افراد، سودجو، از وضع موجود سوء استفاده نموده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

موارد تخلف وب سایت‌های اینترنتی زیاد است که از جمله عمده این تخلفات پیرامون موضوعی است که مثلا شما اقدام به خرید یک محصولی نموده و با پرداخت مبلغ مورد نظر، فروشنده پاسخگوی شما نیست. همچنین در شیوه دیگر، خریدار، کالای مورد نیاز خود را سفارش داده اما سایت مربوطه اقدام به ارسال کالا نمی‌کند.

اهداف اصلی این قبیل سایت‌ها، کلاهبرداری از مردم است و با ترفندهای متقلبانه سعی در فریب شهروندان داشته و از این طریق اقدام به برداشت مبالغ زیادی می‌کنند.

شهروندان باید قبل از آن که اقدام به خرید غیر حضوری کنند، از معتبر بودن فروشگاه آنلاین اطمینان خاطر پیدا کنند و سپس خرید خود را نهایی کنند. در صورت مواجه شدن با این سایت‌ها، راهی جز شکایت و پیگیری آن از طریق مراجع قانونی وجود ندارد.

شکایت از سایت های اینترنتی

موضوعات شکایت از سایت‌های اینترنتی

سایت اینترنتی و یا فروشگاه آنلاین که شهروندان از آن‌ها خریداری می‌کنند، یک سری عوامل سبب می‌شود که بین طرفین مشکلات حقوقی به وجود آید و به تبع آن خریداران قصد شکایت داشته باشند. موضوعات شکایت از سایت اینترنتی می‌تواند با عناوین زیر باشد:

  • تطابق نداشتن کالای سفارش داده شده با محصول دریافتی
  • ارسال سفارش خارج از موعد توافق شده
  • عدم ارسال کالای خریداری شده
  • عدم بازپرداخت وجه
  • خالی کردن حساب بانکی در درگاه جعلی سایت اینترنتی

در برخی اوقات در مشاوره حقوقی تلفنی مطرح می‌شود، خریدار اقدام به سفارش کالا نموده که در زمان ارسال به او کالای دیگر تحویل داده شده است. در موارد دیگر، فروشگاه، کالا را بسیار دیرتر از زمان تعیین شده ارسال می‌کند. در صورتی که زمانی برای ارسال و دریافت محصولات بین سایت و خریدار، تعیین نشده باشد، عرفا بین سه الی نهایتا هفت روز کاری باید محصول به دست خریدار برسد.

روش‌های رایج شکایت از سایت‌های اینترنتی

وب سایت‌هایی که در رابطه با خرید و فروش محصولات هستند، لازم است که مجوز قانونی را برای کار و فعالیت خود داشته باشند و از این طریق نیز مردم به راحتی بتوانند اقدام به سفارش اجناس مورد نیازشان کنند.

به دلیل رایج شدن خرید اینترنتی، به همان میزان نیز تعداد وب سایت‌های آنلاین افزایش پیدا کرده است و آمار خرید و فروش محصولات به روش غیر حضوری بیشتر از خرید حضوری شده است.

افراد به جای آن که وقت خود را در زمان مراجعه به فروشگاه‌ها صرف کنند، به راحتی می‌توانند در زمانی که در منزل یا محل کار خود سکونت دارند، هر نوع محصول و کالایی که موردنظرشان می‌باشد را تهیه کنند. سایتی که مرتکب تخلف شود و به دلایل مختلف از ارسال محصولات و به طور کلی ارائه خدمات، خودداری کند، باید از آن‌ها شکایت شود.

استقبال مردم از خرید غیر حضوری خصوصا در ایام کرونا، منجر شده است که فروشگاه‌های بسیاری در سراسر کشور، علاوه بر ارائه خدمات حضوری، به صورت اینترنتی، فعالیت کنند و گاها در این زمینه بین خریداران و فروشندگان اختلافاتی نیز مطرح می‌شود.

آمار کلاهبرداری از طریق ارائه خدمات در قالب سایت های اینترنتی، افزایش قابل توجهی داشته است و شهروندان باید مراقب باشند که در دام وب سایت‌های جعلی و متخلف گرفتار نشوند. پلیس فتا به عنوان مرجع امنیتی رسیدگی به جرائم اینترنتی، همواره به شهروندان توصیه می‌کند که خرید محصولاتشان را از سایت‌های معتبر انجام دهند.

برخی از سایت‌های اینترنتی متخلف، اقدام به فروش محصولات با قیمت‌های بسیار پایین نموده و همین موضوع سبب می‌شود که مردم، تحت تاثیر قرار بگیرند و با خرید از آن‌ها چه بسا کارت بانکیشان مورد عمل فیشینگ قرار گیرد. بیشتر فروشگاه اینترنتی، با هدف خالی کردن حسای بانکی مردم، اقدام به فروش غیر حضوری اجناس می‌کنند.

در صورتی که از یک فروشگاه آنلاین، محصولی را خریداری کردید و بعد از گذشت چند روز، هیچ خبری از محصول خریداری شده نشد و یا به هر نحوی متوجه تخلف از طرف سایت مورد نظر شدید، کافیست اقدامات لازم برای طرح شکایت را زیر نظر وکیل آنلاین انجام دهید.

روش‌های مختلفی برای شکایت از سایت اینترنتی وجود دارد که از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شکایت از طریق سایت نماد
  • شکایت از طریق پلیس فتا
  • شکایت از طریق مراجع قضایی

در صورتی که قصد شکایت از فروشگاه اینترنتی را داشته باشید، می‌توانید از سه روش فوق اقدام نمایید. خریدار برای آن که بتواند حق خود را بگیرد و به نحوی تخلف صورت گرفته از سایت اینترنتی را به مراجع قانونی اطلاع دهد، باید مراحل شکایت را انجام دهد.

مطلع شدن از داشتن اعتبار و مجوز قانونی وب سایت اینترنتی، با مراجعه به سایت نماد امکان پذیر است و از این طریق می‌توانید متوجه شوید که سایت مربوطه، معتبر می‌باشد یا این که فعالیت آن، جعلی است. در ادامه هر یک از راه‌های قانونی شکایت از وب سایت‌های اینترنتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه شکایت از سایت ها

مراحل شکایت از سایت اینترنتی از طریق وب سایت نماد

در بخش قبل، روش‌های کلی و متداول که به واسطه آن امکان شکایت از سایت‌های اینترنتی وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفت و حال در این بخش می‌خواهیم که یکی از روش‌های فوق الذکر یعنی روش مراجعه به سایت ای نماد را بررسی کنیم.

در طول چند سال اخیر، وب سایتی با عنوان اینماد طراحی شده است که به واسطه آن، امکان استعلام از وب سایت‌هایی که دارای نماد الکترونیکی هستند، وجود دارد.

برخی از وب سایت‌ها، اقدام به طراحی نماد الکترونیکی جعلی برای جلب توجه کاربران می‌کنند و خریداران نیز بدون توجه به این موضوع و با فرض این که نماد الکترونیکی وب سایت مربوطه، صحت دارد، خرید خود را انجام می‌دهند اما غافل از آن که فروشگاه آنلاین، غیر معتیر است.

در وب سایت ای نماد، می‌توانید وب سایت‌هایی که دارای نماد الکترونیکی هستند را مشاهده کنید و جدای از این مورد، آن دسته از نمادهای تعلیق شده سایت‌های مختلف نیز امکان بررسی و مشاهده آن‌ها وجود دارد.

به همین منظور برای آن که در زمان خرید محصول و کالای خود دچار مشکل نشوید و به نحوی، خرید اینترنتی را با اطمینان کامل انجام دهید، حتما قبل از خرید، استعلام فروشگاه مورد نظر را از سایت ای نماد بگیرید.

مراحل ثبت شکایت از سایت اینترنتی متخلف در وب سایت ای نماد به شرح زیر است:

  • برای شکایت از این روش، ابتدا وارد سایت آی نماد شوید و با ورود به وب سایت، بخش‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. این وب سایت در رابطه با نماد تجارت الکترونیک می‌باشد که در همان قسمت ابتدایی سایت، عنوانی با محتوای آرامش و اطمینان در خرید اینترنتی، بیان شده است.
  • در یکی از بخش‌های سایت، عنوان شکایت از کسب و کار وجود دارد که باید این قسمت را انتخاب نمایید. برای شکایت از سایت اینترنتی ابتدا باید اقدام به تشکیل حساب کاربری نمایید. برای ثبت نام لازم است که اطلاعات خواسته شده را در کادر مربوطه وارد کنید و بعد از تکمیل مشخصات و فعال سازی ایمیل، حساب کاربری شما ساخته شده است و می‌توانید از خدمات سایت استفاده کنید.
  • بعد از تشکیل حساب کاربری، از طریق نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه در بخش شکایت از کسب و کار می‌شوید. در این بخش، گزینه‌ای با عنوان ارسال شکایت وجود دارد که با کلیک بر روی آن وارد صفحه دیگر می‌شوید. در صفحه مربوطه بابستی آدرس سایت متخلف به همراه مشخصات دیگری چون شماره پیگیری خرید را وارد کنید.
  • موضوعات شکایت در سایت مربوطه متفاوت می‌باشد و بر حسب نوع مشکل به وجود آمده باید یکی از انواع شکایت را انتخاب نمایید. گزینه‌هایی مانند مغایرت داشتن کالای سفارشی با کالای تحویل داده شده، عدم تحویل محصول در زمان مقرر شده، عدم ارائه خدمات بعد از فروش محصول و غیره در صفحه سایت وجود دارد.

لازم به ذکر است که در بخش مورد نظر وب سایت، می‌توانید متن شکایتتان را به همراه اسناد و مدارک مورد نیاز، بیان کنید. بعد از ذکر شکایت و بارگذاری مدارک، گزینه تایید و ارسال را انتخاب نموده تا شکایت متقاضی برای رسیدگی به واحد مربوطه فرستاده شود.

شکایت قانونی از سایت

شکایت از سایت اینترنتی از طریق پلیس فتا

روش دیگر برای شکایت از سایت اینترنتی، مراجعه به پلیس فتا است که برای پیگیری این مشکل می‌توانید به صورت غیر حضوری نیز اقدام نمایید. جدای از این که می‌توانید با مراجعه به وب سایت ای نماد، مراحل شکایت را انجام دهید، این امکان برای افراد شاکی نیز وجود دارد که با ورود به سایت پلیس فتا نیز شکایاتی را در این زمینه انجام دهند.

پلس فتا یک ارگانی انتظامی برای رسیدگی به جرائم رایانه می‌باشد. بدین صورت که جرائم حوزه اینترنتی توسط این مرجع مورد بررسی قرار می‌گیرد و شهروندان در صورتی که با وب سایت اینترنتی متخلف مواجه شدند، می‌توانند پیگیری‌های لازم را از طریق این مرجع انجام دهند.

پلیس فتا برای تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان، سامانه اینترنتی را طراحی کرده که به جای مراجعه حضوری، مردم بتوانند اقدامات قانونی را در این زمینه انجام دهند. در این صورت اگر از یک فروشگاه اینترنتی، محصولی را خریداری کرید و به دلایل مختلف قصد شکایت از فروشگاه را دارید، این امکان برای شما وجود دارد که پلیس فتا را در جریان مشکل خود قرار دهید و با کمک این نهاد بتوانید شکایاتتان را به سر انجام برسانید.

گفتنی است که ثبت شکایت به پلیس فتا به منزله ارائه شکایت قضایی نمی‌باشد، بلکه در این روش صرفا تحقیقات مورد نیاز برای پیگیری شکایت صورت می‌گیرد و صدور حکم و سایر اقدامات قانونی باید در مراجع قضایی انجام گیرد. بنابراین اگر تمایل دارید که با شکایت از فروشگاه آنلاین، فروشندگان متخلف طبق قانون مجازات شوند، در این زمینه باید طرح شکایت و انجام مراحل دادرسی در دادگاه و دادسرا نمایید.

برای انجام مراحل شکایت، ابتدا وارد وب سایت پلیس فتا شوید. در صورتی که از قبل، حساب کاربری در سامانه داشته اید، با اطلاعات قبلی می‌توانید به سامانه ورود پیدا کرده و ثبت شکاین کنید. در صورت نداشتن حساب کاربری، کافیست که اقدام به تشکیل حساب کاربری در سامانه کنید.

قسمت تخصصی در وب سایت پلیس فتا با عنوان گزارش سایت‌های اینترنتی متخلف وجود دارد که در این بخش باید اطلاعات و مشخصات وب سایتی که از آن خریداری کرده اید را وارد کنید. با درج دامنه سایت و دیگر اطلاعات مانند کد رهگیر و یا شماره فاکتور و بارگذاری مدارک دیگر، گزینه تایید و ارسال شکایت را انتخاب نمایید.

سایت های اینترنتی قانونی

ثبت شکایت از سایت اینترنتی در مرجع قضایی

علاوه بر روش سایت ای نماد و پلیس فتا، به منظور شکایت از سایت‌های اینترنتی، می‌توانید ثبت شکایت را در مرجع قضایی انجام دهید. در صورتی که با خرید از فروشگاه آنلاین، متحمل جرم کلاهبرداری و یا سرقت اطلاعات کارت بانکی شده باشید، می‌توانید مانند سایر دعاوی کیفری، فرآیند شکایت را در دادسرا انجام دهید.

البته اگر قصد شما از شکایت سایت اینترنتی، استرداد وجه پرداخت شده باشد، در این صورت باید شکایتتان را در دادگاه حقوقی و با ارسال دادخواست مطرح نمایید.

در صورت برای شکایت کیفری از وب سابت آنلاین متخلف، در گام اول لازم است که مبادرت به تنظیم شکواییه کنید. برای ثبت شکایت نامه، باید با در اختیار داشتن شکواییه و اسناد مورد نیاز به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کنید.

دادسرا ضمن تحقیقات مقدماتی، با در نظر گرفتن ادعای شاکی و اسناد و مدارک موجود، اگر وقوع جرم برای دادیار یا بازپرس محرز گرید، حال پرونده برای صدور رای به دادگاه کیفری صالح فرستاده می‌شود.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

به منظور طرح شکایت از سایت اینترنتی، اگر به مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل دادگستری نیاز دارید، توصیه می‌شود که از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

با دریافت مشاوره حقوقی از این سامانه، اقدام به گفتگو با بهترین وکلا کیفری نموده و می‌توانید هرگونه سوالی که در موره نحوه شکایت از فروشگاه آنلاین داشته باشید، در جلسه مشاوره مطرح کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و رزرو نوبت مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری با کارشناسان ما در تماس باشید تا در این زمینه راهنمایی لازم را در اختیارتان قرار دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا