کیفری (جرائم)

حکم و نحوه اثبات لواط چگونه است؟

پیش از پرداختن به نحوه اثبات لواط باید گفت در همه جوامع برای روابط جنسی چارچوب مشخصی وجود دارد که انحراف از آن‌ها می تواند منجر به آسیب به نظم جامعه و امنیت فردی و اجتماعی شود.

البته نباید از نظر دور داشت که انحرافات جنسی در جوامع و فرهنگ‌های مختلف ممکن است که تفاوت هایی نیز با یکدیگر داشته باشند.

نوشته های مشابه

در کشور ما بر اساس قواعد و موازین فقهی و اسلامی، احکامی در باب روابط جنسی صادر شده است که عدول از هر یک از آن ها منجر به اعمال مجازات هایی در خصوص مرتکب می شود و از جمله انواع این انحرافات جنسی می توان به لواط، تفخیذ و مساحقه اشاره نمود که هر کدام از آنه ا احکام جداگانه ای دارند.

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله از مجموعه حقوقی بنیاد وکلا به بررسی تعریف لواط و اینکه حکم لواط چیست و نحوه اثبات لواط چگونه است، می پردازیم. مشورت با وکیل کیفری متخصص در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

لواط چیست؟

لواط به عنوان یکی از شنیع ترین اعمال جنسی، ناظر بر رابطه جنسی میان دو مرد می باشد که به آن  “گِی” هم گفته می شود.

علاوه بر اینکه عمل لواط عقوبت اخروی شدیدی به همراه دارد، نوعی جرم نیز تلقی شده است که معنا و مفهوم این جرم در قانون مجازات اسلامی تعریف شده است.

در ماده ۲۳۳ این قانون آمده است که: لواط عبارت است از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دُبُر انسان مذکر دیگر.

با توجه به این ماده، می توان گفت برای اینکه جرم لواط یا گی صورت بگیرد باید اندام تناسلی یک مرد به اندازه ختنه گاه وارد مقعد مرد دیگر شود.

اثبات لواط

کسی که اقدام به دخول آلت تناسلی خود در دُبُر (پشت) دیگری می نماید را تحت عنوان فاعل لواط و شخصی که این عمل با او انجام شده است را اصطلاحا مفعول لواط می نامند.

تفاوت جرم لواط با جرم زنا با توجه به نظر وکیل آنلاین و حضوری در آن است که مفعول لواط به طور حتم یک مرد است؛ اما عمل زنا با زنان به وقوع می پیوندد.

حکم لواط چیست؟

همانگونه که اشاره شد، عمل لواط به عنوان فعلی قبیح در اکثر کشورها جرم انگاری شده است. در کشور ما نیز حکم لواط با توجه به حکم این جرم در احکام شرعی در نظر گرفته شده است.

بنابراین مجازات لواط، یک نوع مجازات حدی خواهد بود؛ یعنی در صورتی که ثابت شود این جرم رخ داده است، مجازات حدی برای مرتکبان عمل لواط در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این، امکان تخفیف در مجازات و یا عفو مجرم به دلیل فعل لواط وجود ندارد. در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات فاعل و مفعول این جرم مشخص شده است که بر اساس ماده مذکور:

  • مجازات حدی فاعل لواط در صورتی که مفعول لواط از انجام این کار اکراه داشته باشد، یا اینکه فاعل لواط خودش همسری داشته باشد که بتواند با او رابطه جنسی داشته باشد، اعدام است، در غیر این صورت، حد او صد ضربه شلاق خواهد بود.
  • مجازات حدی لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم وجود احصان یعنی چه همسر داشته باشد چه نداشته باشد) اعدام است.

لازم به ذکر است که گاهی شرایط تحقق عمل لواط جمع نبوده و در واقع ، عمل تحت عنوان تفخیذ نام می گیرد که به معنای تماس میان آلت مرد با ران های مرد دیگر است.

اثبات جرم لواط

نحوه اثبات لواط

حال باید ببینیم که نحوه اثبات لواط چگونه است. به طور کلی، برای اثبات لواط دو راه وجود دارد: اول اقرار مرتکب لواط و دوم شهادت شهود. در خصوص هر کدام از این دو روش می توانید از وکیل تلفنی راهنمایی های بیشتری را کسب نمایید.

اقرار

برای اثبات لواط با اقرار باید چهار بار به انجام این عمل زشت در نزد قاضی اعتراف کرد تا وقوع جرم لواط ثابت شود. اگر کسی کمتر از ۴ بار به لواط اقرار کند، حد او ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش خواهد بود.

هم چنین در صورتی که اقرار کننده بعد از اقرار، انکار کند (در صورتی که مجازات او اعدام باشد)، مجازات او به صد ضربه شلاق تبدیل خواهد شد.

شهادت

طبق ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی، برای شهادت در اثبات لواط، باید ۴ مرد، شهادت بدهند. برای شهادت به این کار، شاهد باید وقوع عمل را به صورت حضوری دیده باشد.

علاوه بر مجازات جرم لواط که به معنای هم جنس بازی میان مردان است، مجازات هم جنس بازی برای زنان نیز در نظر گرفته شده است که تحت عنوان جرم مساحقه شناخته شده است.

در خصوص مجازات و اثبات این جرم می‌توانید از مشاوره حقوقی کیفری در بنیاد وکلا استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا