عمومی

اجرای قرار تامین دلیل چگونه است؟

پیش زمینه قرار تامین دلیل این است که هر ادعایی با ادله و دلیل اثبات می‌شود و اگر ادعایی فاقد دلیل باشد، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و چون ممکن است بین طرح دعوی تا تشکیل جلسه دادگاه و رسیدگی به دلایل فاصله زمانی و وقفه ایجاد شود و این وقفه موجب از بین رفتن ادله گردد، بنابراین افراد ذی نفع باید اقدام به حفظ دلایل خود نمایند تا در مواقع ضروری بتوانند از آن به نحو احسن بهره برداری نمایند.

به طور مثال الف قرارداد کتبی با شخص ب می‌بندد که خانه‌ای را با مشخصات معینی ظرف یک سال برای او بسازد و تحویل دهد. بابت هر روز تاخیر در تحویل نیز مبلغی به عنوان دیرکرد تحویل تعیین می‌کنند.

نوشته های مشابه

حال چنانچه ب به تعهدات خویش در موعد معین عمل نکند و الف مصمم باشد قرارداد را در این مرحله متوقف و ادامه کار را خود به عهده بگیرد تا در فرصت مقتضی علیه ب طرح دعوی نماید مجبور است کارهای انجام شده از طرف ب را حفظ و صورت برداری کند و سپس به ادامه کار بپردازد؛ لذا به دادگاه مراجعه و تقاضای تامین دلیل می‌کند.

یا به عنوان مثالی دیگر: شهادت شهود در اثبات ادعایی ضروری است. از طرف دیگر شهود تصمیم به مهاجرت دائمی به کشور دیگر را دارند؛ بنابراین دسترسی به آن‌ها ممکن نخواهد بود؛ لذا با تقاضای تامین دلیل از دادگاه، شهادت شهود اخذ و در طرح دعوی اصلی مورد استفاده متقاضی قرار می‌گیرد.

از مثال‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت که تامین دلیل در واقع ثبت و حفظ رسمی مدارک و اسناد برای استفاده بعدی از آن‌هاست.

همواره توصیه می‌شود که برای جلوگیری از ضرر و زیان مالی در پروسه دادرسی از وکیل حقوقی استفاده نمایید.

وظایف عضو مجری قرار

معمولا دادگاه ها اجرای قرار تامین دلیل را به عهده مدیران دفاتر خود واگذار می‌نمایند مگر آن که تنها دلیل در دعوی مطروحه تامین دلیل باشد، در این صورت شخص قاضی اجرای قرار را به عهده می‌گیرد یا اجرای آن را به عهده کسی که مورد اطمینان اوست واگذار می‌کند.

عضو مجری قرار موظف است فقط آنچه را که مورد نظر متقاضی است، صورت برداری نماید نه بیشتر و نه کمتر؛ مثلا اگر موضوع اجرای قرار تحقیق از شهود در یک موضوع خاص باشد، حق ندارد در خصوص مسائل دیگر از شهود تحقیق نماید یا اگر موضوع اجرای قرار صورت برداری از اسناد معینی باشد، حق ندارد علاوه بر آن اسناد از سند های دیگری که مورد تقاضا نمی‌باشد صورت برداری نماید.

گاهی ممکن است تقاضای تامین دلیل همزمان برای چند دلیل باشد، مثلا تصادفی واقع و خسارتی به اتومبیل وارد شده است. در این مورد متقاضی می‌تواند از دادگاه تقاضای تامین دلیل برای شهادت شهود، معاینه محل و جلب نظر کارشناس نماید.

تامین دلیل باید به صورتی انجام شود که اگر صحنه تصادف به هم خورده و قرار باشد، همان صحنه بازسازی شود با توجه به مندرجات موجود در ورقه تامین دلیل امکان پذیر باشد.

می‌توانید برای درخواست مشاوره حقوقی از وکیل تلفنی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهره‌مند شوید.

درخواست اجرای قرار تامین

چگونگی اجرای قرار تامین دلیل

در تامین دلیل از اسناد، از آن قسمتی که مورد درخواست متقاضی می‌باشد تصویر یا رونوشت تهیه و برابر اصل می‌شود. البته ممکن است ارائه بخشی از اسناد یا همه آن به دادگاه ممکن نباشد که در این صورت عضو مجری قرار با حضور طرفین آن قسمت را که لازم و راجع به مورد اختلاف است خارج می‌نماید.

نحوه رسیدگی به قرار تامین دلیل

وقتی متقاضی درخواست تامین دلیل می‌دهد، دادگاه مراتب درخواست را به خوانده پرونده (طرف مقابل) ابلاغ می‌نماید، در صورتی که خواهان تامین دلیل خوانده را نشناسد تا به دادگاه معرفی نماید، بدون معرفی خوانده هم این درخواست از وی پذیرفته می‌شود.

درخواست تامین دلیل باید حاوی مطالب ذیل باشد:

  1. مشخصات درخواست کننده و طرف مقابل (خوانده)  البته در صورتی که خواهان، خوانده را بشناسد.
  2. موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل مطرح می‌گردد
  3. بیان اوضاع و احوالی که موجب این درخواست شده است.

تقاضای تامین دلیل را می‌توان قبل از طرح دعوی اصلی یا حین رسیدگی به آن مطرح نمود و این تقاضا غیر مالی می‌باشد.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید از متخصصین ما در بنیاد وکلا بهره‌مند شوید.

لازم به ذکر است که وکیل آنلاین به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی به شما می‌باشد.

 

 

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا