خانوادهمهریه

وضعیت مهریه زن خیانتکار چگونه است؟

قبل از پرداختن به مهریه زن خیانتکار باید گفت عقد ازدواج یا نکاح، مانند سایر عقود، سبب می شود که حقوق و تکالیفی به عهده زوجین قرار گیرد؛ به عنوان مثال، مرد مکلف است که در عقد دائم به زن خود نفقه دهد و در مقابل، زن موطف به تمکین شده است.

یکی دیگر از تکالیف مالی مهمی که در عقد نکاح به وجود می آید، تکلیف مرد از بابت پرداخت مهریه به زن است اما آیا این تکلیف به دنبال فروپاشی کانون خانواده و از بین رفتن صمیمیت میان زوجین در اثر خیانت زن از بین خواهد رفت؟

نوشته های مشابه

به عنوان مثال، در صورتی که زن به همسر خود خیانت نماید یا مرتکب رابطه نامشروع شود، آیا همچنان حق مهریه دریافت خواهد داشت؟ به عبارت دیگر، آیا به زن خیانتکار، مهریه تعلق می گیرد؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی تکلیف مهریه زن خیانتکار بپردازیم؛ بنابراین ابتدا به توضیح کلیاتی در خصوص حق مهریه زن پرداخته و در ادامه مهریه زن خیانتکار را از نظر وکیل بررسی می نماییم.

وضعیت مهریه زن خیانتکار

حق مهریه زن

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، “به مجرد عقد، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید”. به عبارت بهتر بر اساس این ماده، به محض اینکه عقد نکاح به طور صحیحی واقع شد، زن مالک مهریه می شود.

در صورتی که مهریه زن عین معین مثل خانه یا زمین باشد می تواند در آن تصرف کند. اگر اراده کند می تواند اقدام به مطالبه مهریه نماید و در صورتی که بخواهد می تواند مهریه را به شوهرش ببخشد.

بر این اساس، می توان گفت که مهریه حق زن است و هر نوع تصرفی در مهریه قانونی و صحیح خواهد بود اما در صورتی که زن به مرد خیانت کرده باشد سوالی که برای بسیاری از مردان در جلسات مشاوره حقوقی پیش می‌آید این است که چرا اگر زن خیانت کند، باز هم مهریه به او تعلق می گیرد​.

در ادامه امکان تعلق مهریه به زن خیانتکار به مرد را بررسی می کنیم.

مهریه زن خیانتکار

مهریه زن خیانتکار

با عنایت به مطالب مذکور، اکنون قصد پاسخ دادن به این سوال را داریم که آیا به زن خیانتکار هم مهریه تعلق می گیرد؟ تکلیف مهریه در صورت خیانت از طرف زن چیست؟ آیا مرد در صورت خیانت زن باز هم مکلف به پرداخت مهریه به اوست؟

در پاسخ به این سوالات و با عنایت به مواد مختلف قانونی، از نظر وکیل تلفنی چنین باید گفت که حق مهریه ، به موجب عقد ازدواج به زن تعلق گرفته است و او مالک مهریه اش شده است.

بنابراین، علی رغم اینکه خیانت زن یا برقراری رابطه نامشروع از جانب زن، جرم می باشد و مرد می تواند در این خصوص علیه زن شکایت کیفری کند، حق مهریه زن کماکان پا بر جاست و در صورتی که زن مهریه اش را مطالبه نماید، مرد مکلف است که آن را به زن بپردازد.

در واقع ، خیانت زن یا برقراری رابطه نامشروع از سوی زن سبب از بین رفتن حق مهریه زن نخواهد شد؛ چرا که مالکیت زن بر مهریه در زمان عقد نکاح محقق شده و مرد مکلف به پرداخت مهریه زن شده است.

اما در صورتی که مرد نسبت به خیانت زن آگاه شود و خواهان طلاق توافقی با زن (طلاق به خاطر خیانت) باشد، در این حالت زوجین می توانند شرط قرار دهند که به ازای عدم شکایت مرد از زن به دلیل خیانت، زن نیز مهریه خود را به مرد ببخشد.

اگر نیاز به گفتگو با یک متخصص دارید می‌توانید به همین حالا به مشاوره حقوقی آنلاین ما پیام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا