خانواده

مهرالمثل چه میزان است؟

مهرالمثل چیست؟

مهرالمثل اساسا زمانی مطرح می شود که مهریه به طور کلی تعیین نشده و این عدم تعیین می تواند به هر دلیلی باشد از جمله این که توافقی صورت نگرفته یا آن چه که به عنوان مهریه تعیین شده قانونی یا شرط عدم تعیین شده و یا طور کلی مشروع یا قانونی نباشد.

برای مثال مالی تعیین شده که ارزش قانونی یا مشروع نداشته باشد مثل مشروبات الکلی یا یه دانه کاه که هرگز مورد حمایت قانون و شرع نیست.

نوشته های مشابه

هم چنین از آن جایی که در نکاح دائم تعیین مهریه مشخص و معلوم الزامی نمی باشد و بدون تعیین مهریه نیز می توان نکاح دائم را جاری ساخت اما بعد از وقوع نزدیکی می بینیم که زن مستحق دریافت مهریه است و میزان این نوع مهریه ای که از قبل تعیین نشده باشد همان مهرالمثل است.

نحوه تعیین مهر المثل زن

در خصوص نحوه تعیین مهر المثل زن، با عنایت به قانون مدنی و رویه قضایی می توان گفت که نحوه تعیین مهر المثل زن به این صورت است که اگر مهریه زن حین عقد نکاح مشخص نشده باشد و رابطه زناشویی به وقوع پیوسته باشد (یا در صورت وجود سایر شرایط مذکور در قسمت قبل)، زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با ارائه دادخواست مطالبه مهرالمثل، تقاضای تعیین مبلغ و میزان مهریه خود را نماید.

در این صورت، قاضی دادگاه با صدور قرار کارشناسی، تعیین مهر المثل زن را به کارشناس دادگاه ارجاع می دهد و کارشناس هم با توجه به شان و جایگاه فردی و خانوادگی زن، مهر المثل وی را تعیین و مرد را محکوم به پرداخت آن می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا