عمومی

آیین دادرسی مدنی چیست؟

آیین دادرسی مدنی مربوط به زمانی است که حقی از کسی ضایع می شود یا با دیگری اختلاف پیدا می کند، بایستی به دادگاه مراجعه کند تا قاضی با ملاحظه قوانین ماهوی نسبت به قضیه حکم صادر کند اما علاوه بر این قوانین، بایستی تشریفاتی از جمله تشریفات رسیدگی توسط دادگاه و رسیدگی به خود دعوی نیز مورد توجه قرار گیرند.

از همین رو قانونگذار مجموعه ای تحت عنوان قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی کرده است تا به نحو بهتری به دعوا رسیدگی شده و حکم عادلانه صادر شود.

از اینجاست که در کنار قوانین ماهوی، قوانین شکلی یا همان آیین دادرسی اهمیت ویژه ای می یابند. به همین دلیل در این مقاله اینکه آیین دادرسی مدنی چیست و آیین دادرسی مدنی چه فایده ای دارد را مورد بررسی قرار می دهیم. توسل به این آیین دادرسی مدنی به کمک وکیل میسر است.

آیین دادرسی مدنی

آیین دادرسی مدنی چیست؟

معمولا زمانی که دو نفر بر سر یک موضوع به اختلاف می خورند، در صورتی که آن اختلاف حقوقی باشد، بایستی به دادگاه های عمومی دادگستری که مربوط به امور حقوقی هستند مراجعه کنند که دادگاه بر اساس یکسری از تشریفات و آیین ها به اختلاف میان طرفین رسیدگی می کند.

از آن جهت که این دعوا مربوط به اختلاف حقوقی میان افراد است و در دادگاه های حقوقی به این امر رسیدگی می شود، قواعد آیین دادرسی مدنی بایستی بر موضوع اعمال شود.

با این توضیح که اختلاف میان افراد در صورتی که عنوان مجرمانه ای برای آن در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده باشد، اختلاف حقوقی نیست؛ بلکه جرم است و بایستی بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری به موضوع رسیدگی شود.

مثلا سرقت بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم است، لذا تشریفات قانون آیین دادرسی کیفری به آن رسیدگی می شود، ولی تصرف عدوانی یک ملک، اختلاف حقوقی است که باید بر اساس مقررات آیین دادرسی مدنی حل و فصل شود.

بنابراین، آیین دادرسی مدنی مجموعه تشریفات و آیین هایی است که به موجب آن به یک اختلاف حقوقی که در دادگاه های حقوقی در جریان است، رسیدگی می شود.

بر همین اساس ، در نظام حقوقی ما این تشریفات در قالب قانون آیین دادرسی مدنی به تصویب رسیده است که به موجب آن، خواهان در مقام اقامه دعوا، خوانده در مقام دفاع از خود و مرجع صالح در مقام رسیدگی و صدور رأی اصول و قواعدی را باید رعایت کنند که به آن آیین دادرسی مدنی گفته می شود.

اگر در خصوص اجرای صحیح آیین دادرسی مدنی ابهاماتی دارید، بهتر است مشاوره حقوقی دریافت کنید.

فواید آیین دادرسی مدنی

آیین دادرسی مدنی چه فایده ای دارد؟

صرف پیش بینی قواعد و مقرراتی که به بیان حقوق و تکالیف افراد در برابر یکدیگر می پردازند کافی نیست. درست است که قوانین ماهوی تا حد زیادی به بیان حق ها و تکالیف افراد می پردازند که به موجب آن روابط میان افراد تنظیم می شود اما در صورتی که آیین و شیوه ای برای اعمال و استفاده از این حقوق و تکالیف وجود نداشته باشد، اثری نخواهند داشت.

در واقع، به وسیله تشریفات آیین دادرسی است که اشخاص می توانند حقوق خود را اعمال کنند.

مثلا آیین دادرسی مدنی، دادگاه و حق مراجعه به آنها برای رفع اختلافات، صلاحیت رسیدگی، صدور حکم و اجرای آنها را مورد پیش بینی قرار داده است تا شهروندان بتوانند به حق خود برسند. به همین دلیل، قواعد آیین دادرسی مدنی باید به نحوی تنظیم شوند تا شهروندان به حق خود دست یابند.

جهت رزرو وقت و تماس با وکیل تلفنی از واحد پشتیبانی کمک بگیرید.

اگر قصد ارسال فایل صوتی و تصویر مدارک و مستندات خود را جهت بررسی دقیق‌تر دارید، مشاوره حقوقی آنلاین ما خدمت حقوقی مناسبی برای شما خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا