ازدواج موقتخانواده

مدت عده در ازدواج موقت چقدر است؟

عقد موقت نیز مانند عقد دائم سبب ایجاد زوجیت میان زن و مرد می شود و همان آثار عقد نکاح را مانند عده به بار می آورد.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در خصوص انحلال عقد نکاح چه دائم و چه موقت مطرح می شود این است که زن باید مدتی را تحت عنوان عده نگه دارد و بعد از آن در صورت تمایل، مجددا به عقد دیگری درآید.

حال سوال مهم این است که آیا عقد موقت هم عده دارد و عده عقد موقت چند روز است. برای پاسخ دادن به این سوالات، در بنیاد وکلا ابتدا به بررسی عقد موقت و انحلال عقد موقت می پردازیم و سپس عده عقد موقت را مورد بررسی قرار می دهیم.

در خصوص مسائل مالی و غیر مالی نکاح موقت، وکیل ازدواج موقت بنیاد وکلا همواره آماده خدمت رسانی به شما می باشد.

عقد موقت

یکی از انواع عقد نکاح، عقد موقت است. عقد موقت همانگونه که از نام آن پیداست، محدود به زمان مشخص و معینی است؛ بر خلاف عقد دائم که محدودیت زمانی ندارد.

بر اساس شرع و قانون، از جمله شرایط صحیح بودن عقد موقت این است که مدت زمان عقد موقت و مهریه عقد موقت تعیین شده و مشخص باشند؛ در غیر این صورت، عقد موقت صحیح نیست.

در قانون مدنی، اکثر احکامی که در خصوص عقد نکاح آورده شده است، ناظر بر ازدواج دائم است، اما ازدواج موقت نیز به لحاظ شرعی احکامی دارد. یکی از این احکام، لزوم نگه داشتن عده برای زنان است که ذیلا به آن می پردازیم.

پیش از هر چیز لازم به اشاره است که مشورت کوتاه با متخصصین در دسترس بنیاد وکلا در قالب وکیل تلفنی برای جزئیات ازدواج موقت و قواعد آن به شما کمک خواهد نمود.

عده

انحلال عقد موقت

انحلال عقد موقت نیز مانند عقد دائم سبب می شود که زن الزاما عده نگه دارد. اسباب انحلال عقد موقت با اسباب انحلال عقد دائم اندکی متفاوت است؛ به عنوان مثال، در عقد موقت طلاق وجود ندارد.

بر عکس، عقد موقت با بذل مدت و انقضای مدت از بین می رود و منحل می شود.

انقضای مدت به معنای تمام شدن مدت زمان عقد موقت است و بذل مدت یعنی اینکه مرد مدت زمان باقی مانده عقد موقت را به زن ببخشد و به عقد خاتمه دهد. فوت شوهر نیز در هر دو نوع عقد نگه داری عده را ضروری می کند.

عده در عقد موقت

عده عقد موقت هم در صورت بذل مدت و هم در صورت انقضای مدت مشابه است.

در هر حال، عده در عقد موقت بر اساس ماده ۱۱۵۲ قانون مدنی، دو طُهر است؛ یعنی دو دفعه عادت ماهیانه کامل.

در صورتی هم که زن به اقتضای سن باید عادت ماهیانه داشته باشد ولی به دلایلی عادت زنانگی نبیند، مدت عده چهل و پنج روز خواهد بود. اگر هم زن باردار باشد، باید تا پایان زایمان عده نگاه دارد.

مدت عده وفات شوهر در عقد موقت نیز مانند عقد دائم چهار ماه و ده روز خواهد بود.

نکته مهمی که از دید مشاوره حقوقی ازدواج موقت وجود دارد این است که نگه داشتن عده برای زن یائسه و زنی که پیش از نزدیکی و دخول عقد نکاحش منحل شود، نگه داشتن عده ضروری نیست.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا