روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

تفاوت زنا و رابطه نامشروع

در باب تفاوت زنا و رابطه نامشروع می توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. زنا یک جرم حدی است؛ یعنی قانون گذار اینجرم را از بستر شرع تبدیل به قانون کرده است، از این رو دارای مجازات حدی است. اما رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است که قانون گذار آن را با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرم شناخته است و مجازات آن نیز مجازات تعزیری است.
  2. دومین تفاوت زنا و رابطه نامشروع در دامنه آنهاست . در تعیین دامنه جرم رابطه نامشروع می توان گفت هر رابطه ی منافی عفتی که بین زن و مرد رخ می دهد را می توان در حوزه این جرم قرار داد ؛ اما زنا تنها عملی را شامل می شود که طبق تعریف قانون از جرم زنا (دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن) صورت گرفته است.
  3. نوع اثبات جرم رابطه نامشروع و اثبات زنا نیز یکی دیگر از موارد تفاوت جرم رابطه نامشروع و زنامی باشد و اصولا شرایطی که می توان بر اساس آن جرم زنا را اثبات نمود ، دشوار تر از نحوه اثبات رابطه نامشروع می باشد.
  4. مورد بعدی تفاوت زنا و رابطه نامشروع را می توان تفاوت در شرایط تحقق آنها دانست . زنا برای محقق شدن به شرایط خاصی نیاز دارد ؛ اما رابطه نامشروع صرف وجود یک رابطه نامشروع مثل گرفتن دست یکدیگر یا ارتباطات تلفنی خارج از چارچوب یا حتی کنار هم راه رفتن شکل می گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا