توهین و فحاشیکیفری (جرائم)

مجازات توهین به افراد

توهین از جمله جرایم قابل گذشت میباشد که در صورتیکه شاکی رضایت دهد موجب موقوفی تعقیب خواهد شد. در این مقاله برایتان جرم توهین را توضیح میدهیم.

در میان رفتارهایی که به عنوان جرم معرفی شده و ممنوع گردیدهاند، برخی از رفتارها شخصیت انسان را نشانه میگیرند. توهین از این دسته جرایم است.

آزادبودن انسانها در رفتارهایی که انجام میدهند، از رایجترین موضوعات بسیاری از محافل و گفتوگوهای روزمره است. اگر بپرسید که واقعا انسان آزاد است یا خیر، پاسخ خواهم داد که: بلی! آزاد است اما این آزادی نمیتواند بدون محدودیت باشد. یکی از مهمترین محدودیتهای آزادی، رعایت حقوق دیگران است؛ یعنی آزادی انسان را تا جایی میتوان پذیرفت که به حقوق دیگران صدمه نزند.

__tel_banner

به همین خاطر در مواردی که آزادی انسان با حقوق دیگران در تعارض قرار میگیرد، قانونگذار قدم به میدان میگذارد و برخی از رفتارها را ممنوع اعلام میکند. این رفتارها در اغلب موارد رفتارهایی هستند که به جان، مال و امنیت اشخاص دیگر صدمه و خسارت میزنند.

در این میان بعضی از رفتارهایی که به عنوان جرم معرفی شدهاند، رفتارهایی هستند که شخصیت انسان را نشانه میگیرند؛ جرم توهین از این دسته جرایم است. در این نوشتار همراه ما باشید تا بیشتر با معنای توهین و همچنین مجازات آن آشنا شویم.

جرم توهین چیست؟

قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ در ماده ۶۰۸ با ذکر مثال توهین را به فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک تعریف کردهاست اما نمیتوان آن را محدود به همین دو رفتار دانست.

هر رفتاری که به صورت متعارف موجب سستی در شخصیت یک انسان و تحقیر وی شود، توهین است؛ رفتار توهین آمیز میتواند در قالب گفتار یا انجام یک رفتار یا حرکت خاص باشد. مجازات توهین تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی است و قاضی میتواند مرتکب را به یکی از این دو مجازات و یا هر دوی آنها محکوم کند.

شخصیت توهین شونده در جرم توهین

فرض کنید شما فردی کچل و بیمو هستید. روزی در مجلسی نشستهاید و در حال صحبت با دوستان یا آشنایان خود هستید که در خلال این صحبتها با یکی از آنها به اختلاف نظر برخورد میکنید. طرف مقابلتان که احتمالا نمیتواند نظر مخالف خود را تحمل کند، با صدای بلند به شما میگوید: «کچل»! و افراد حاضر در جمع شروع به خندیدن میکنند.

در این حالت طرف مقابلتان مرتکب توهین شده است. چنانچه شما بخواهید از او شکایت کنید نمیتواند بگوید که شما واقعا کچل هستید. در واقع قصد او از گفتن آن واژه، تمسخر و تحقیر شما بوده و بنابراین کچل بودن یا نبودن شما هیچ تغییری در جرم او به وجود نمیآورد. بنابراین اگر یک نفر، دیگری را بخاطر داشتن یک ویژگی به باد تمسخر بگیرد، نمیتواند در دفاع از خودش بگوید که او این ویژگی را دارد. او باید بداند که وجود یا عدم وجود یک خصلت در طرف مقابل، تأثیری بر جرم بودن رفتار او نمیگذارد.

__online_banner

جنبه عمومی جرم توهین

باید توجه داشته باشیم که توهین جز در موارد خاص مانند توهین به مقامات سیاسی یا اداری یک جرم قابل گذشت است؛ یعنی مراجع قضایی زمانی رسیدگی به این جرم را شروع میکنند که شخصی که به او توهین شده است، شکایت خود را در این مراجع مطرح کند. همچنین بعد از طرح شکایت و شروع رسیدگی هر زمان که او گذشت کند، رسیدگی به جرم توهین متوقف خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا