اجرای احکام

چگونه رای صادر شده توسط دادگاه را پیگیری کنیم؟

رای صادر شده دادگاه سابقا به وسیله مامور ابلاغ به آدرس خواهان و خوانده تحویل داده میشد؛ همچنین با مراجعه طرفین دعوا یا وکلای آنان به دادگاه، امکان پیگیری پرونده و رؤیت رای پرونده وجود داشت، اما در قانون آیین دادرسی کیفری جدید مقرر گردیده است که باید رای صادر شده پرونده به صورت الکترونیکی به طرفین دعوا ابلاغ گردد.

این ابلاغ، واقعی بوده و آثار حقوقی ابلاغ بر آن مترتب خواهد شد.

نوشته های مشابه

قوه قضاییه برای ابلاغ رای صادر شده دادگاه و سایر ابلاغیه ها و مطلع کردن طرفین دعوا از روند رسیدگی به پرونده، سامانه ثنا و سامانه ابلاغ را راه اندازی نموده است.

هر شخص شاکی و متهم باید در این سامانه ثبت نام نموده و تمامی امورات پرونده خود را از این طریق مشاهده و پیگیری نمایند.

حتی اگر شما اقدام به اعطای وکالت به وکیل دادگستری نمایید، باز هم وکیل به شما توصیه می کند ابتدا نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا اقدام نمایید تا هیچ ابلاغی را از دست ندهید.

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا

سایت ثنا، سامانه رسمی قوه قضاییه برای آگاهی شهروندان از وضعیت پرونده قضایی می باشد. در این سامانه می توانید علاوه بر مشاهده ابلاغیه ها از خلاصه موضوع پرونده و وضعیت پرونده در هر مرحله از رسیدگی نیز مطلع گردید.

طرفین دعوا، نماینده قانونی آن ها، دفاتر خدمات قضایی، کارشنان و ضابطان قضایی می توانند از این سامانه استفاده کنند.

برای ثیتنام در سامانه ابلاغ ثنا باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و ثبت نام خود را به واسطه آن ها انجام دهید.

در این مرحله باید اطلاعات شخصی خود از جمله اطلاعات هویتی، شماره تلفن همراه و کدپستی را به دفاتر خدمات قضایی ارائه نمایید. پس از احراز هویت، حساب کاربری شما تایید گردیده و پس از تکمیل مراحل ثبت نام، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می توانید به سامانه ابلاغ مراجعه نمایید.

مشاهده یا عدم مشاهده ابلاغیه ها و اطلاعاتی که به حساب کاربری شما ارسال می شود، در سیستم ثبت می گردد.

تمامی ابلاغیه های خود را می توانید در سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس eblagh.adliran.ir مشاهده نمایید.

رای صادر شده از دادگاه

نحوه اطلاع از رای صادر شده دادگاه

شعبه دادگاهی که پرونده در آن رسیدگی می شود، طرفین دعوا را به وسیله ارسال پیامک از صدور رای و سایر ابلاغیه ها آگاه می نماید.

پس از دریافت پیامک دادگاه باید به سامانه ثنا مراجعه نمایید و رای صادر شده را مشاهده کنید.

در مورد صدور رای، دو پیامک به فواصل زمانی مختلف برای طرفین ارسال می شود که به شرح زیر می باشند:

  • پیامک دادگاه با عبارت «رای صادر شد»

منظور دادگاه از پیام رای صادر شد، این است که مراحل رسیدگی به پرونده شما به اتمام رسیده و قاضی رسیدگی کننده مبادرت به صدور رای در پرونده نموده است.

این پیامک به عنوان «پیامک قرار نهایی» نیز شناخته می شود.

با اینحال در نظر داشته باشید که پس از دریافت پیامک رای صادر شد، مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ وجود ندارد.

  • پیامک دادگاه حاوی: «رای شماره ……. در سامانه ابلاغ قرار گرفت».

این دومین پیامکی است که از سوی دادگاه در رابطه با صدور رای نهایی پرونده برای طرفین ارسال می گردد.

پس از دریافت این پیامک است که می توانید به سایت adliran.ir مراجعه کرده و حکم نهایی را دانلود نموده و مشاهده کنید.

پیگیری رای صادر شده

مشاهده رای صادر شده دادگاه از طریق سامانه ثنا

برای مشاهده رای پرونده پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه ثنا به آدرس adliran.ir، گزینه «اطلاع رسانی برای اشخاص» را کلیک نمایید.

با انتخاب گزینه «مختومه شده» می توانید رای صادر شده پرونده خود را مشاهده کنید.

چنانچه کدملی شما در پرونده ثبت نشده باشد، می توانید با وارد کردن شماره پرونده و رمز ۵ رقی مربوط به آن پرونده، از وضعیت آن مطلع شوید.

برای دریافت شماره و رمز ۵ رقمی پرونده می توانید علاوه بر مراجعه خضوری به شعبه مربوطه و دریافت رمز از دادگاه، عدد صفر را به شماره ۱۰۰۰۴۹۳ یا ۵۰۰۰۴۹ پیامک نمایید. در صورتی که شماره موبایل شما در پرونده وجود داشته باشد، رمز پرونده برایتان ارسال می گردد.

تفاوت قرار نهایی با رای چیست؟

در پاسخ به این سوال وکیل تلفنی و حضوری می‌ گوید که صدور قرار نهایی بدین معناست که تحقیقات به نتیجه مشخصی رسیده و بازپرس یا دادیار می تواند راجع به پرونده اظهار نظر نماید.

چنانچه پیامکی که به شما ارسال میگردد حاوی این متن باشد که: «در مورد پرونده  …… قرار نهایی صادر شد»، بدین معناست که یا تحقیقات در مورد پرونده شما به پایان رسیده یا پرونده شما وارد مرحله جدیدی گردیده است.

در صدور قرار، محکومیت یا عدم محکومیت طرفین، مدنظر بازپرس یا دادیار نیست. رای یا حکم، تصمیمی است که راجع به محکومیت یا عدم محکومیت صادر می شود و در واقع مشخص می شود که از نظر مرجع قضایی، حق با کدامیک از طرفین پرونده است.

انواع قرار عبارتند از:

قرار جلب به دادرسی

بازپرس در فرآیند تحقیقات خود به این نتیجه می رسد که شخص مظنون، همان مجرم است و باید برای انجام مراحل محاکمه به دادگاه معرفی شود.

در واقع قرار جلب دادرسی، انتقال پرونده از یک پرونده از مرحله ای به مرحله بعد است.

پیگیری رای

قرار منع تعقیب

صدور قرار منع تعقیب زمانی انجام می شود که بازپرس بر اساس تحقیقات به این نتیجه برسد که متهم، بی گناه است؛ بنابراین ادامه تحقیقات متوقف خواهد شد.

قرار موقوفی تعقیب

این قرار که توسط بازپرس صادر می شود، در مواقعی صادر می شود که ادامه تحقیقات به دلایلی متوقف شده و امکان از سرگیری تحقیقات وجود نداشته باشد، به طور مثال با فوت متهم پرونده، محلی برای ادامه تحقیقات باقی نمانده و منجر به صدور قرار موقوفی تعقیب می گردد.

قرار ترک تعقیب

در صورتی که شاکی پرونده، رضایت داده و از شکایت خود صرف‌ نظر نماید، قرار ترک تعقیب صادر می شود. قرار ترک تعقیب تنها قراری است که در دادسرا و توسط دادیار صادر می شود.

  • نکته ۱: به جز قرار جلب دادرسی، سایر قرارها نهایی بوده و به معنای پایان تحقیقات هستند.
  • نکته ۲: تمامی قرارها توسط بازپرس و در مرحله تحقیقات انجام می شود؛ به جز قرار ترک تعقیب که توسط دادیار در دادسرا و بنا به درخواست شاکی صادر می گردد.

برای بررسی بیشتر قرار صادره به شما و پیگیری وضعیت شکایت در سامانه ثنا می توانید از مشاوره حقوقی برخوردار شوید.

البته جلسه مشاوره حقوقی شما می‌ تواند به شیوه های متفاوتی برگزار شود نظیر اینکه شما در قالب پیام به وکیل آنلاین سوالات خود را جویا شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا