ثبت اسناد

نحوه ابطال یا اصلاح سند رسمی

سند مالکیت یکی از مهمترین سند‌های حقوقی به شمار می‌رود، اما گاهی اوقات ممکن است بخواهیم سند مالکیت را ابطال یا اصلاح کنیم که در این صورت باید بر اساس قانون پیش برویم.

در این نوشتار به بررسی نحوه باطل کردن سند رسمی می‌پردازیم.

باطل کردن سند رسمی

یکی از نکات حقوقی مهم در قانون اسناد مالکیت این است که اگر اسناد خدشه‌دار شوند یا نیاز به اصلاح آن‌ها باشد می‌توان اسناد را به صورت قانونی ابطال و اصلاح کرد.

ابطال و اصلاح سند مالکیت ممکن است بدون حکم دادگاه صورت گیرد که در این صورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است که طبق درخواست مراجع قانونی سند را باطل کند که در این صورت نیازی به حکم دادگاه نیست و سازمان ثبت اسناد خود وارد عمل می‌شود و مواردی مانند اصلاحات اراضی و تقسیم آن‌ها از این جمله موارد هستند.

گاهی اوقات هم باطل کردن سند مالکیت توسط اداره ثبت انجام می‌شود، در این صورت فرد باید به اداره ثبت مراجعه کرده و بدون حکم دادگاه  اقدام به ابطال سند کند.

باطل کردن سند

در ماده ۲۵ قانون ثبت اختیار ابطال یا اصلاح سند مالکیت به هیأت نظارت سپرده شده است و بر اساس این ماده چنانچه در اثر بی‌دقتی و اشتباه نویسنده در سند مالکیت و… اشتباهی رخ داده باشد، چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالفت با سند رسمی باشد یا ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالف حکم نهایی دادگاه باشد و همچنین اشتباهاتی در جریان عملیات مقدماتی رخ دهد و در دفتر املاک نیز وارد شود و چنانچه اشتباهاتی در عملیات تفکیکی رخ داده و در دفتر املاک نیز وارد شود، در همه موارد مورد اشاره، شده اصلاح یا ابطال سند مالکیت در صلاحیت هیأت نظارت خواهد بود.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا