ملکی

نحوه محاسبه و ثبت بهای تمام شده زمین

زمین، دارایی ثابتی است که در تملک شرکت بوده و در آن اقدام به ساخت و ایجاد دارایی های دیگری نظیر ساختمان و تاسیسات شده یا به قصد مذکور تحصیل شده است و در فرایند عملیات اقتصادی، اداری و خدماتی شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

زمین تحصیل شده برای توسعه بعدی شرکت یا زمین هایی که مازاد بر نیاز (بلااستفاده) می باشند، در سرفصل سایر دارایی ها (تا زمان به کارگیری) ثبت می شوند.

کلیه مخارج مربوط به خرید و مخارجی که زمین تحصیل شده را برای استفاده مورد نظر آماده می سازد، باید جزء بهای تمام شده زمین منظور گردد.

برخی از اجزای مشخص بهای تمام شده زمین عبارت اند از:

  1. قیمت خرید
  2. مخارج مربوط به معامله و انتقال سند مالکیت زمین از جمله کارمزد دلالی، مالیات غیرقابل استرداد خرید، حق ثبت و سایر هزینه های دفتری
  3. مخارج تخریب و برچیدن تاسیسات و ساختمان های فرسوده مستقر در زمین خریداری شده پس از کسر عواید حاصل از فروش مواد و مصالح اسقاطی
  4. مخارج آماده سازی‌زمین: مخارجی که برای استفاده مورد نظر از زمین باید انجام گیرد مانند مخارج تسطیح، خاک ریزی و خاک برداری و…

زمین در مفهوم عمومی آن دارایی ثابت با عمر نامحدود است و برای آن استهلاکی در نظر گرفته نمی شود بنابراین اگر زمین و ساختمان به طور یکجا خریداری شود، بهای تمام شده هر یک باید جداگانه شناسایی و در حساب های مربوطه ثبت گردند.

در صورتی که در زمین خریداری شده، تاسیساتی نظیر نرده کشی، آسفالت محوطه یا پیاده روسازی، احداث پارکینگ و غیره ایجاد گردد، هزینه مربوط به آنها، قابل احتساب به قیمت تمام شده زمین نخواهد بود.

«هزینه چنین اقلامی لازم است که در بدهکار حساب جداگانه ای به نام  مستحدثات در زمین ثبت شود و در طی عمر مفید آن مستهلک گردد.»

مجموعه حقوقی بنیاد وکلا در تلاش است با بهره‌گیری از بهترین وکلا و مشاورین در زمینه ملک، شما را در رسیدن به نتیجه دلخواه همراهی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا