شرکت ها

۶ نکته از شرکت تضامنی

شرکت تضامنی از جمله‌ شرکت‌هایی است که در قانون تجارت به رسمیت شناخته شده است و برای تشکیل و اداره آن کلیاتی ذکر شده است.

شرکت‌های اشخاص عبارتند از:

نوشته های مشابه
  1. شرکت تضامنی
  2. شرکت نسبی
  3. شرکت مختلط غیر سهامی
  4. شرکت با مسئولیت محدود
  5. شرکت سهامی عام و خاص

پیش از پرداختن به کلیات شرکت تضامنی لازم به ذکر است که شما می‌توانید پیش از اقدام به تاسیس یا حتی در پروسه اداره شرکت همواره از وکیل شرکت ها یاری جویید.

تشکیل شرکت تضامنی

شامل:

  • الف-شرکاء
  • ب-سرمایه شرکت
  • ج-نام شرکت
  • د-موضوع شرکت
  • ه-تشریفات تشکیل شرکت

شرکا

حداقل از دو شریک که می‌تواند از دو شریک دیگر تشکیل شده باشد و اهلیت عام انجام معاملات را باید داشته باشند، نه اهلیت تجاری (اهلیت تجاری لازم نیست). صرف شریک شرکت بودن دال بر تاجر بودن وی نمی‌باشد.

شخصیت شرکا از شرکت و دارایی شرکت و تعهدات شرکت جداست اما در صورت انحلال شرکت و عدم پرداخت طلب طلبکاران، مدعیان طلب می‌توانند به هریک از شرکا، جهت مطالبه همه طلب مراجعه کند و همه طلب خود را بگیرند.

شرکاء شرکت تضامنی نمی‌توانند خلاف این را بین هم توافق نمایند، در ماده ۱۱۶ ذکر شده است.

مسئولیت تضامنی شرکاء جنبه قانونی دارد؛ یعنی:

  1. نمی‌تواند به ایراداتی متوصل شود که احیانا شریک دیگر می‌توانسته متوسل گردد.
  2. شریک تحت تعقیب نمی‌تواند به انتقال حقش به دیگری استناد کند مگر اینکه دعوا مربوط به دیون شرکت بعد از خروج شریک باشد؛ یعنی اینکه این شریک طلبکار به وی مراجعه کرده و بگوید من حقم را به دیگری منتقل کردم برو به اون مراجعه کن.

به دعوای طلبکاران شرکت علیه شرکا (بعد از انحلال) شرکت ترتیب اثر داده می‌شود.

اگر شریکی وارد شرکت بشود متضامنا مسئول دیون قبلی شرکت هم خواهد بود و توافق خلافش مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن است (ماده ۱۲۵ قانون تجارت)، اما شریکی که از شرکت به طور قانونی یعنی مطابق ماده ۱۲۳ با رضایت سایر شرکا خارج می‌شود مسئول دیون بعدی نیست، مگر آنکه مقررات ماده ۲۰۰ قانون تجارت راجع به ثبت خروج را رعایت نکرده باشد ولی اعلان و اگهی لازم نیست و ثبت هم به دلیل تغییر اساسنامه لازم است.

چون شخصیت شرکاء در این نوع از شرکت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و شرکاء به یکدیگر اعتماد دارند از انتقال سهم الشرکه مطابق ماده ۱۲۳ منوط به توافق سایر شرکاء گردیده است تا از ورود اشخاصی که شرکاء با وی موافق نیستند جلوگیری شود.

حتی اگر این انتقال بین شرکاء هم بخواهد صورت بگیرد منوط به رضایت سایرین است چرا که ممکن است شخصیت شخص انتقال دهنده در تشکیل شرکت و رضایت شرکاء به تشکیل آن نقش مهمی داشته است.

اگر شریک شرکت فوت کند انتقال قهری سهم وی به ورثه منوط به توافق میان ورثه و سایر شرکای شرکت می‌باشد و اگر ظرف مدت یک ماه از تاریخ فوت، اعلام رضایت از سوی دو طرف صورت نگیرد، شرکت منحل می‌شود. سکوت در اینجا علامت رضاست. این در موردی هم که شریک محجور شود هم اتفاق خواهد افتاد.

کلیات شرکت تضامنی

سرمایه شرکت

مجموع آورده شرکا (وجه نقد یا غیر نقد و حتی فعالیت) سرمایه شرکت را تشکیل می‌دهد و تا زمانی که آورده نقدی پرداخت و غیر نقدی، تقویم (قیمت گذاری) و تسلیم نشده باشد شرکت تشکیل نمی‌شود (ماده ۱۱۸)

تقویم آورده توسط خود شرکا صورت می‌گیرد و توسط هیچ مقامی کنترل نمی‌شود. سرمایه شرکت حداقل و حداکثری هم ندارد.

سرمایه نقدی تعهد شده حتما باید با پول پرداخت شود یا با سفته یا چک به این صورت که نقد شده و به حساب شرکت ریخته شود و اگر مدیران و شرکا جهت تاسیس، اسنادی عادی قبول یا تسلیم کنند کلاهبردار تلقی می‌شوند.

متخصصین حقوق شرکت‌ها در بنیاد وکلا در قالب وکیل تلفنی نیز آماده ارائه خدمت به شما می‌باشند.

نام شرکت

ماده ۱۱۶ -شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود…”.

ماده ۱۱۷ – در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یکی از شرکا ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل (و شرکاء) یا (و برادران)قید شود.

ذکر نام شرکا در نام شرکت حاکی از مسئولیت جمعی آن‌هاست، به علاوه اینکه چون در ایران ثبت شرکت برای تشکیل آن ضروری نیست و طلبکاران با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها، نمی‌توانند از هویت آن، آگاه شوند ذکر نام به آن‌ها اطمینان بیشتری می‌دهد.

با فوت یا خارج شدن شریک می‌تواند تقاضای حذف نام خود از نام شرکت را بکند ولی بهتر بود چنین اجازه ای داده نشود چرا که ممکن است شرکت کل اعتبار خود را از چنین شریکی بگیرد.

موضوع شرکت

شرکت تضامنی، از لحاظ شکلی و موضوعی، تجاری محسوب می‌شود و موضوع شرکت تنها می‌تواند یک یا چند عمل تجاری مختلف باشد (ماده ۱۱۶ قانون تجارت) وکیل هم اختیارات و مسئولیت‌هایش محدود است به آنچه در شرکتنامه یا اساسنامه قید شده و اگرخارج حدودش عمل کند به زیان اشخاص ثالث است و شرکا هیچ نگرانی نخواهند داشت؛ چراکه به حساب خود وکیل محسوب خواهدشد و برای خود وکیل به حساب می‌آید.

تشریفات تشکیل شرکت

  1. تنظیم سند رسمی برای شرکتنامه یا اساسنامه شرکت (مواد ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک) می‌بایستی به صورت کتبی باشد.
  2. امضای تمامی شرکا ذیل قرارداد شرکت آورده شود.
  3. تادیه تمام سرمایه نقدی و تسلیم غیر نقدی آن انجام شود و تشکیل شرکت تضامنی نیاز به ثبت ندارد.

شرکای شرکت تضامنی

اداره شرکت تضامنی

انتخاب مدیر یا مدیران

اداره شرکت معمولا توسط مدیر یا مدیرانی صورت می‌گیرد که شرکا آن را از میان خود یا از خارج از شرکت انتخاب می‌کنند (ماده ۱۲۰ قانون تجارت) این انتخاب می‌تواند بعد از تشکیل شرکت و به موجب توافق جداگانه یا حین تشکیل ضمن اساسنامه یا شرکتنامه تعیین شود؛ بنابراین انتصاب مدیر شرط تشکیل شرکت نمی‌باشد.

اگر مدیر شرکت تعیین نشده باشد و بخواهد معامله ای صورت بگیرد یا باید با اتفاق آراء صورت بگیرد یا اگر یک نفر از شرکا انجام داده بقیه باید تنفیذ کنند یا مدیری که تعیین شده تنفیذ کند در غیر این صورت معامله فضولی خواهد بود.

چرا که شرکت، شخصیت حقوقی جدا از شرکا دارد. قانون در این مورد ساکت است مدیر شرکت می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد و باید با اتفاق آراء انتخاب شود

مگر اینکه خلافش یعنی اکثریت آراء توسط شرکا در شرکتنامه یا اساسنامه آمده باشد.

شما می‌توانید تنها با یک کلیک به صفحه وکیل آنلاین در بنیاد وکلا منتقل شوید و آغاز گفتگو با وکیل را انتخاب نمایید.

مدت مدیریت

مقرراتی در این مورد نداریم اما مطابق اصول کلی در موارد ذیل به پایان می‌رسد (یعنی مدت مدیریت تمام می‌شود):

  1. انقضای مهلت تعیین شده در اساسنامه یا شرکتنامه قید گردد.
  2. فوت مدیر
  3. حجر
  4. ورشکستگی
  5. عزل
  6. استعفای مدیر

عزل مدیر باید با اتفاق آراء صورت بگیرد مگر اینکه خلافش پیش بینی شده باشد. اگر مدیر از بین شرکا تعیین شده باشد، در رای گیری شرکت نمی‌کند به ویژه که رای گیری به اتفاق آراء شرط شده باشد که عزل مدیر باید مدلل (موجه) باشد و گرنه می‌تواند مطالبه ضررو زیان کند.

در راستای دریافت اطلاعات تکمیلی از مشاوره حقوقی شرکت ها به صورت تخصصی بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا