قراردادها

بررسی اعتبار و ارزش اسناد تجاری

اسناد تجاری برای پرداخت و بعضا برای کسب اعتبار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های مختلف اسناد تجاری

از جمله ویژگی‌های این اسناد به عنوان سند دین صادر کننده نسبت به سایر اسناد می‌توان قابل نقل و انتقال بودن و حمایت‌های ویژه قانونی از این اسناد را نام برد دارنده یک سند تجاری قبل از فرا رسیدن موعد پرداخت آن می‌تواند این اسناد را برای معاملات خود با اشخاص دیگر مورد استفاده قرار دهد.

پس از واگذاری این اسناد جز در موارد خاص صادر کننده نمی‌تواند با استناد به برخی ایرادات از پرداخت وجه ان امتناع نماید و در حقیقت ملزم به پرداخت آن است.

پر کاربردترین سند تجاری در حال حاضر چک می‌باشد و علت آن این است که محال علیه آن بانک است و در حقیقت واگذاری دسته چک به افراد بالاخص در سنوات اخیر با احراز شرایط و طبق ضوابط خاصی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و تخطی از پرداخت چک توسط افراد حتی قبل از رسیدگی قضایی تبعاتی ماننده مسدود شدن حساب‌های بانکی و غیره را در پی دارد.

اسناد تجاری دیگر مانند سفته و برات فاقد ویژگی‌های فوق هستند.

همچنین به سادگی در دسترس همه افراد موجود است و در صورت عدم پرداخت آن بدون حکم قضایی هیچ تبعاتی برای صادر کننده در پی ندارد.

البته به جز این ویژگی‌های چک‌ نسبت به برات و سفته مزیت‌های دیگری نیز دارد که ذیلا به ان اشاره خواهد شد چک، سفته و برات اسناد تجاری محسوب می‌شوند، علی رغم کاربرد و ویژگی‌های برات امروز برات کمتر مورد استفاده واقع می‌شود و در غالب موارد از چک و سفته استفاده می‌شود.

سفته و برات و چک هر سه سند عادی محسوب می‌شوند ولی از بین این سه چک سند عادی لازم الاجرا می‌باشد اما سفته و برات دارای این ویژگی نمی‌باشند.

لازم الاجرا بودن چک این مزیت را دارد که می‌توان بدون طرح دعوی در دادگاه‌ها از طریق اجرای ثبت درخواست صدور احراییه نمود و اموال صادر کننده چک را توقیف کرد.

البته در حال حاضر در خصوص چک‌های صیادی علاوه بر اجرای ثبت از دادگاهای حقوقی هم میتوان درخواست صدور احراییه نمود.

مزیت دیگری که چک نسبت به سفته و برات دارد این است که تحت شرایطی چک واجد جنبه کیفری است، به این صورت که صادر کننده چک را می‌توان به اتهام صدور چک پرداخت نشدنی تعقیب کیفری نمود اما برات و سفته فقط جنبه حقوقی دارند و جنبه کیفری ندارند.

اعتبار اسناد تجاری

ظهر نویسی اسناد تجاری به چه معناست؟

ظهر نویسی اسناد تجاری به ۳ طریق صورت می‌گیرد:

  1. جهت انتقال
  2. جهت ضمانت
  3. وکالت در وصول

در رابطه با انتقال؛ دارنده سند تجاری یعنی کسی که سند تجاری بوی منتقل شده (چه از جانب صادر کننده چه از جانب دارنده سابق) سند تجاری را با پشت نویسی به فرد دیگری منتقل می‌کند.

با پشت نویسی سند تجاری به فرد دیگر علاوه بر صادر کننده منتقل کننده نیز در مقابل دارنده مسئولیت پرداخت وجه آن را دارند، یعنی می‌تواند به هر یک از صادرکننده یا منتقل کننده یا هر دو مراجعه نماید.

در رابطه با ضمانت، ضامن از جانب صادر کننده سند تجاری یا هریک از مسئولین سند تجاری پرداخت مبلغ آن را تضمین میکند، در این مورد ضامن با کسی که از وی ضمانت کرده مسئولیت پرداخت دارد.

در رابطه با وکالت در وصول که بیشتر در چک مرسوم است، وکیل فقط برای وصول مبلغ وکالت دارد و در صورت پرداخت نشدن مبلغ سند تجاری می‌تواند از طریق وکیل دادگستری برای دریافت وجه سند اقدام قانونی به عمل آورد.

در صورت نیاز به دریافت انواع مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت پرونده خود به وکیل متخصص اسناد تجاری و امور وصول مطالبات با ما از طریق سامانه حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا