خانواده

شرایط ایجاد محرمیت رضاعی چیست؟

یکی از انواع قرابت، قرابت و محرمیت رضاعی است که از طریق شیر خوردن حاصل می شود. این نوع قرابت یکی از انواع قرابتی است که قانونگذار از فقه اسلامی اقتباس کرده است و فقه اسلامی نیز آن را بر پایه احترام به سنت های اجتماعی آن دوران وضع کرده است؛ چرا که عرف، زنی که طفلی را در آغوش گرفته و به او شیر می دهد را به نوعی مادر طفل تلقی می کند.

بعلاوه اینکه تغذیه از شیر زن سبب رشد و نمو این کودک می شود؛ به همین دلیل، قانونگذار محرمیتی را بواسطه شیر خوردن از زنی غیر از مادر وضع کرده است، اما اینگونه محرمیت رضاعی تنها در صورت وجود پاره ای از شرایط محقق می شود.

نوشته های مشابه

به همین دلیل، در این مقاله به بررسی شرایط ایجاد محرمیت رضاعی از راه شیر خوردن و مواردی که محرمیت از راه شیر خوردن به وجود نمی آید خواهیم پرداخت.

البته شما این امکان را دارید که از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در بنیاد وکلا با وکیل خانواده نیز در ارتباط باشید.

شرایط ایجاد محرمیت رضاعی

شرایط ایجاد محرمیت رضاعی یا از راه شیر خوردن

همانطور که گفته شد، قرابت رضاعی از طریق شیر خوردن حاصل می شود، اما هر بار شیر خوردنی باعث محرمیت از راه شیر خوردن نیست، بلکه نیازمند آن است که شرایط آن محقق شوند.

در واقع مشاوره حقوقی آنلاین ما با استناد به قانون مدنی در ماده ۱۰۴۶ شرایط تحقق قرابت رضاعی را در پنج بند بیان کرده است. بر اساس این ماده شیر خوردن از زن در صورتی سبب ایجاد قرابت رضاعی می شود که:

  • اولا شیر زن از بارداری مشروع حاصل شده باشد.
  • شیر مستقیما از سینه زن مکیده شده باشد.
  • طفل لااقل یک شبانه روز و یا ۱۵ دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد؛ بدون اینکه در این میان غذای دیگر یا شیر زن دیگری را بخورد.
  • شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد.
  • مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن و از یک شوهر باشد.

محرمیت رضاعی

مواردی که محرمیت از راه شیر خوردن به وجود نمی آید

آن گونه که گفتیم، شرایط ایجاد محرمیت رضاعی در ماده ۱۰۴۶ بیان شده است. در صورتی که هر یک از شرایط مذکور وجود نداشته باشند، هیچگونه محرمیت و قرابت رضاعی ای حاصل نمی شود.

از مفهوم مخالف بندهای این ماده می توان شرایطی که قرابت رضاعی از آن‌ها حاصل نمی شود را تشخیص داد. بر این اساس، مواردی که محرمیتی از راه شیر خوردن به وجود نمی آید را می توان اینگونه بیان کرد:

  • خوردن شیری که بر اثر رابطه نامشروعی مثل زنا در زن بوجود آمده باشد، سبب ایجاد محرمیت رضاعی نمی شود.
  • به دلیل اینکه طفل باید شیر را به طور مستقیم و از سینه زن مکیده باشد، در صورتی که شیر دوشیده شده و به بچه خورانده شود محرمیتی ایجاد نمی کند.
  • از آن رو که طفل باید ۱۵ دفعه متوالی و پی در پی شیر بخورد، اگر در این میان از شیر زنی دیگر تغذیه کرده باشد، قرابت رضاعی بوجود نخواهد آمد.
  • شیری که کودک پس از اتمام دو سالگی (دو سال قمری) می خورد تاثیری در ایجاد قرابت رضاعی نخواهد داشت.

در خصوص تعیین تکلیف در خصوص چنین روابطی بهتر است ابتدا مشاوره حقوقی دریافت نموده و سپس نسبت به هر موردی اقدام نمایید.

در صورتی که امکان مراجعه به دفتر وکیل را ندارید، مطابق با زمانبندی مورد نظر خود با وکیل تلفنی بنیاد وکلا و متخصص در امور خانواده گفتگو داشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا