کلاهبرداریکیفری (جرائم)

ویژگی های وکیل دادگستری جرم کلاهبرداری چیست؟

وکیل کلاهبرداری کیست؟

وکیل دادگستری کلاهبرداری به شخصی گفته میشود که در پرونده های مربوط به کلاهبرداری فعالیت میکند و با داشتن تسلط کامل به قوانین میتواند از حق موکل خود دفاع کند.

وکیل پرونده های کلاهبرداری یکی از بخش های مهم حوزه وکالت می باشد، مخصوصا در سال های اخیر که جرائم کلاهبرداری بسیار رواج پیدا کرده است و روش های گوناگونی برای کلاه برداری به وجود آمده است.

دادگاه های بسیاری در سراسر کشور درگیر مشکلات و جرائم کلاه برداری می باشند، پس در این خصوص باید یک وکیل خبره، که توانایی اثبات سوء نیت مجرمانه را دارد به موکلین خود با دانستن بخش های مختلف قانونی بتواند به راحتی کمک کرده و از آنها در دادگاه دفاع نمایند و باید در نظر داشت که پرونده های کلاهبرداری بسیار پیچیده و سخت می باشد.

ویژگی های یک وکیل خوب چه می باشد؟

برای انتخاب یک وکیل خوب معیارهای مختلفی وجود دارد که یک فرد در هنگام انتخاب وکیل برای پرونده های کلاهبرداری خود باید آنها را بررسی کرده و بعد از آن اقدام به انتخاب وکیل پرونده های کلاهبرداری نماید.

این ویژگی ها را به صورت کامل در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم.

امانت داری یک وکیل:

یک وکیل همانند یک پزشک است و به دلیل وجود قوانین شغلی مختلف باید ماهیت کار و اسرار آن را پیش خود حفظ کند و در جرم های کلاهبرداری، یک وکیل پرونده های کلاهبرداری باید تمام اطلاعات را نزد خود حفظ نماید و تحت هیچ شرایطی فاش نکند.

یک وکیل پرونده های کلاهبرداری باید از گفتن مطالب غلو آمیز و عجیب جلوگیری کند:

یک وکیل پرونده های کلاهبرداری باید بدون دادن وعده های مختلف به موکل خود او را بی دلیل امیدوار نکرده و همانند یک جراح ماهر اقدام به تشریح مسئله با استفاده از ابزارهای لازم برای به ثمر رساندن موضوع نماید، و هیچ گاه به موکل خود قول ۱۰۰ درصد را برای پیروزی در دادگاه ندهد و با بیانی روشن او را برای انتخاب های پیش رو آماده سازد.

ساده سازی مسائل پیش روی موکل:

با ایجاد و استفاده از روش های آموخته شده، یک وکیل خوب می تواند موضوع را ساده کرده و از پیچیده شدن آن در دادگاه جلوگیری کند و با داشتن صحبت های دقیق و درست به شفاف سازی مسئله برای قاضی کمک کرده تا با همکاری هم بتوانند مجرم را به سزای اعمالش برسانند.

داشتن احترام داده گاه و شان مقام قاضی:

یک وکیل حاذق و خوش نام باید از انواع چاپلوسی ها در دادگاه بپرهیزد و با داشتن یک روحیه مفید برای یک قاضی بسیار مفید واقع شود تا با استفاده از مدارک موجود و همکاری، وکیل پرونده های کلاهبرداری بتواند به راحتی مشکل را بررسی و حل نماید و بتوانند به راحتی به افراد بی گناه یاری رسانده و مجرمین را به سزای اعمال خود برسانند.

یک وکیل خوب باید از علم و هوش عالی برخوردار باشد:

در پرونده های کلاهبرداری به دلیل وجود دزدی ها و زد و بندهای مختلف، یک وکیل کار آمد باید بتواند مشکل را به راحتی شناسایی کرده و با استفاده از علوم فرا گرفته، در دانشگاه و کارهای گذشته بتواند به راحتی به حل موضوعات مختلف در دادگاه کمک کرده و به روشنی بتواند مجرم را شناسایی کرده و مال های کلاهبرداری شده را به فرد مورد نظر برگرداند.

وجود یک وکیل پرونده های کلاهبرداری می تواند به شما در شناسایی مشکل و حل آن کمک بسیاری کند و افراد مختلف موظف هستند برای شناسایی مجرمین کلاهبرداری با مشخص کردن موضوع و صادق بودن در آن به وکیل پرونده های کلاهبرداری کمک کنند تا مشکلات به راحتی حل شده و در این بین افرادی که مورد ظلم واقع شده اند بتوانند به حق و حقوق خود دست یابند، که این موضوع باعث کاهش مشکلات کلاهبرداری در کشور خواهد شد.

چه معیاری باید یک وکیل پرونده های کلاهبرداری داشته باشد؟

در انتخاب یک وکیل کلاهبرداری معیارهای بسیاری مهم و اساسی می باشد و از آنها می توان به تخصص این افراد اشاره کرده که بتوانند به راحتی جرائم موجود در یک پرونده کلاهبرداری را به خوبی شناخته و آنها را نیز رفع نماید.

به عنوان یک مثال ساده می توان فروش مال غیر، که زیر مجموعه ای از پرونده های کلاهبرداری می باشد، خود دارای ۱۰ ها ماده مختلف قانونی در کتاب قانون اساسی کشور است و باید یک وکیل پرونده های کلاهبرداری به راحتی این قوانین را شناخته و از آنها در پرونده های مختلف استفاده نماید.

انواع مختلف پرونده های کلاهبرداری

تنوع بالا در جرم های کلاهبرداری باعث ایجاد دسته بندی های مختلفی از آن شده تا در تصمیم گیری های قضائی به راحتی نامگذاری شوند، بدین منظور در ادامه به توضیح این چند مورد خواهیم پرداخت.

کلاهبرداری ساده

این یکی از رایج ترین انواع کلاهبرداری می باشد که در آن فرد می تواند به راحتی و با دادن وعده های مختلف اقدام به گرفتن مال و یا پولی از افراد نماید.

کلاهبرداری های سازمان یافته

وجود تنوع در این نوع از کلاهبرداری بسیار زیاد است و افراد در این زمینه سعی میکنند از طریق ارسال پیامک های مختلف و ایجاد یک حس پیروزی و خوشحالی در افراد سعی در کلاهبرداری از آنان نمایند.

این شرکت ها اغلب با تحریک افراد مختلف به افزایش سود و درآمد بسیار عالی و با جمع آوری منابع مالی این افراد، به بهانه های مختلف همانند خرید ماشین، پیش فروش آپارتمان و… می پردازند و بعد از دزدی کلان، مخفی می شوند و یا می گریزند.

این نوع کلاهبرداری ها که به شدت مورد توجه قرار گرفته است به دلیل داشتن یک توهم واهی در رسیدن به یک سود کلان ایجاد می شود.

کلاهبرداری کارکنان دولتی

این نوع کلاهبرداری به واسطه همکاری تعدادی از کارکنان دولتی به منظور اخذ مجوز های اولیه می باشد که باعث ایجاد گمراهی در افراد عادی جامعه می شود و سودجویان و کلاهبرداران با یک جلوه رسمی به کار خود ادامه می دهند.

کلاهبرداری های اینترنتی

یکی از بحث های داغ و بسیار پر پرونده در زمینه کلاهبرداری می باشد که در آن افراد سودجو اقدام به دزدی و کلاهبرداری های مختلف در این زمینه کرده و می توانند به راحتی از طریق نمایش دریافت جایزه به صورت رایگان و یا پیام های تبلیغاتی کذب اقدام به کلاه برداری نمایند و یک وکیل پرونده های کلاهبرداری باید به خوبی با ساز و کار این مسئله آشنایی داشته باشد تا بتوانند از موکلان خود به خوبی دفاع کنند.

کلاهبرداری در ازدواج

متاسفانه در جوامع امروزی شاهد این نوع کلاهبرداری هستیم که به دلیل حساس بودن و تخصصی بودن موضوعات، وکیل پرونده های کلاهبرداری باید با حضور مداوم خود مراحل آن را مو به مو اجرا کرده تا یک نتیجه بسیار مثبت حاصل شود.

چه جرایمی به عنوان کلاهبرداری شناخته می شود؟

تنوع بالای این جرائم بسیار زیاد است و یک وکیل پرونده های کلاهبرداری باید بتواند با زیرکی تمام انواع جرایم کلاهبرداری شناخته و نسبت به آنها اقدام نماید، این جرائم شامل، فروش مال مردم بدون کسب اجازه، همکاری افراد در بردن مال مردم، معرفی ملک فرد دیگر به عنوان ملک خود، جعل عنوان نمایندگی های بیمه، فروش گرانتر کالاهای تهیه شده با ارز دولتی، فروش ارز دولتی در کشور و بسیاری دیگر از این جرایم را می توان در دسته بندی جزائم کلاهبرداری قرار داد.

هر کدام از این جرائم بر اساس نوع آن و شدت کلاهبرداری انجام شده دارای شرایط و ضوابط خاصی برای مجازات می باشد و در هر کدام از این جرایم بندهای قانونی بسیاری وجود دارد که یک وکیل پرونده های کلاهبرداری باید تمام راه ها و قوانین جرائم را دانسته و اقدام به دفاع از افراد در دادگاه نماید.

همچنین اوضاع و شرایطی وجود دارد که ضرورت تحقیق در مورد کلاهبرداری شدت خواهد گرفت و باید این سه شرط که بسیار حائز اهمیت می باشند، مورد بررسی قرار گیرند.

این سه شرط عبارت اند از:

  1. تقلبی بودن و جعلی بودن وسایل و ابزارهای مختلف که با آنها فرد غیر را مورد فریب قرار می دهند.
  2. فریب خوردن فرد بدون اینکه اطلاع از فریب خوردن داشته باشد.
  3. مال دزدیده شده و برده شده متعلق به فرد دیگری باشد.

در جرم کلاهبرداری و دزدی شناسایی وسایلی که مجرم با آنها اقدام به بردن مال غیر کرده است بسیار حائز اهمیت می باشد که یک وکیل پرونده های کلاهبرداری با تجربه می تواند با بررسی شرایط موجود این موضوعات را به راحتی بررسی کرده و از آنها در دادگاه برای اثبات بی گناهی موکلان خود استفاده نمایند.

مجازات های جرم کلاهبرداری

در قوانین مختلف کشوری همچون، قانون مجازات اسلامی، قانون وکالت،قانون تجارت، ثبت اسناد، قانون تعزیرات حکومتی و قوانین خاص، جرم های مختلف کلاهبرداری تعریف و در نظر گرفته شده است و همچنین مجازات های مرتکبین به جرم اختلاس، ارتشا و… که با بررسی و اعلام نتیجه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می گیرد، مجازات های بسیار سنگینی را به همراه دارد.

همچنین مجازات جرم های مختلف کلاهبرداری قابل کاهش به حبس کمتر از یک سال نمی باشد و جزای نقدی آن دو برابر مال کلاهبرداری شده است و بخش هایی همچون مشارکت در کلاهبرداری، سردستگی کلاهبرداری، معاونت در کلاهبرداری و جرم های دیگر این دسته با مشخص شدن هر کدام دارای جزا و مجازات خاص خود می باشد، به همین دلیل وجود یک وکیل باتجربه در شناسایی جرم های کلاهبرداری بسیار حائز اهمیت می باشد و یک مال باخته می تواند با گرفتن مشورت های مختلف از وکیل خود راه های مناسبی را برای حافظت از مال های خود و گرفتن حق و حقوق خود از دیگران را به راحتی بشناسد

برخی از مصادیق جرایم در حکم کلاهبرداری

ورشکستگی به تقصیر یا تقلب:

ورشکستگی به تقصیر مثل اقدام تاجر به انجام خریدهایی بالاتر یا فروش هایی نازل تر از قیمت روز، به قصد تاخیر انداختن ورشکستگی (مواد ۵۴۱ و ۵۴۲ قانون تجارت) است که شباهت کمتری هم با کلاهبرداری دارد اما مجازات آن ۶ ماه تا دو سال حبس است.

اما ورشکستگی به تقلب، تاجر ورشکسته ای را تصور کنید که اسناد و دفاتر خود را مفقود می کند یا از طریق معاملات صوری اموالش را می فروشد و یا آن ها را مخفی می کند و با هر فرضی از طریق تقلب، خودش را به میزانی بدهکار جلوه می دهد که درحقیقت نیست، در این صورت این تاجر مرتکب جرم ورشکستگی به تقلب شده است؛ که ماهیتا شبیه کلاهبرداری می باشد.

مجازات ورشکستگی به تقلب، مطابق ماده ۶۷۰ قانون مجازات اسلامی یک تا پنج سال حبس می باشد.

تعدی نسبت به دولت:

تعدی به معنای دست درازی است؛ این جرم نیز تفاوت قابل توجهی با کلاهبرداری ندارد.

تعدی نسبت به دولت در ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی اینگونه توضیح داده شده است:

اگر مدیران و کارکنان سازمان ها، ادارات، شوراها، شهرداری ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و یا وابسته به دولت، نهادهای انقلابی، بنیادها و به طور کلی اعضا و کارکنان قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و مامورین به خدمات عمومی اعم از رسمی و غیررسمی، وجوه، اموال و اسناد دولتی و عمومی را مورد استفاده غیرمجاز قرار دهند، متصرف غیرقانونی شناخته می شوند؛ که علاوه بر جبران خسارت وارده و پرداخت اجرت المثل، به شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می شوند.

همچنین علاوه بر موارد بالا، دسیسه و تقلب در کسب و تجارت، تبانی و معاوضه برای بردن مال غیر، انتقال مال غیر بدون مجوز قانونی، تبانی در معاملات قانونی، کلاهبرداری در امور ثبتی و کلاهبرداری در شرکت ها نیز ماهیتا فرقی با کلاهبرداری ندارند و از شکل های خاص جرم کلاهبرداری می باشند.

البته با توجه به دنیای امروز نمی شود از انواع کلاهبرداری اینترنتی و همچنین کلاهبرداری پیامکی و شیوه های مختلف آن نیز بگذریم.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا