جعلکیفری (جرائم)

ارکان جرم جعل

جعل در قانون به معنای تقلب کردن و عوض کردن مدرکی به نفع شخص آمده و چون با آرامش و امنیت عمومی در ارتباط است، قانونگذار هیچ گونه مصالحه ای در مورد آن انجام نمی دهد.

نوشته های مشابه

برای تحقق جرم جعل وجود عنصر ضرر بسیار حائز اهمیت است و چه بسا وجود ضرر احتمالی برای تحقق بزه کفایت نماید.

ضرر جعل اگر در مورد مسائل مادی هم نباشد و شامل مسائل معنوی شود، برای اثبات جرم نیز کافی است.

ارکان جرم جعل

ارکان جرم جعل اعم از مادی و معنوی چهار رکن اساسی است که در صورت وجود این چهار رکن جرم جعل تحقق خواهد یافت این چهار رکن عبارتند از:

  • رکن اول: جعل باید در اسناد باشد، کتبی و مشهود بوده و در قانون مطرح شده باشد، به نحوی که بتوان آن را با قوانین منطبق دانست.
  • رکن دوم: جعل در مواردی باشد که خود اصل سند ساختگی نباشد و سند اصلی باید معتبر و دارای اعتبار قانونی باشد.
  • رکن سوم: باید جعل طوری انجام شده باشد که همه را به اشتباه اندازد و افراد عادی نتوانند سند اصلی و جعلی را از هم تشخیص دهند.
  • رکن چهارم: موضوع جعل اگر ساختگی و تقلبی باشد، جرم صورت گرفته یعنی جعل راجع به موضوع اصلی سند باشد و ماهیت اصلی سند تغییر داده شود.

جعل سند

در قانون، جعل در کپی سند، جرم محسوب نمی شود، مگر آنکه با اصل سند مطابقت داده شود.

سندی که در آن جعل انجام شده اگر نتواند عموم مردم را به اشتباه اندازد، جعل به حساب نمی آید اما اگر جعلی بودن آن فقط توسط کارشناسان بتواند ثابت شود، جعل معلوم خواهد بود و جرم شناخته می شود.

بر طبق قانون، نوشتن و جعل امضا دیگری که به قصد گرفتار کردن آن شخص در امری باشد، در قانون کیفری قابل تعقیب و از موارد جرم جعل خواهد بود.

رکن ایجاد ضرر در جعل برای جرم کافی است اما اگر جعل برای ایجاد منفعت کسی ایجاد شود و بخواهد جرم کسی را پاک کند شرایط جرم نیز محقق می شود.

جرم جعل علاوه بر بعد ضرر مادی آن باید سوء نیت و قصد و اراده در آن دخیل باشد و بدون احراز قصد جعل کننده نمی توان او را مورد مجازات قرار داد، حتی اگر عمل جعل محقق نشود و جعل کننده به مقصود خود نرسد، باز جرم محسوب می شود و همین که جعل کننده قصد ایراد ضرر و زیان به دیگری را داشته و با آگاهی این کار را انجام داده، مجرم خواهد بود.

در مواردی که استفاده کننده از سند خود جاعل نبوده و با آگاهی به جعلی بودن سند قصد استفاده از آن را داشته باشد، باز جرم صورت گرفته است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا