خانوادهنفقه

مجازات عدم پرداخت نفقه

نفقه طبق قانون عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، لباس، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض، توانایی مالی مرد یا وضعیت خانواده پدری زن، البته برای تعیین میزان نفقه ملاک نیست.

در این نوشتار به بررسی عواقب عدم پرداخت نفقه زن از سوی مرد پرداخته شده است.

مبلغ نفقه زن

با عقد ازدواج؛ زن حق دارد هزینه ماهانه دریافت کند.

زن برای استحقاق دریافت هزینه ماهانه حتما لازم نیست تنگدست باشد، زیرا مرد موظف است نفقه زن را بپردازد، حتی اگر زن بسیار توانگر باشد.

نفقه شامل تمام نیازهای متعارفی است که افراد در زندگی با آن مواجه هستند که شامل خوراک، پوشاک، هزینه های درمانی و… می‎شود.

نفقه یکی از موارد حقوقی با اهمیت است و در عرف به معنای خرج روزانه از آن یاد شده که از مهمترین وظایف مرد در زندگی مشترک محسوب می شود.

اینکه کدام وسیله را باید از ارکان نفقه زن به شمار آورد قانون مشخص می‎کند.

پرداخت نفقه بر عهده شوهر است و در صورتی که قادر به پرداخت نباشد، جریمه خواهد شد و زوجه می‎تواند از او شکایت کند؛ البته ناشزه بودن زن مانع دریافت نفقه می‎شود.

عواقب عدم پرداخت نفقه

بر اساس ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی، هر مرد که توانایی پرداخت نفقه زن را در شرایطی که زن تمکین کند داشته باشد، اما آن را نپردازد یا از پرداخت نفقه خودداری کند، دادگاه برای او حکم زندان از سه ماه و یک‌ روز تا پنج ماه صادر می‎کند.

اعسار از پرداخت نفقه

مجازات کیفری عدم پرداخت نفقه، فقط برای فردی اجرا می‎شود که توان مالی دارد، اما از پرداخت آن به زوجه خودداری می‎کند.

تعیین اینکه مرد توان مالی دارد یا نه با دادگاه است و لازم است توان مالی وی در زمان عدم پرداخت نفقه معلوم شود.

همچنین، اگر مرد فقط توان پرداخت بخشی از نفقه زن را داشته باشد و از پرداخت همان بخش هم خودداری کند، مشمول ماده ۶۴۲ که در بالا به آن اشاره شد می‎شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا