لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

آیا امکان تنظیم وکالت و سلب حضانت از سوی پدر امکان پذیر هست؟

پرسیده شده
۱ پاسخ ۲۸۰ #31983691

سلام روزتون بخیر میخواستم بدونم فرزندی که از رابطه نامشروع به دنیا بیاد پدر میتونه بچه رو از مادر بگیره، آیا امکان تنظیم وکالت و سلب حضانت از سوی پدر امکان پذیر هست؟قابل قبول هست این وکالت نامه؟

مشاوره حقوقی روابط نا مشروع
۴,۲۶۹ مشاوره حقوقی روابط نا مشروع تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل روابط نا مشروع
۴,۱۹۷ وکیل روابط نا مشروع آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۷ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۱ پاسخ برای این سوال ثبت شده

با سلام وقت بخیر
تنظیم وکالت برای چه موضوعی؟
در مواردی که طفل ناشی از زنا باشد و زانی اقدام به اخذ شناسنامه نماید پدر عرفی طفل تلقی و در نتیجه کلیه تکالیف مربوط به پدر از جمله اخذ شناسنامه به عهده پدر می‌باشد.
ماده ۱۱۶۸ ق. م بیان می دارد: نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است
پس اگر تکلیفی بر والدین است دو صورت پدید می آید:
الف- آنها اگر دل رحم باشند و در پی سرانجام طفلشان ، درخواست سرپرستی می دهند
ب - و اگر نه که ابوین انسان های بوالهوسی باشند که در پی عیش و خوش گذارانی خود بوده توجهی به سرانجام اعمالشان نداشته باشند قاعدتا باید از خدایشان باشد که کس یا کسان دیگری جور او را می کشند و تکلیفی بر وی نمی ماند چه برسدکه بیایند و احقاق حق خود را با توجه به عدم الحاق طفل به خود بخواهند،که نهایت بی عدالتی در حق آن طفل روا میشود.
به موجب بند الف ماده یک قانون ثبت احوال مصوب ۱۳۵۵ یکی از وظایف سازمان ثبت احوال ، ثبت ولادت و صدور شناسنامه است و مقنن در این موردبین اطفال متولد از رابطه مشروع و نامشروع تفاوتی قائل نشده است و تبصره ماده ۱۶ و ماده ۱۷ قانون مذکور نسبت به مواردی که ازدواج پدر و مادر به ثبت نرسیده باشد و اتفاق در اعلام ولادت و صدور شناسنامه نباشد ، یا اینکه ابوین طفل نامعلوم باشند ، تعیین تکلیف کرده است ؛ لیکن در مواردیکه طفل ناشی از زنا باشد زانی اقدام به اخذ شناسنامه ننماید،زانی پدر عرفی طفل تلقی وکلیه تکالیف مربوط به پدر از جمله اخذ شناسنامه به عهده وی میباشد .
کودکان در اسلام وکفر تابع پدر ومادر خود هستند بچه مسلمانها محکوم به اسلامند
حضانت یعنی نگهداری وتربیت اطفال ، ولایت یعنی حفظ و اداره اموال آنها که از زمان تولد آغاز می شود و تا زمان بلوغ و رشد کودک ادامه می یابد با این تفاوت که حضانت در پسرها تا دوسال (دوران شیرخوارگی ) ودر دخترهاتا ۷ سالگی تحت شرایطی حق مادران است .
زانی و زانیه حق حضانت و ولایت بر کودک ناشی اززنا ندارند چون پد رومادر او محسوب نمی شوند. و چون بین پدر ومادر طبیعی طفل متولدازآنان ، رابطه قانونی موجودنیست طفل متولد از زنا ملحق بزانی نمیشود، بنابراین پدر ومادر طبعی حق ولایت وحضانت برطفل طبیعی خودندارند، ولی چون طفل احتیاج به نگاهداری دارد و این امر از واجبات کفائی می باشد پدرومادر که موجب ایجاد طفل مزبور شده اند،در نگاهداری مادر اولی از دیگران میباشند) اگر بپذیریم که نسب با زنا نیزثابت می شود و ولایت در اینجا به عده پدرو مادر یعنی زانی و زانیه است .
اگر زن زانیه شوهر داشته باشد، می تواند زن را از حضانت منع کند و زانی می تواند فرزند خودرا از او بگیرد و هم می توان بر حسب نص و دلیل و رااز حق حضانت محروم کرد اگر زن زانیه بیوه باشد کودک ناشی از زنا در اختیار او گذاشته می شود و حق حضانت براو محفوظ می ماندتا زمانی که با یک مرد دیگر ازدواج کند.
کودک ناشی از زنا اگر پسر باشد حضانت او تا دو سالگی و اگر دختر باشد تا ۷ سالگی حق مادر است و بعد از آن به عهده پدر خواهدبود و حق ولایت نیز از آن پدر یا جد پدری است و فرقی میان کودک ناشی از نکاح صحیح و یا زنا وجود ندارد.
طفل متولد اززنا حق نفقه بر اقارب خود ندارد و همچنین ارقاب نسبت به او از این حق محرومند،
ولد الزنا به زانی وزانیه ملحق می شود ثبوت نفقه بر زانی بلااشکال است ، بنابراین طفل متولد از زنا حق نفقه بر اقراب خوددارد بر پدر و جدپدری واجب است به ترتیب نفقه او را بدهند و همچنین پدر وجد پدری در صورت فقر و نیازشان حق نفقه بر طفل ناشی از زنا را دارند. دوران حمل ، در دوران حاملگی بر مرد زانی که پدر حمل محسوب می شودواجب است نفقه زن را بپردازد، زیرا در فقه و حقوق اسلامی آمده است :زنی که طلاق او باین است در مدت عده استحقاق نفقه از شوهر خود را ندارد مگراینکه حامل باشد و کتاب و سنت بر این حکم صراحت دارد.
در حدیث نیز آمده که نفقه زن در مدت حمل به عهده شوهر است .
قانون مدنی : ماده (۱۱۰۹) قانون مدنی : نفقه مطلقه رجعیه در زمان عده بر عهده شوهر است مگر اینکه طلاق بائن باشد زن حق نفقه ندارد، مگر در صورت حمل از شوهر خود که در این صورت تازمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت .
مستدام باشید.