کیفری (جرائم)

از صرافی ها به کجا شکایت کنیم؟

اکثر قریب به اتفاق افراد حداقل برای یک بار نام صرافی را شنیده اند و یا برای انجام برخی از امور مالی خود بدانجا مراجعه کرده اند. طی سال‌ های اخیر و به واسطه نوسانات شدید قیمت ارزهای خارجی، مراجعه به صرافی ها و انجام معاملات در آن بسیار پررونق گردیده است.

بنابراین لازم است تا آشنایی بیشتری به کمک وکیل در ارتباط با صرافی، وظایف صرافی و نحوه عملکرد آن داشته باشیم و در صورت بروز هر مشکلی، از نحوه پیگیری و حل این موارد مطلع شویم.

نوشته های مشابه

صرافی چیست؟

صرافی یک واحد پولی و مالی است که به عنوان فعال در حوزه مراودات مالی زیر نظر بانک مرکزی ایران به انجام وظایف محوله مشغول می‌باشد.

کارکرد اصلی صرافی ها شامل مبادله پول های کاغذی (خرید و فروش ارزهای خارجی)، حوالجات و خرید و فروش سکه و طلا می‌باشد. هر چند که معاملات سکه و طلا، فعالیت فرعی آن ها محسوب می‌شود.

مبنای اصلی تعیین نرخ ارزهای خارجی بر عهده بانک مرکزی است و مبلغ نرخ هر ارز را به طور روزانه به اطلاع صرافی ها قرار می‌دهد تا بر روی تابلو و در معرض دید مشتریان قرار دهند.

شکایت از صرافی

چگونه از صرافی ها شکایت کنیم؟

همانطور که ذکر شد، صرافی ها به دلیل فعالیت در بازار معاملات پولی و ارزی، زیر نظر مستقیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی هستند و مجوز فعالیت خود را نیز از سازمان مذکور دریافت می‌کنند. بنابراین می‌توان هرگونه شکایت از صرافی را از طریق ثبت شکایت در بانک مرکزی پیگیری نمود.

در ادامه به چگونگی شکایت از صرافی ها می‌پردازیم. البته در راستای این شکایت شما می توانید از خدمات وکیل تلفنی در هر مرحله بهره‌مند شوید.

شکایت از صرافی به کانون صرافان

کانون صرافان به عنوان یک کانون صنفی، مجوز بازرسی نحوه عملکرد اعضا و رسیدگی به شکایات واصله را دارا می‌باشد.

چنانچه شکایت از نحوه عملکرد صرافی دارید، می‌توانید شکواییه خود را به همراه مستندات به کانون صرافان ارائه نمایید تا موضوع در کمیته داوری مورد بررسی قرار گیرد.

کمیته داوری کانون صرافان ظرف دو هفته به مسئله رسیدگی کرده و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

امکان شکایت از صرافی به کانون صرافان و بانک مرکزی به صورت همزمان وجود دارد.

شکایت از صرافی به بانک مرکزی

بانک مرکزی به عنوان ناظر عالی بانک ها و موسسات اعتباری و سایر فعالان مجاز بازار پول کشور، یکی از مراجع صالح جهت ثبت شکایت از صرافی ها می‌باشد.

برای طرح شکایت از صرافی به این مرجع وارد سایت بانک مرکزی به آدرس https://www.cbi.ir شوید و در قسمت ثبت شکایت و درخواست، شکایت خود را ثبت نمایید.

پس از ثبت، می‌توانید با کد رهگیری که سایت برایتان صادر می‌کند، از روند رسیدگی آگاه شوید.

چنانچه شکایت شما در مراجع قضایی در جریان باشد، امکان ثبت و گزارش تخلفات صرافی را در سامانه بازرس بانک مرکزی نخواهید داشت.

شکایت از صرافی متخلف

شکایت از صرافی از طریق سیستم قضایی

چنانچه تمایل داشته باشید برای شکایت از صرافی به دادگاه مراجعه کنید و پرونده شما در مراجع قضایی پیگیری شود، می‌توانید دادخواست خود را به همراه مستندات و ادله به دادسرای محل صرافی ارائه نمایید.

پس از تنظیم شکواییه و ثبت آن، مراحل قضایی از قبیل ابلاغیه، جلسه رسیدگی، صدور حکم بدوی، امکان تجدیدنظرخواهی، صدور رای نهایی و اجرای حکم توسط دایره اجرای احکام مطابق قانون طی خواهد شد.

مبادله پول، خرید و فروش ارز و هر امری که در صرافی انجام می‌گیرد، توجه به چند نکته باعث می‌شود تا کمترین ضرر و زیانی متوجه شما شود.

برخی از این موارد عبارتند از:

  • جهت انجام هرگونه معاملات ارزهای خارجی و حوالجات، از قانونی بودن صرافی که قصد مراجعه بدان را دارید، مطمئن شوید.
  • از قیمت ارز موردنظر خود اطلاع دقیق حاصل نموده و سپس برای انجام امورات خود به صرافی مراجعه کنید.
  • از مسئولین صرافی بخواهید تا قیمت روز را بر روی تابلوهای خود به نمایش بگذارند.
  • جهت خرید و فروش مبالغ زیاد ارز، به شعب خاصی که بانک مرکزی معرفی نموده است مراجعه نمایید.
  • در هر معامله و تبادلی که در صرافی انجام می‌گیرد، رسید معتبر دریافت نمایید.

متخصصین ما در بخش مشاوره حقوقی آماده هرگونه پاسخگویی در جهت تنظیم شکایت شما می‌باشند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

‫۳ دیدگاه ها

  1. صرافی وطن تو سعادت اباد میگه ۶ میلیون بده نوبت بدیم بهت ارز دولتی بگیری چه نظارتی هست واقعا
    همشون با دلال ها کار می کنن
    مسخره باری

  2. همین ارز سهمیه ای فقط بکام صرافی ها شده من ۶ ماهه تلاش می‌کنم بخرم میگن موجود نیست. واقعاتو این مملکت نظارت وجود نداره

  3. سلام دوستان لطفا حواصتون باشه این صرافی کوینکس کاملا کلاهبرداری میکنه خیلی حواصتون به مالتون باشه من دیشب ارز trb۴۵۰ درصد سود بودم اولا هرکاری میکردم معاملم بسته نمیشد خلاصه وقتی معامله ام رابستم ۴۵۰ درصد بهم ضرر زد پس حواصتون باشه هر بار یه بهانه میارن مثل پارسال گفتن هک شده خیلی مواظب مالتون باشین من خودم تا جای که بتونم توی تمام کانال ها و گروه ها خبر میدم که هموطن هامون بدونن واقعا دزدن و کلاهبرادری میکنن خب واقعا نابودم کرد با کلاه برداریش نابودم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا