دادسراکیفری (جرائم)

وکیل حقوقی در چه مسایلی تبحر دارد؟

  1. معاملات (خرید و فروش، اجاره و رهن، قرض، ضمانت و وکالت)
  2. مسائل مربوط به حقوق مالکیت خصوصی افراد نسبت به اموالشان، مطالبه‌ی خسارت افراد، حقوق خانواده ( نکاح، طلاق، مهریه و نفقه)
  3. مسائل مربوط به انحصار وراثت و ….

البته به طور معمول وکیل حقوقی، در تعداد کمی از امور حقوق خصوصی که در آن تبحر داشته باشد فعالیت می کند؛ مانند وکیل مهریه، وکیل املاک، وکیل کلاهبرداری و ….

حقوق خانواده

یکی از مسائل مهمی که برای آن باید به وکیل حقوقی مراجعه کرد، مربوط به حقوق خانواده است.

در این مورد تنها در زمان بروز اختلاف لازم نیست که به وکیل مراجعه کنید، بلکه حتی پیش از امضای عقدنامه می توان نسبت به مواردی که قرار است، در عقدنامه درج شود، از مشاوره یک وکیل حقوقی مجرب و با تجربه استفاده کنید تا در این راه شما را یاری دهد.

علاوه بر این پس از ازدواج در صورتی که زوجین به مشکل برخورند و برای ادامه زندگی نتوانند به توافق برسند، مراجعه به وکیل مهریه مجرب می تواند از بروز مشکلات بیشتر در روند جدایی جلوگیری کند و در خصوص قوانین پیچیده ای که در حقوق خانواده وجود دارد افراد را یاری دهد.

از دیگر موضوعاتی که وکیل حقوقی می تواند مسئولیت پذیرش پرونده را در دست بگیرد، ورود خسارت به اموال افراد است.

این موضوع از آن جهت اهمیت می یابد که در فقه اسلامی و قوانین، مالکیت افراد دارای ارزش و احترام است و اگر فردی به حقوق مالکانه ی دیگری تعدی کند یا به آن آسیب رساند، باید مسئولیت خسارت وارد آمده را قبول کند. 

برخی مواقع میزان خسارات وارده به حدی است که علاوه بر آنکه جرم انگاری درباره آن صورت می گیرد، مجازاتی نیز برای شخص در نظر گرفته می شود.

برای مثال در صورتی که فردی اموال یا کالایی را از دیگری به عاریه بگیرد و سپس به آن مال آسیب بزند یا آن را از بین ببرد.

در این شرایط، شخص موظف است که خسارت وارد آمده را جبران کند، علاوه بر آن با محرز شدن قصد مجرمانه، این شخص به جرم خیانت در امانت مستحق مجازات است و باید مجازات شود.

علاوه بر تفکیکی که در دانش حقوق به آن اشاره شد، تقسیم دیگری وجود دارد که براساس مسائل ماهوی و شکلی است.

تمامی گرایش‌ ها و حوزه‌ های حقوقی، در دو مبحث کلی حقوق ماهوی و حقوق شکلی هستند.

 حقوق ماهوی درباره ماهیت موضوعات حقوقی، تعریف مفاهیم، عناصر تشکیل‌دهنده‌ی مفاهیم و مسائلی که مشابه با این موضوع هستند می پردازند.

حقوق ماهوی مانند تمام مثال‌هایی که از حقوق معاملات ملکی، حقوق خانواده و حقوق کیفری آورده می شود. 

در مقابل، حقوق شکلی ، بیشتر عملی است و به مسائلی که در رابطه با دادرسی و جریان دعاوی و پرونده ها در دادگاه‌ ها و دادسراها و شرایط انجام آن می‌پردازد.

با توجه به تقسیم بندی ذکر شده می توان حدس زد که وکلا همواره به دلیل حضور در دادگاه و مراکز حقوقی همواره با حقوق شکلی سر و کار دارند و لازم است که یک وکیل حقوقی درباره حقوق خصوصی شکلی اطلاعات کافی داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا