خانواده

حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر چیست؟

از جمله تکالیف متقابل زن و شوهر در زندگی مشترک زناشویی، تمکین از سوی زن و پرداخت نفقه از سوی مرد می باشد؛ اما گاهی بروز اختلاف و کشمکش هایی در روابط زوجین سبب می شود که انجام این تکالیف متقابل دستاویزی برای هر یک از زن و مرد قرار گرفته و این امر، خود زمینه ساز مشکلات دیگری خواهد شد.

به عنوان مثال گاهی مرد اقدام به تعویض قفل درب منزل مشترک می کند و به این دلیل از ورود زن به منزل جلوگیری کرده تا بتواند دعوای عدم تمکین علیه زن مطرح نماید؛ اما این اقدام مرد برای وی پیامدهایی را به همراه خواهد داشت.

به همین مناسبت، در مقاله پیش رو قصد داریم موضوع تعویض قفل درب منزل توسط زوج و پیامدهای عوض کردن قفل درب منزل توسط مرد را مورد بررسی قرار دهیم. البته شما می توانید برای مشورت مفصل تر با وکیل دادگستری گفتگو نمایید.

تمکین در برابر شوهر

بر اساس قانون مدنی زن موظف به تمکین در مقابل شوهر و پذیرش وی در امور کلی زندگی خانوادگی می باشد و با این تعریف کلی، می توان از تمکین عام و تمکین خاص سخن گفت.

یکی از مهم ترین مصادیق تمکین زن از شوهر آن است که زن در همان منزلی که شوهر انتخاب کرده است سکونت کرده و بدون اجازه و اطلاع وی منزل را ترک نکند و در ازای این تمکین از همسر، از حق نفقه برخوردار خواهد شد.

البته تمکین از شوهر در شرایطی دشوار و ناممکن است که در این صورت ، به حکم قانون زن می تواند از تمکین مقابل شوهر خودداری کند و باز هم مرد موظف به پرداخت نفقه زن است، مانند زمانی که شوهر زن را کتک می زند و زن را دچار عسر و حرج می کند، یا بیماری مقاربتی مرد که سبب عدم امکان تمکین خاص (یعنی روابط زناشویی) می گردد.

علاوه بر این، در شرایطی ممکن است خود شوهر سبب شود زن قادر به تمکین و ایفای وظایف زناشویی خود نباشد ؛ مثل اینکه مرد تکلیف زندگی مشترک را دوران عقد زن مشخص نکرده و یا اینکه اقدام به قفل کردن درب منزل برای ممانعت از ورود زن به منزل شود.

حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر

تعویض قفل درب منزل توسط شوهر

در قسمت قبل به بررسی اینکه تمکین زن به چه معناست و چه شرایطی دارد پرداخته شد؛ اما در این قسمت قصد داریم به بررسی موضوع مهمی تحت عنوان تعویض قفل درب منزل توسط شوهر بپردازیم و حکم عوض کردن قفل توسط مرد را بیان کنیم.

به این صورت که گاهی مرد قفل درب منزل مشترک را تعویض کرده و از این طریق دسترسی زن به منزل مشترک را ناممکن می کند.

تعویض قفل درب منزل توسط زوج معمولا به این دلیل انجام می شود که وی بخواهد علیه زن دعوای عدم تمکین ارائه نماید و زن را به عدم تمکین محکوم کرده و نفقه وی را نپردازد؛ اما همانگونه که اشاره شد، در صورتی که خود مرد سبب ایجاد عدم تمکین توسط زن بشود و زمینه عدم تمکین وی را فراهم کرده باشد، دیگر نمی تواند به این دلیل دعوای عدم تمکین اقامه نماید.

لذا توصیه وکیل تلفنی ما این است که در چنین شرایطی در درجه اول، زوجه می تواند به کلانتری مراجعه نماید و تقاضا نماید که عوض شدن قفل درب خانه توسط مرد صورت جلسه شود.

علاوه بر این، می توان شهودی را هم حاضر نمود و استشهادیه ای مبنی بر تعویض قفل درب منزل توسط مرد تهیه نمود که در این صورت، دیگر مرد نمی تواند در دادگاه دعوای عدم تمکین زن را اقامه نماید.

حکم تعویض قفل در منزل

پیامدهای عوض کردن قفل درب منزل توسط مرد

در قسمت قبل به بررسی موضوع تعویض قفل درب منزل توسط شوهر پرداخته شد و همانگونه که مطرح شد، زن می تواند برای مقابله با این امر به کلانتری مراجعه و ثبت صورتجلسه تعویض قفل در منزل را تقاضا نماید.

اما از سوی مشاوره حقوقی آنلاین ما لازم به ذکر است که بر اساس رویه قضایی دادگاه ها عوض کردن قفل در منزل توسط شوهر پیامدهایی را برای وی به همراه خواهد داشت؛ به این صورت که اگر مرد اقدام به تعویض قفل درب خانه کرده باشد و از این طریق مانع ورود زوجه به منزل شده باشد، زن می تواند علیه شوهر شکایت کیفری ترک انفاق نماید.

چرا که اقدام به عوض کردن قفل درب منزل توسط مرد به معنای آن است که از انفاق (پرداخت نفقه) به زن خودداری کرده است.

در این صورت، اگر دادگاه تعویض قفل درب منزل توسط مرد را احراز کند، شوهر را به جرم ترک انفاق محکوم می نماید که مجازات جرم ترک انفاق برابر قوانین و مقررات حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس می باشد.

به بیان دیگر، پیامد تعویض قفل درب منزل توسط مرد آن است که در صورتی که زوجه از وی به جرم ترک انفاق شکایت کند، مرد به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

پس اگر قصد طرح شکایت در این زمینه را دارید، از مشاوره حقوقی ما کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا