کیفری (جرائم)مزاحمت

مجازات کفتر بازی و کبوتر پرانی در قانون چیست؟

هر چند که در زندگی مدرن شهرنشینی مسائلی از قبیل کفتر بازی و کفتر پرانی به شیوه سنتی دیگر رواج ندارد و یک پدیده نادر است اما در صورت وجود چنین مشکلی افراد و به خصوص همسایه‌ها چه اقدامات قانونی را می‌توانند انجام دهند؟

از آن جایی که این حرکت به نوعی از مصادیق عنوان کلی مجرمانه مزاحمت قرار می‌گیرد، شما می‌توانید اگر از راه سازش مشکل برطرف نشد از وکیل مزاحمت برای اقدامات قضایی کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

آیا کفتر بازی جرم است؟

در مناطق مسکونی یعنی در خانه ها چه خانه و ساختمان های آپارتمانی چه ساختمان هایی که آپارتمانی نیستند، این کار می تواند از موارد مزاحمت باشد و شامل ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات شود.

ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی بیان می کند کسی که با جنجال هیاهو و حرکات نامتعارف موجب سلب آرامش و آسایش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و قانونگذار این موارد را محدود به مکان خاصی نکرده مثلا نگفته که فقط درخانه و ساختمان این حرکات جرم است.

یعنی اگر کسی در شرکت یا مغازه یا فروشگاه هم با این رفتارها باعث اذیت و مزاحمت برای همسایگان خود شد، شامل همین ماده و مجازات های درون آن می شود.

البته این جرم از جرایم مقید است. یعنی باید نتیجه یا نتایج معینی اتفاق بیفتد که بتوان گفت چنین جرمی اتفاق افتاده و مرتکب یا مرتکبین این جرم را طبق این ماده به مجازات های درون این ماده محکوم کرد که در این ماده سلب آسایش و آرامش عمومی، و باز داشتن مردم از کسب و کار است که این دو نتیجه حتما باید اتفاق بیفتد تا بتوانیم بگوییم جرم واقع شده و با توجه به اینکه کلمات عمومی و مردم جمع هستند.

این نکته مهمی است که در جلسات مشاوره حقوقی مزاحمت توسط متخصص کیفری عنوان می‌شود.

مزاحمت کفتر بازی

اگر فقط یک یا دو تن از همسایگان بخواهند از شخص مزاحم تحت عنوان مزاحمت به استناد ماده ۶۱۸ شکایت کنند حال عمل شخص مزاحم، کفتر بازی و کبوتر پرانی بوده باشد یا هر عمل دیگری امکان پذیر نیست و بهترین راه این است که این ها با همسایگان دیگر خود جمع شوند و از آن‌ها هم بخواهند استشهادیه ای را مبنی بر شکایت کیفری تحت عنوان مزاحمت امضاء کنند؛ اینطوری راحت تر کارشان پیش خواهد رفت.

البته در ساختمان هایی که چند طبقه هستند و هیئت مدیره و مدیر دارند ابتدا باید موضوع را به مدیر ساختمان و هیئت مدیره گفت.

مدیر ساختمان بر اساس قانون تملک آپارتمان ها وظیفه دارد تذکر دهد و اگر به تذکر او توجهی نشد میتواند به نمایندگی ازهمسایگان تحت عنوان مزاحمت از فرد مزاحم شکایت کند.

البته اگر مدیر هم به درخواست همسایه یا همسایگان بی توجهی نمود، همسایه یا همسایگان می‌توانند همان مراحلی که در بالا ذکر شد را انجام دهند و در هر صورت پر کردن برگه استشهادیه و امضاء آن توسط دیگر همسایگان بهترین راهکار و شیوه است تا فرد مزاحم را در سریع ترین زمان ممکن بتوان محکوم کرد.

منظور از استشهادیه، برگه‌ای است که یک نفر از طرف همه می نویسد و بقیه هم در صورت تمایل آن را امضاء می‌کنند.

در این مورد هم مثلا یک نفر مینویسد ما همسایگان از آقای X به دلیل مزاحمت کفتر بازی و غیره شکایت داریم که موجب بر هم زدن آرامش و آسایش ما شده و هرکسی مایل بود زیر آن را امضاء می کند و به عنوان مدرک به دادسرا یا دادگاه های کیفری صلاحیت دار داده می‌شود.

البته چون ماده ۶۱۸ جزء جرایمی است که جنبه عمومی دارد، دادستان حتی بدون شکایت شاکی هم میتواند به این جرم ورود کند و این جرم را پیگیری کند.

بنابراین همه چیز هایی که ما گفتیم تفسیر و استدلال از این ماده بود اما حتی اگر یکی ازهمسایگان از شخصی که کفتر بازی کرده شکایت کند، دادستان میتواند دستور تحقیق دهد و به نظر در عمل و در رویه قضایی هم همینجور عمل می شود و شخصی که کفتر بازی و کبوتر پرانی انجام داده یا هر نوع مزاحمتی به مجازات ماده ۶۱۸ محکوم می شود.

البته در مورد جرم کفتر بازی و کبوتر پرانی در محل سکونت افراد می توان به ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی هم استناد کرد چرا که این ماده تنها مزاحمت برای اطفال یا زنان را مستحق دو تا شیش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق دانسته است.

در کفتر بازی مزاحمتی برای اطفال یا کودکان پیش نمی آید، ولی در مورد زنان چرا؛ چون مزاحمت برای زنان یک موقع به صورت تیکه انداختن و متلک پرانی است و گاهی هم صورت های دیگر مثل همین کفتر بازی و کبوتر پرانی؛ چون که وقتی کسی اینکار ها را انجام می دهد به پشت بام ها و حیاط های همسایگان دید دارد و ممکن است زنی را با ظاهری بی حجاب و ناپوشیده ببیند که این خود نوعی مزاحمت است.

بنابراین به ماده ۶۱۹ هم می توان استناد کرد البته در صورتی که موضوع شکایت همین دید داشتن باشد.

با مراجعه به سایت بنیاد وکلا در کمترین زمان ممکن مشاوره خود را با وکیل آنلاین رزرو کنید و شروع به چت نمایید.

مزاحمت با کفتر

قانون تشدید کبوتر پرانی

قانون تشدید کبوتر پرانی و آیین نامه آن طبق ماده واحده قانون تشدید مجازات کبوتر پرانی به منظور محافظت بیشتر از پروازها و هواپیما ها هر کس در شعاع ۴۰ متری فرودگاه ها یا مناطق ممنوعه ای که وزارت جنگ آن‌ها را ممنوعه اعلام کرده اقدام به کبوتر پرانی کند، به سه ماه تا یک سال حبس تادیبی محکوم می شود.

اما با این حال افرادی هستند که شغلشان پرورش و نگهداری کفتر و کبوتر است که باید پروانه و مجوز اینکار را بگیرند و شرایط آن درآیین نامه قانون تشدید مجازات کبوتر پرانی آمده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آیین نامه قانون تشدید مجازات کبوتر پرانی .. هیئت وزیران درجلسه مورخ ۲۹/۱۰/۱۳۵۴ بنا به پیشنهاد شماره ۱۹۷۸۱/۱۶۷۳۰/۵۲ مورخ ۲/۹/ ۱۳۵۴ وزارت کشور آئین نامه اجرایی تبصره ۲ قانون تشدید مجازات کبوتر پرانی را به شرح زیر تصویب نمود.

ماده ۱: متقاضی پروانه نگهداری و پرورش کبوتر باید دارای شرایط ذیل باشد:

  • الف- حداقل ۱۸ سال تمام داشته باشد وگواهی پزشک مبنی برصحت مزاج ارائه نماید.
  • ب- صلاحیت اخلاقی و نداشتن سابقه کبوتر پرانی متاقضی مورد تایید شهربانی یا ژاندارمری باشد؛ البته درگذشته و زمانی که این قانون تصویب شد شهربانی یا ژاندارمری و درحال حاضر باید مورد تایید نیروی انتظامی باشد.
  • ج- سابقه محکومیت کیفری نداشته باشد.
  • د- سواد خواندن ونوشتن داشته باشد.

ماده ۲: محل پرورش و نگهداری کبوتر در مناطق موضوع این آیین نامه باید دارای شرایط ذیل باشد:

  • الف- درنقاط متراکم وپر جمعیت نباشد.
  • ب- درمجاورت مدارس وآموزشگاه ها نباشد.
  • ج- از لحاظ شرایط بهداشتی و عدم سرایت بیماری مورد تایید وزارت بهداری و درحال حاضر همان وزارت بهداشت باشند.
  • د- شرایط ایمنی و عدم مزاحمت برای مجاورین درآن رعایت شده باشد.

ماده ۳: فقدان یا همان نبود هریک از شرایط ذکر شده دربندهای ب و ج وانتفاء شرایط مقرر درماده ۲ موجب ابطال یا باطل شدن پروانه و تعطیل محل خواهد بود.

ماده ۴: در صورتی که به به جهتی از جهات خواه مربوط به فقدان یا نبود شرایط خواه مربوط به تخلف یافوت یا غیبت صاحب پروانه موجبات تعطیل محل فراهم شود و همچنین مواردی که به واسطه سوانح طبیعی یا جنگ و امثال آن تعطیل محل لازم باشد.

کبوترهای موجود زیر نظر شهربانی یا ژاندارمری البته در حال حاضر نیروی انتظامی محل به افراد واجد صلاحیت فروخته خواهد شد و یا تا تعیین تکلیف موضوع به نزدیکترین انجمن حمایت حیوانات یا شخص مورد اعتمادی تحویل خواهد شد. در صورت فروش کبوتر بهای آن به صاحب کبوتر پرداخت می‌شود.

کفتر پرانی

ماده ۵: درخواست صدور پروانه باید دارای ضمائم زیر باشد:

  • الف- رونوشت یا فتوکپی شناسنامه
  • ب- دو قطعه عکس
  • ج- دو قطعه عکس
  • د- تعهد به عدم اقدم کبوتر پرانی یعنی حتی افرادی که این پروانه را دارند فقط حق پرورش و نگهداری کبوتر و کفتر را دارند و حق کبوتر پرانی و کفتر بازی را ندارند و اصلا یکی از شرایط صدور پروانه دادن همین تعهد است.

ماده ۶: شهربانی یا ژاندارمری و درحال حاضر نیروی انتظامی حسب مورد پس از وصول یا دریافت تقاضا وبررسی مدارک ازمحل مورد تقاضا بازدید به عمل میاورد و در صورتیکه رعایت شرایط مقرر در آیین نامه شده باشد به صدور پروانه اقدام میکند.

ماده ۷: مدت اعتبار پروانه یکسال است و درصورتیکه تمدید نگردد از درجه اعتبار ساقط است؛ یعنی اعتباری نخواهد داشت.

اصل تصویب نامه دردفتر نخست وزیر است.

در مورد مزاحمت و جرم کفتربازی در مناطق مسکونی لازم نیست قصد شخص حتما مزاحمت و آسیب رساندن به مردم باشد؛ چرا که یک قصد اصلی داریم که آن قصد به هم زدن آرامش مردم است و یک قصد تبعی که قصد انجام کار است، بدون اینکه قصد نتیجه کار را داشته باشیم یا به نوعی همان سونیت عام و خاص.

در ماده ۳ گفته شده درصورت نبود شرایط ذکر شده دربند های ج وب ماده ۱ پروانه باطل و محل تعطیل خواهد شد؛ یعنی اگر بندهای دیگر ماده ۱ اجرا نشود موجب تعطیلی محل و ابطال پروانه نیست و اقدامات دیگری انجام می‌شود.

معمولا رسیدگی به پرونده‌های مزاحمت ابتدا از طریق صلح و سازش انجام می‌شود. به همین جهت پیشنهاد می‌شود که ابتدا یک مشاوره با وکیل تلفنی به صورت مختصر داشته باشید تا برای اقدامات بعدی خود بتوانید تصمیم بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

یک دیدگاه

  1. ما گربه باز داریم اونقدر گربه نگه میداره صدای میو میو گربه هاش واسه ما خواب نمیزاره تازه فضله گربه رو هم نمیشوره بوش دم رو ازار میده تازه صدای پارس سگ همسایه هم به خاطر تعداد بالای گربه این هم از اون بد تر ما پرندمون رو برای هوا خوری نمیتونیم حیاط ببریم بوی گند فضله گربه با قیافه نحس خودش آرامش نداره اون وقت کفتر بازی جرمه فوقش کفتر میخواد فضله بندازه رو آدم که نجس نیست فضلش یه اسکاج خیس بکشی میره همسایه قبلا ما کفتر باز بود تا به حال کفتر هاش(که چند سال بود نگه میداشت) روی من فضله ننداخته بود حالا یه بار توی خیابون کفتر روی من فضله انداخت تازه از همسایه کفتر بازمون هم دور بودم اون وقت این مزاحمت سگ و گربه و بوی گندی که از ساختمون بقیه میاد جرم نیست بعد کفتر بازی جرمه اگر هم بگیم بوی گند از خونش میاد میگه خونه خودمونه بعد هم بخوایم شکایت کنیم میشوره مدارک میره یه آب هم روی گربه ها میریزه تا فراریشون بده هیچ کاری هم از دست ما بر نمیاد اون وقت توی این هیری بیری واقعا چرا باید کفتر بازی جرم باشه نگه من قبول دارم که نگه داری بعضی حیوانات اندازه داره مثلا گربه حداکثر ده تا و کفتر حداکثر صد تا ولی وقتی زیاد بشه و وقتی هم زندگی شهر نشنی هست و آپارتمان نشینی هست تعداد زیاد هر حیوانی برای آدم مزاحمت ایجاد میکنه به نظر من کفتر بازی باید قانونی بشه ولی به تعداد محدود اونم بر اساس جمعیت منطقه بر حسب اندازه منطقه باشه و این قانون برای حیوانات دیگه هم مثل گربه و غیره هم صادق باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا