روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی

برقراری روابط نامشروع می‌توانند در فضای حقیقی و یا مجازی صورت گیرند. گسترش فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی با توجه به این که راه ارتباطی و به نحوی روش درآمدزایی محسوب می‌شود، اما در عین حال نیز یک سری مشکلات در این زمینه وجود دارد.

امروزه وقوع جرم در فضای مجازی و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی به امری متداول تبدیل شده است و ارتکاب جرم به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

جرائمی مانند توهین، تهدید و غیره به تعداد قابل توجهی در فضای مجازی رخ می‌دهند که برای هر کدام از آن‌ها در قانون مجازات خاصی تعیین شده است.

روابطی که با مقررات شرعی تناسب ندارند، علاوه بر این که رخداد آن در فضای حقیقی صورت می‌گیرد، این احتمال وجود دارد که این روابط نیز بین کاربران فضای مجازی ارتکاب یابد. در قانون مجازات اسلامی، شرایط جرم رابطه نامشروع بیان شده است که بر اساس مجرم به مجازات شلاق محکوم می‌شود.

منظور از رابطه نامشروع در فضای مجازی همان چت‌ها و پیامک‌هایی است که حاوی متن‌های غیر اخلاقی هستند و در اصطلاح به آن‌ها سکس چت گفته می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد اما رد و بدل چت‌های سکسی می‌تواند جرم باشد و از این رو افرادی که فی‌البداعه یک سری پیام‌های سکسی و حاوی مطالب غیر اخلاقی در فضای مجازی منتشر می‌کنند، حسب مورد مجرم شناخته می‌شوند.

پیام‌های غیر اخلاقی در پیام رسان‌هایی مانند واتساپ، تلگرام و اینستا که کاربران برای یکدیگر ارسال می‌کنند، در صورت رصد و بررسی آن‌ها توسط مراجع انتظامی مانند پلیس فتا، امکان تشکیل پرونده برای آن‌ها در مراجع قضایی وجود دارد.

افرادی که مدعی هستند که پیامک‌هایی با عناوین خلاف عفت عمومی جامعه و غیر اخلاقی برایشان ارسال می‌شود، برای ثبت شکایت می‌توانند از طریق مرجع قضایی اقدامات لازم را انجام دهند.

جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی بر خلاف آنچه که در قانون آیین دادرسی کیفری عنوان شده است، مستقیما در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته و مانند سایر جرائم، ابتداتحقیقات مقدماتی جرم در دادسرا انجام می‌شود و سپس پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال می‌گردد.

حال گاها این پریش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان وقوع رابطه نامشروع در فضای مجازی را به اثبات رساند؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ پرسش مزبور بپردازیم. البته امکان دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پیرامون جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی برای شما در سامانه بنیاد وکلا فراهم است.

فضای مجازی

رابطه نامشروع در فضای مجازی چیست؟

یقینا همه روابط و اموری که آحاد مردم انجام می‌دهند، منطبق با مسائل شرعی و فقهی نیست و در این زمینه متخلفان زیادی هستند که با زیر پا گذاشتن ارزش های دینی و شرعی، یک سری اقداماتی را انجام می‌دهند که در اغلب مواقع عمل ارتکاب یافته جرم محسوب می‌شود.

روابط نامشروع در واقع روابطی هستند که مبنا، ارزش و اصول شرعی ندارند و غالبل بین زن و مردی که رابطه زوجیت بینشان برقرار نیست، به وقوع می‌پیوندد. در قانون مجازات اسلامی، به بررسی روابط نامشروع پرداخته شده است و این قبیل روابط می‌تواند در رابطه با عمل حرام زنا و روابطی به غیر از زنا باشد.

آنچه که در قانون پیرامون روابط نامشروع بیان شده است، تنها بیان کننده رابطه فیزیکی بین زن و مرد است و از برقراری رابطه در فضای مجازی توضیحاتی بیان نشده است. رابطه نامشروع در فضای مجازی نوعی رابطه به شمار می‌رود که طی آن افراد، اقدام به ارسال پیام‌های بر خلاف اخلاق و عفت عمومی جامعه می‌کنند.

به بیان دیگر، پیام‌هایی که با محتوای سکسی هستند، به عنوان رابطه نامشروع در فضای مجازی شناخته می‌شوند و در هر صورت می‌توان گفت که رابطه نامشروع مجازی، همان سکس چت است.

چت‌هایی که کاربران فضای مجازی با یکدیگر می‌کنند، می‌تواند توام با محتویات سکسی و یا مسائل مستهجن جنسی باشد که بر اساس مقررات وضع شده در قانون می‌توان گفت که سکس چت در شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی، جرم است.

رد بدل شدن پیام‌های سکسی غالبا بین جوانان صورت می‌گیرد که در هر صورت افرادی که دائما در حال انتشار پیام‌های غیر اخلاقی در فضای مجازی هستند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که امکان تعقیب کیفری آن‌ها توسط مراجع قضایی و انتظامی وجود دارد.

در قانون، تعریف کلی و جامعی از رابطه نامشروع در فضای مجازی نشده است و صرفا روابط نامشروع که به شکل فیزیکی ارتکاب می‌یابند، مورد بررسی قرار گرفته است. گاها این پرسش برای عده ای از افراد مطرح می‌شود که اگر در فضای مجازی، رابطه نامشروعی رخ دهد، قانونگذار شیوه ارتکاب جرم و مجازات آن را چگونه بیان کرده است؟ آیا واقعا برقراری رابطه نامشروع در فضای مجازی می‌تواند عنوان مجرمانه داشته باشد؟

در بخش بعدی به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا رابطه نامشروع در فضای مجازی جرم است یا خیر و مجرمانه بودن این عمل مستند به چه ماده قانونی است؟

رابطه نامشروع در فضای مجازی

جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

در بخش قبل به بررسی تعریف رابطه نامشروع در فضای مجازی پرداخته شده که طبق توضیحات ارائه شده، اینگونه روابط به عنوان سکس چت شناخته می‌شوند. برای بررسی بهتر مجرمانه بودن رابطه نامشروع در فضای مجازی، ابتدا بهتر است که ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات را به کمک مشاوره حقوقی مورد بررسی قرار دهیم.

در این ماده عنوان شده است که هرگاه زن و مردی که علقه زوجیت نداشته باشند، مرتکب رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا شوند، مرتکب جرم رابطه نامشروع و یا اعمال منافی عفت شده‌اند. این ماده بیانگر رابطه نامشروع به صورت فیزیکی است و در صورتی که زن و مرد نامحرم اقدام به انجام دادن کارهایی با بغل کردن و بوسیدن هم کنند، طبق قانون مرتکب جرم رابطه نامشروع شده‌اند.

در قانون ماده مجزا و مستقل برای ارتکاب جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی وجود ندارد و از همین ماده می‌توان گفت که حتی در فضای مجازی نیز اگر رابطه نامشروع یا همان سکس چت رخ دهد، مرتکبین از لحاظ قانونی مجرم هستند.

از آن جهت که سال‌های مختلفی از زمان تصویب این قانون می‌گذرد، اما هنوز اصطلاحاتی در آن انجام نشده و در هر صورت می‌توان گفت که وقوع سکس چت طبق حکم ماده ۶۳۷ تعزیرات عمل می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که رابطه نامشروع در فضای مجازی یا سکس چت، جرم است و حسب مورد حکم ماده مزبور برای متخلفین قابلیت اجرا دارد. در صورتی که اثبات شود، کاربران در فضای مجازی برای یکدیگر چت‌های سکسی ارسال می‌کنند، امکان طرح شکایت کیفری در مرجع قضایی وجود دارد.

البته در این زمینه بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد و برخی افراد معتقدند که حکم ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در رابطه با عمل نامشروع فیزیکی است و ارتباطی به وقوع جرم در فضای مجازی ندارد. البته که قانوگذار نیز در این ماده، رابطه نامشروع را به صورت حصری بیان ننموده و تنها به عمل خلاف شرع بین زن و مرد فاقد علقه زوجیت اشاره نموده است.

تنها عمل نامشروعی که می‌تواند در فضای مجازی رخ دهد و ذیل ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی باشد، همان ارسال و رد و بدل چت‌های سکسی است. رفتارهایی مانند توهین و یا تهدید که در فضای مجازی رخ می‌دهند، نمی‌توانند دردسته جرائم رابطه نامشروع در فضای مجازی باشند.

مجازات جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

نظر به این که جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی می‌تواند در حکم ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات باشد، از این رو در صدور حکم این جرم باید ماده فوق الذکر را در نظر گرفت. مجازات جرم رابطه نامشروع به غیر از زنا، تا ۹۹ ضربه شلاق در قانون بیان شده است.

بدین صورت برای جرم سکس چت نیز همین مجازات تا نود و نه ضربه شلاق تعزیری اجرا می‌گردد.

در واقع اگر فردی شکایت را تحت عنوان ارسال چت سکسی مطرح کند و یا وجود چنین پیام‌های غیر اخلاقی را که توسط صفحات متخلف ارسال می‌شود، به مراجع ذی صلاح اطلاع دهند، حسب مورد بعد از طی فرآیند قانونی شکایت و با در نظر گرفتن اثبات جرم مانند ارائه تصویر از چت به قاضی، دادگاه متهم یا متهمین این جرم را به شلاق تعزیری را تا حداکثر ۹۹ ضربه محکوم می‌کند.

ناگفته نماند که مجازات شلاق تعیین شده برای جرم مزبور از نوع تعزیری است و تحت شرایطی خاص، امکان تبدیل مجازات به جزای نقدی وجود دارد.

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

امکان اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی وجود دارد؟

جرم رابطه نامشروع می‌تواند از طریق فضای  مجازی نیز ارتکاب یابد که نحوه اثبات آن از اهمیت بالایی برخوردار است. گاها سوالی در این زمینه مطرح می‌شود که برای اثبات جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی از چه راه و روش‌هایی می‌توان اقدام نمود؟ آیا می‌توان جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی را به اثبات رساند؟

رابطه نامشروع فیزیکی که مصادیق آن غالبا یک سری اعمال مشخصی هستند اما انجام چنین روابطی در فضای مجازی شرایط به خصوصی دارد و با توجه به استفاده همگانی و دسته جمعی از پیام رسان‌های اجتماعی، امکان وقوع رابطه نامشروع نیز در این مکان‌ها وجود دارد.

روابط نامشروع در فضای مجازی، بیشتر در پیام رسان‌های رایج ارتکاب می‌یابند و از این رو شاهد جرائم خلف شرع و عفت عمومی در شبکه‌هایی چون تلگرام، واتساپ و اینستاگرام هستیم. این جرم در غلب سکس چت در فضای مجازی شکل می‌گیرد که شباهت زیادی به رابطه نامشروع تلفنی دارد.

در رابطه نامشروع مجازی، هیچگونه رابطه مستقیم و فیزیکی بین کاربران وجود ندارد و در واقع بدون این که به طور مثال زن و مرد اقدام به در آغوش گرفتن و یا لمس کردن هم کنند، محتوا غیر اخلاقی و سکسی برای یکدیگر ارسال می‌کنند. گفتنی است که جدای از چت، امکان برقراری رابطه خلاف شرع در این فضا از طریق ارسال فیلم و یا تصاویر سکسی می‌تواند صورت گیرد.

از آن جهت که امکان وقوع جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی وجود دارد، اثبات این جرم نیز با توسل به روش‌های قانونی امکان پذیر است. نحوه اثبات سکس چت و یا ارسال محتوای سکس در فضای مجازی از طریق راه‌هایی مانند اقرار، علم قاضی، شهادت و ارائه مستندات و ادله کافی انجام می‌شود.

در کنار شهدات و اقرار، مستندات و مدارک که نشان دهنده رابطه نامشروع مجازی است، از جهات مختلف اهمیت دارد. در واقع شاکی می‌تواند پیام‌ها و تصاویری که محتوای خلاف شرعی دارند و به نحوی دارای تصاویر مستهجن هستند و در پیام رسان‌هایی مانند تلگرام، واتساپ و اینستاگرام ارسال شده‌اند را ذخیره نموده و یک فایل کلی از آن‌ها تهیه نموده و برای اثبات رابطه نامشروع به قاضی ارائه دهد.

بنابراین می‌توان گفت که امکان آن که شهروندان بتوانند ارتکاب روابط خلاف شرع در فضای مجازی را به اثبات برسانند، وجود دارد اما باید اثبات جرم از طریق راه‌های قانونی پیش بینی شده باشد.

مشکلات پیرامون اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی

با توجه به این که رابطه نامشروع در فضای مجازی مانند سکس چت نوعی رفتار مجرمانه است، از این رو امکان اثبات آن از طریق ادله اثبات دعوا در امور کیفری میسر است. در همین راستا می‌توانید راهنمایی لازم را از وکیل آنلاین بنیاد وکلا دریافت نمایید.

هر یک از طرفین پرونده می‌توانند برای آن که ادعای خود را نزد قاضی به اثبات برسانند، از طریق راه‌هایی مانند اقرار، شهادت، علم قاضی و غیره اقدام کنند.

علی رغم این موضوع، مشکلات و مسائل مختلفی پیش روی اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی وجود دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. ادله بیان شده برای اثبت دعاوی کیفری در قانون، غالبا پیرامون جرائمی هستند که در رابطه با وقوع جرم در فضای غیر مجازی یا حقیقی هستند.

در واقع با توجه به این که ادله خاص و مجزایی برای اثبات جرائم در فضای مجازی در قانون تدوین نشده است، شاید شاکی برای اثبات وقوع جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی دشوار مشکل شود و نتواند از طریق روشی مانند شهادت ادعای خود را به اثبات برساند. مثلا امکان اثبات رد و بدل شدن پیام در اینستاگرام و یا واتساپ و ثابت کردن آن به استناد ادله اثبات دعوا امکان پذیر نباشد.

در اثبات وقوع رابطه نامشروع در فضای مجازی، علم قاضی می‌تواند روشی میسر باشد. در واقع قاضی بر اساس مستندات و مدارک و اماره قضایی، می‌تواند به صورت قطعی، علم به این موضوع ببرد که چت‌های سکسی و غیر اخلاقی در پیام رسان مربوطه صورت گرفته است یا خیر.

قاضی به علم و آگاهی خود از قرائن موجود در نهایت حکم مقنضی را صادر می‌کند که حکم صادره می‌تواند به برائت متهم و یا تعیین کیفر و مجازات برای او منتهی گردد.

مشکلات دیگری که در رابطه با اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی وجود دارد آن است که اگر ارتکاب جرم در پیام رسان خارجی نظیر تلگرام و واتساپ رخ دهد، به جهت آن که سرورهای اصلی این اپلیکیشین‌ها در کشور ما وجود ندارند، نمی‌توان از قاضی دادگاه تقاضای دستور بررسی و تحقیق را در این زمینه داشت.

در واقع امکان پاک شدن پیام‌های رد و بدل شده وجود دارد و به راحتی متهم می‌تواند منکر سکس چت و یا رابطه نامشروع دیگری در فضای مجازی شود. البته در صورتی که شاکی از چت‌های ارسال شده، اسکرین شات داشته باشد، می‌تواند این تصاویر را به عنوان اماره قضایی در شکایت مطرح کند.

لازم به ذکر است که روزانه چت‌های مختلفی در فضای مجازی می‌شود و از این رو قضات دادگاه نیز هر چت و پیامی را در حکم رابطه نامشروع مجازی نمی‌دانند. بلکه محتویات چت باید غیر اخلاقی و همراه با فیلم و یا تصاویر مستهجن باشد تا بتوان گفت که رابطه نامشروع در این فضا صورت گرفته است.

مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی

نحوه اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی

در حال حاضر، شبکه‌های اجتماعی رایج در کشور ما شامل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام هستند که کاربران زیادی در این شبکه‌ها فعالیت دارند و به امور مختلف و کسب درآمد فعالیت دارند.

این که بتوان گفت که یک رفتار و عملی در فضای مجازی، رابطه نامشروع محسوب شود، شامل چت‌ها و پیام‌هایی است که رد و بدل می‌شود و محتویات سکسی در صورت رد و بدل شدن، جرم محسوب می‌شوند.

اولین راه اثبات این که رابطه نامشروع در شبکه‌های اجتماعی به وقوع پیوسته است، اقرار است. متهم پرونده می‌تواند اقرار کند که برای شاکی، محتویات سکسی و غیر اخلاقی ارسال می‌کرده است و این موضوع به راحتی اثبات کننده وقوع جرم رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی است.

موثرترین روش در اثبات سکس چت در فضای مجازی، ارسال تصاویر و یا اسکرین شات از چت‌ها و پیام‌های ارسال شده بین طرفین است. شاکی می‌تواند اصل پیام در صورت پاک نشدن و یا عکسی از آن را به قاضی تحویل دهد که می‌تواند در اثبات وقوع جرم تاثیرگذار باشد.

گفتنی است که ارسال چت و پیام در فضای مجازی، نوعی اماره قضایی و به عنوان دلیل قطعی جهت اثبات دعوا محسوب نمی‌شود. از این رو به صرف این که اسکرین شات چت برای قاضی نمایش داده شود به منزله وقوع قطعی جرم می‌باشد، نیست و در هر صورت قاضی با شواهد و مستندات دیگر می‌تواند به این علم برسد که سکس جت و یا محتویات غیر اخلاقی در فضای مجازی ارتکاب یافته است یا خیر.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

چنانچه سوالات حقوقی مختلفی در رابطه با اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید. در واقع با دریافت مشاوره حقوقی و به جهت آن که با برترین وکلا کشور در ارتباط خواهید بود، می‌توانید پاسخ پرسش‌هایتان را در این زمینه کسب کنید.

جهت گفتگوی حقوقی تخصصی با وکیل دادگستری پیرامون جرم رابطه تامشروع در فضای مجازی و موضوعات دیگر در این زمینه با کارشناسان ما در ارتباط بوده و یا از طریق راه‌های درج شده در سامانه اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا