روابط نا مشروع

تفخیذ چیست؟ مجازات و اثبات آن

مطابق قانون مجازات اسلامی در کشور ما، اگر دو نفر بدون عقله زوجیت با هم رابطه جنسی برقرار کنند، رابطه آن‌ها نامشروع می‌باشد و مجرم شناخته می‌شوند.

در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، جرم رابطه نامشروع برای زن و مرد تعریف شده است، اما گاهی پیش می‌آید که رابطه نامشروع بین دو نفر که هم جنس هستند اتفاق می‌افتد، یعنی دو زن یا دو مرد با هم رابطه نامشروع برقرار می‌کنند که در حالتی که این رابطه به صورت برقراری رابطه جنسی باشد به آن مساحقه، لواط یا تفخیذ گفته می‌شود. بنابراین یکی از این روابط نامشروع که بین دو نفر هم جنس صورت می‌گیرد تفخیذ است.

تفخیذ به معنای برقراری رابطه جنسی بین دو نفر مرد است که در ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی آورده شده و برای آن مجازات تعیین شده است.

برای شکایت از جرم تفخیذ، باید بعد از تنظیم شکواییه، آن را در سامانه ثنای قوه قضاییه ثبت کنید تا در دادگاه به آن رسیدگی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جرم تفخیذ، مجازات آن، نحوه شکایت و اثبات آن، با کارشناسان حقوقی بنیاد وکلا به صورت وکیل آنلاین و تلفنی در ارتباط باشید.

تفخیذ به چه معناست؟

یکی از انواع رابطه نامشروع که بین دو نفر مذکر یا مرد صورت می‌گیرد تفخیذ می‌باشد. این موضوع در سال ۱۳۹۲ در ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی، توسط قانونگذار جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است.

مطابق این ماده قانونی، تفخیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران‌ها یا نشیمنگاه مرد دیگری است.

همچنین مطابق تبصره این ماده در صورتی که دخول کمتر از ختنه‌گاه هم صوت بگیرد در حکم تفخیذ می‌باشد. توجه داشته باشید که این اعمال برای افرادی که ترنس سکشوال هستند هم جرم محسوب می‌شود و چنین افرادی باید با طی کردن روند قانونی و درمان پزشکی تغییر جنسیت دهند.

منظور از ترنس سکشوال، افرادی هستند که مشکلی در اندام جنسی خود ندارند اما از نظر روحی به به جنس مخالف تعلق دارند، یعنی اندام جنسی مردانه دارند اما روحیات آن‌ها زنانه است یا برعکس.

در قوانین و قواعد اسلام نیز آمده است که تفخیذ عملی حرام می‌باشد و مجازات این عمل حد می‌باشد و حد آن صد ضربه شلاق می‌باشد. برخی از فقها بر این عقیده هستند که در صورتی که مرد متاهلی مرتکب تفخیذ شود مجازاتش سنگسار خواهد بود.

البته در قانون مجازات اسلامی چنین چیزی بیان نشده است، بلکه گفته شده فارغ از این که شخص متاهل باشد یا غیر متاهل مجازاتش صد ضربه شلاق است. همچنین در صورتی که جرم تفخیذ سه یا چهار بار تکرار شود و هر بار هم فرد مجازات شده باشد، در نهایت به اعدام محکوم می‌شود.

ارتکاب به جرم تفخیذ

مجازات جرم تفخیذ

همانطور که می‌دانیم برای این که عملی به عنوان جرم شناخته شود باید در وهله اول دارای عنصر قانونی باشد، به عبارت دیگر باید در قانون تعریف شده باشد و برایش مجازات تعیین شده باشد.

مطابق آن چه در اصل ۱۶۷ قانون اساسی آمده، قاضی باید مطابق آن چه در قانون بیان شده حکم دهد و مجازات تعیین کند، در صورتی که مجازات جرم را در قانون مدونه نیابد باید از منابع اسلامی معتبر یا فتوای معتبر کمک برای حکم دادن کمک بگیرید و با توجه به آن‌ها حکم دهد.

بنابراین با وجودی که برای تفخیذ در شرع و اصول فقهی هم احکام و مجازات‌هایی در نظر گرفته شده، اما قاضی نمی‌تواند با توجه به آن‌ها حکم دهد چرا که در قانون برای این عمل مجازات در نظر گرفته شده است. پس توجه داشته باشید که در دادگاه‌های کشور ما، معیار اول برای حکم دادن، قانون است.

همانطور که در بخش قبل هم گفتیم جرم تفخیذ و شرایط شکل گیری این جرم در ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. علاوه بر این مجازات‌های مربوط به جرم تفخیذ در ماده ۲۳۶ قانون مجازات اسلامی آورده شده است.

بر اساس این ماده در تفخیذ، حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق می‌باشد و تفاوتی ندارد که طرفین محصن یا غیر محصن باشند یا به عبارت دیگر فرقی ندارد طرفین متاهل یا غیر متاهل باشند همچنین فرقی میان عنف و غیر عنف هم نیست.

منظور از عنف آن است که این عمل با اجبار انجام شده باشد. بر اساس تبصره این ماده اگر فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام می‌باشد.

نکته حائز اهمیت در مورد مجازات جرم تفخیذ آن است که از آن جایی که مقدار و نوع مجازات این جرم مبنای مفقهی دارد، پس مجازاتش حدی می‌باشد و امکان تغییر دادن حکم یا تخفیف در مجازات وجود ندارد و باید به همان شکلی که در ماده ۲۳۶ قانون مجازات اسلامی مشخص شده، اجرا شود. در صورتی که در مورد جرم تفخیذ و مجازات آن سوالات و ابهاماتی دارید، می‌توانید از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا کمک بگیرید.

نحوه اثبات جرم تفخیذ

به طور کلی دلایل اثبات جرم یا دعوا در امور کیفری، شامل پنج مورد می‌باشد که در ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. مطابق این ماده قانونی دلایل اثبات جرم عبارتند از: اقرار، شهادت دادن، قسامه، سوگند خوردن و علم قاضی.

از آن جایی که جرم تفخیذ جز جرایم حدی می‌باشد، نمی‌توان برای اثبات آن از سوگند و قسامه استفاده کرد. به طور کلی راه‌های اثبات جرم تفخیذ اقرار و شهادت دادن است، که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد. در این راستا استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

اثبات جرم تفخیذ با اقرار

اقرار به این معناست که متهم جرم خودش را بپذرید و نزد قاضی به آن اعتراف کند. به طور کلی اکثر جرایم با یک بار اقرار قابل اثبات هستند. اما در مورد جرم تفخیذ، متهم باید چهار بار نزد قاضی و مرجع قضایی اقرار کند، همچنین اقرار باید صریح باشد، تا این جرم اثبات شود.

بنابراین با یک بار اقرار، جرم تفخیذ اثبات نمی‌شود. در صورتی که اقرار کمتر از ۴ بار انجام شود، به جای صد ضربه شلاق، سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه جایگزین می‌شود.

مجرم جرم تفخیذ

اثبات جرم تفخیذ با شهادت

برای سایر جرایم وجود دو شاهد مرد، عاقل و بالغ برای اثبات جرم کافی است اما برای تفخیذ باید چهار مرد عاقال و بالغ در محضر قاضی و مرجع قضایی شهادت دهند تا این جرم اثبات شود.

البته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از شهادت‌های دروغ، برای اثبات جرایمی مانند تفخیذ، لواط، زنا، مساحقه و غیره شرایط سختی برای شهادت دادن در این موارد در نظر گرفته شده است.

این شرایط عبارتند از:

  • باید چهار نفر شاهد مرد یا سه نفر شاهد مرد به همراه دو نفر شاهد زن، در یک زمان شهادت دهند. اگر غیر از این باشد، علاوه بر این که جرم تفخیذ اثبات نخواهد شد، کسانی که شهادت دادند هم به جرم قذف محکوم می‌شوند که مجازاتش هشتاد ضربه شلاق است.
  • کسانی که به عنوان شاهد حاضر می‌شوند باید حتما موضوع را با چشم خود دیده باشند و اگر خلاف این باشد شهادت آن‌ها پذیرفته نخواهد شد.
  • در صورتی که بین شهادت شاهدها اختلافاتی وجود داشته باشد، جرم تفخیذ اثبات نمی‌شود و علاوه بر آن شاهدین هم به هشتاد ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

مقایسه تفخیذ، لواط و مساحقه

تفخیذ، لواط و مساحقه همگی جرایم جنسی محسوب می‌شوند و در قانون مجازات اسلامی جز جرایم موجب حد هستند. حد به مجازات‌هایی اشاره دارد که نوع و میزان آن‌ها در شرع اسلام و منابع فقهی تعیین شده است.

در مجازات‌های حدی قاضی نمی‌تواند میزان، نوع یا شدت مجازات را تغییر دهد و باید دقیقا مطابق دستورات فقهی عمل کند. مطابق دستورات فقهی و شرعی، تفخیذ، لواط و مساحقه اعمال حرام هستند و در قانون مجازات اسلامی هم جرم محسوب می‌شوند و برای آن‌ها مجازات‌های معمولا سنگین در نظر گرفته شده است، در برخی موارد ممکن است مشمول مجازات اعدام هم بشوند.

رسیدگی به جرم تفخیذ

با وجودی که این جرایم همگی از جرایم جنسی هستند اما در عمل، نوع رابطه و مجازاتش با هم تفاوت‌هایی دارند.

تفخیذ

همانطور که پیش‌تر گفتیم تفخیذ به معنای ارتباط دو مرد است و بر اساس ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی در صورتی که اندام تناسلی مردی بین ران‌ها یا نشیمنگاه مرد دیگری قرار بگیرد یا دخول کمتر از ختنه‌گاه صورت بگیرد، جرم تفخیذ محقق می‌شود و مجازاتش برای فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است.

لواط

لواط به برقرای رابطه جنسی همراه با دخول بین دو مرد گفته می‌شود که در اصطلاح عامیانه به آن “گی” می‌گویند و در ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است.

مطابق این ماده در صورتی که اندام تناسلی مردی تا ختنه‌گاه وارد دبر مرد دیگری شود این جرم محقق خواهد شد. حد لواط در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی بیان شده است و بر اساس این ماده حد لواط برای فاعل در حالت عنف یا اکراه یا متاهل بودن او اعدام می‌باشد و در غیر این صورت مجازاتش صد ضربه شلاق است.

همچنین حد لواط برای مفعول در هر حالت چه متاهل باشد و چه غیر متاهل اعدام می‌باشد. مطابق تبصره این ماده اگر فاعل غیرمسلمان باشد و مفعول مسلمان، مجازات فاعل اعدام است.

مساحقه

مساحقه مربوط به رابطه بین دو خانم است که در ماده ۲۳۸ قانون مجازات اسلامی اینگونه تعریف شده که در صورتی که خانمی اندام تناسلی خود را روی اندام تناسلی خانم دیگری قرار دهد جرم مساحقه محقق می‌شود و حد آن صد ضربه شلاق است و تفاوتی هم ندارد که فاعل و مفعول مسلمان باشند یا غیر مسلمان، یا این که متاهل باشند یا غیر متاهل، یا این عمل با اجبار باشد یا نه.

بنابراین در صورتی که رابطه نامشروع بین دو خانوم صورت بگیرد مساحقه نام دارد، در صورتی که رابطه نامشروع بین دو آقا بدون دخول یا دخول تا قبل از ختنه‌گاه صورت بگیرد تفخیذ است و اگر رابطه جنسی با دخول به اندازه ختنه‌گاه صورت گیرد لواط اتفاق می‌افتد.

همچنین توجه داشته باشید که بر اساس ماده ۲۳۷ قانون مجازات اسلامی مجازات رابطه بین دو مرد غیر از لواط و تفخیذ ، یعنی در مواردی مانند در آغوش کشیدن، لمس کردن از روی شهوت، بوسیدن و غیره بین سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می‌باشد. در مورد خانم‌ها هم این ماده صادق است.

نکته حائز اهمیت در مورد جرایم منافی عفت آن است که بر اساس ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی اگر متهم این اعمال را انکار کند، نمی‌توان در مورد امور پنهان و مستور از انظار تحقیق یا بازجویی کرد و این اعمال ممنوع است. البته در مورد مورادی که با اکراه، عنف، اجبار، اغفال یا آزار و اذیت باشد، می‌توان تحقیق کرد و ماین موارد مستثنی هستند.

مقایسه تفخیذ با سایر جرایم جنسی

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم تفخیذ

جرم تفخیذ از جمله جرایمی است که باعث می‌شود امنیت اخلاقی جامعه به خطر بیافتد و از این رو انجام آن عواقبی را در پی دارد. برقراری چنین روابطی ممکن است باعث شود که در خانواده‌ها نیز مشکلات جدی پیش بیاید.

بنابراین با شکایت کردن از چنین جرایمی می‌توان از بروز مشکلات در خانواه‌ها و حتی جامعه جلوگیری کرد. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، عنصر قانونی این جرم در ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی آورده شده است.

برای شکایت از جرم تفخیذ باید ابتدا شکواییه را تنظیم کنید. سپس شکواییه تنظیم شده را در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید. مطابق ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری، به جرایم منافی عفت مستقیما، در دادگاه صالح رسیدگی می‌شود.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم تفخیذ، دادگاه کیفری دو می‌باشد. بنابراین بعد از ثبت شکایت در دادگاه کیفری دو تحقیقات لازم برای اثبات این جرم انجام می‌شود و مدارک اثبات آن بررسی می‌شوند.

در نهایت قاضی متهم و شاکی را فرامی‌خواند و اظهاراتشان را می‌گیرد، در صورتی که مدارک کافی برای اثبات جرم وجود نداشته باشد حکم برائت برای متهم صادر می‌شود. اما در صورتی که جرم متهم اثبات شود، محکوم خواهد شد و برایش مجازات تعیین می‌شود.

وکیل تفخیذ

بهترین راه برای پیش بردن پرونده‌های مربوط به تفخیذ یا هر گونه جرایم جنسی دیگر، کمک گرفتن از وکیلی است که در این زمینه تجربه زیادی دارد.

البته شما می‌توانید از در هر نوع پرونده‌ای از هر وکیل استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که وکیلی که در حوزه مورد نیاز شما تخصص داشته باشد و در آن زمینه فعال باشد، بهتر است، چرا که در این حالت دانش، تجربه و تخصص کافی در این زمینه را دارد.

با توجه این که در مورد تفخیذ و جرایم جنسی، قوانین مطابق شرع تدوین شده، باید این نکته را مدنظر داشته باشید که بهتر است وکیل شما تا حدودی با قوانین شرعی هم آشنایی داشته باشد تا بهتر بتواند از شما دفاع کند و ممکن است بتواند با یک مفهوم شرعی روند دادگاه را تغییر دهد.

در بنیاد وکلا شما می‌توانید به سادگی با مقایسه عملکرد و قیمت تعیین شده توسط وکلا، وکیل مد نظر خود را انتخاب کنید.

همچنین این امکان وجود دارد که به صورت آنلاین یا تلفنی با وکلا در ارتباط باشید و برای تنظیم شکواییه یا مراحل دیگر پرونده از آن‌ها کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا