خانوادهمهریه

بیمه مهریه چیست؟

بیمه مهریه از جمله تدابیری است که برای حفظ حق و حقوق زنان اندیشیده شده است.

این روزها شاهد این هستیم که مهریه از ماهیت اصلی خود که گره‌ گشایی در کار خانواده و به خصوص زن بوده، فاصله گرفته و به یکی از بزرگترین معضلات مردان و بالطبع خانواده ها تبدیل شده است؛ زیرا با توجه به افزایش قیمت سکه حتی کمترین مهریه ها نیز مبلغ قابل توجهی پیدا کرده اند و در نتبیجه اغلب مردان توانایی پرداخت مهر را ندارند.

نوشته های مشابه

برای کاهش این معضلات بیمه‌ای تحت عنوان بیمه مهریه توسط شرکت های بیمه گر ارائه شده است. در جلسات مشاوره حقوقی نیز موضوع بیمه مهریه و بیمه ازدواج از چمله مسائل نوین حقوقی و پر تکرار است.

بیمه مهریه چیست؟

در این بیمه، مرد با شرکت بیمه قراردادی می‌بندد تا ماهانه مبلغی را به حساب بیمه واریز کند و در عوض شرکت مذکور مکلف است در صورت از کار افتادگی و یا فوت مرد، مهریه همسر وی را بپردازد.

در صورتی که مدت قرارداد تمام شود و مرد در قید حیات باشد یا دچار از کار افتادگی نشود، بیمه تمام مبلغی را که مرد در این سال ها پرداخت کرده، به همسر او برمی‌گرداند ولی در صورت فوت یا از کار افتادگی مرد، دیگر پرداخت اقساط بیمه ضروری نیست و بیمه گر (شرکت بیمه) کل مبلغ مهریه زن را به قیمت روز به او می‌پردازد.

بیمه مهریه

سقف بیمه مهریه

سقف پوشش این بیمه ۲۰ میلیون تومان است؛ به این معنی که اگر ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، فقط بخشی از آن تحت پوشش قرار می گیرد.

مرد بر اساس سن، ارزش ریالی مهریه و مدت زمان قرارداد، مبلغ تعیین شده را به شرکت بیمه‌ گر پرداخت می کند تا تمام و یا بخشی از مهریه همسر خود را بپردازد. ساز و کار قرارداد چنین بیمه‌ای آسان است اما بهتر است با یک وکیل تلفنی چک شود.

شایان ذکر است که مدت قرارداد مذکور، ۵، ۱۰ و ۱۵ سال است؛ در این قرارداد شوهر می‌تواند حق بیمه خود را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه پرداخت کند.

بیمه طلاق

در بیمه طلاق مبلغی که مرد برای بیمه می‌پردازد، بر اساس سن او و مدت زمان قرارداد با بیمه، متفاوت است؛ به عنوان مثال یک مرد بیست  ساله به ازای هر یک میلیون تومان از مهریه همسر، باید ماهانه ۱۲ هزار و ۱۶۰ تومان در مدت ۵ سال بپردازد.

یعنی اگر مهریه همسرش در مدت قرارداد ۱۰ میلیون تومان محاسبه شود، باید در مدت ۵ سال، هر ماه  ۱۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان حق بیمه بپردازد.

شایان ذکر است یکی از مواردی که شرکت های بیمه گر را دچار مشکل می‌کند، امکان سوءاستفاده از این طرح است؛ به این معنی که زن و شوهر با تبانی از یکدیگر طلاق بگیرند و پس از دریافت مهریه، رجوع کنند.

سقف بیمه مهریه

بیمه مهریه چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

با تعریف وکیل کارکردهای اصلی بیمه مذکور به عنوان تضمینی برای پرداخت حق و حقوق قانونی زن به شرح زیر است:

  • در صورت فوت بیمه گزار (مرد) به طور طبیعی‌ یا بر اثر حادثه در طول مدت قرارداد، دو برابر سرمایه اصلی بیمه (میزان مهریه بیمه شده) به زن پرداخت خواهد شد.
  • در صورت از کار افتادگی دائم و کامل شوهر در طول قرارداد، بیمه گزار (مرد) از پرداخت مابقی حق بیمه معاف می‌شود.
  • زن می‌تواند پس از گذشت ۲ سال از شروع قرارداد و یا اولین حق بیمه، در صورتی که تمام اقساط پرداخت شده باشد، با موافقت بیمه گزار (شوهر) از محل ذخیره ریاضی بیمه نامه یا (ذخیره حق) وام بگیرد.
  • اگر زوج ها بعد از گذشت ۶ ماه از ابتدای قرارداد و یا اولین حق بیمه از هم طلاق بگیرند، ذخیره ریاضی بیمه نامه تا تاریخ پرداخت حق بیمه به زن پرداخت خواهد شد.
  • در صورتی که زن در طول مدت قرارداد بیمه نامه (حداقل ۶ ماه پس از شروع بیمه نامه و یا پرداخت اولین حق بیمه) فوت کند، ارزش بازخرید بیمه نامه به بیمه گزار (مرد) پرداخت خواهد شد.
  • مرد نمی‌تواند بیمه نامه را در طول مدت قرارداد بدون اطلاع زن فسخ  و اقساط پیشین را دریافت کند.

در صورت نیاز می‌توانید با پیوست مدارک و قرارداد بیمه و همچنین ارسال فایل صوتی، مشاوره حقوقی آنلاین دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا