طلاق

طلاق قبل از دخول و نزدیکی چگونه است؟

طلاق ممکن است در مواردی به وقوع بپیوندد که بین زوجین رابطه جنسی واقع نشده باشد. این موضوع محتمل است که زوجین با یکدیگر نزدیکی نکرده و با این شرایط بخواهند طلاق بگیرند.

البته این مسائل به طور معمول در دوران نامزدی و یا ابتدای عقد مطرح می‌شود که زن و شوهر بدون آن که بین آن‌ها رابطه جنسی واقع شده باشد، قصد طلاق داشته باشند. در هر صورت زوجین قانونا می‌توانند قبل از نردیکی درخواست طلاق کنند و باید مراحل طلاق را انجام دهند.

نوشته های مشابه

لازم به ذکر است که در کمتر حالتی شاهد آن هستیم که بعد از عقد نزدیکی بین زوجین رخ نداده باشد و طلاق قبل از نردیکی بیشتر در دورانی است که زن و شوهر به تازگی عقد کرده باشند.

طلاق قبل از نزدیکی می‌تواند در اثر عوامل مختلفی به وقوع به پیوندد و عمده آن عدم علاقه زوجه به شوهر است. همچنین مشخص شدن وقایعی قبل از نزدیکی می‌تواند منجر به طلاق زن و شوهر شود.

پیش از آن که رابطه زناشویی صورت گیرد، اگر هر دو طرف یا یکی از آن‌ها قصد طلاق را داشته باشند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که طلاق قبل از دخول و نزدیکی دارای عواقب و آثار مختلفی است.

مهم‌ترین آثار طلاق در این شرایط آن است که مهریه تعلق گرفته به زوجه، نصف میزان مهریه تعیین شده است و در این صورت شوهر مکلف به پرداخت تمام مهریه همسر نیست. علاوه بر این که عده در طلاق قبل از نزدیکی وجود نداشته و همین موضوع سبب می‌گردد تا زوجه بتواند بلافاصله بعد از طلاق، ازدواج مجدد داشته باشد.

طلاقی که قبل از دخول انجام شود با طلاق بعد از نزدیکی دارای آثار مختلفی می‌باشد و در این صورت باید مقررات و آثار طلاق پیش از نزدیکی را نیز مورد بررسی قرار داد.

علی رغم این که بین زوجین خطبه محرمیت جاری شده است اما ممکن است که قبل از نزدیکی، زن و شوهر یا یکی از آن‌ها تقاضای طلاق داشته باشد. معمولا در این شرایط، طلاق به درخواست هر دو طرف است و بایستی تشریفات قانونی طلاق را نیز انجام دهد.

ناگفته نماند که امکان حذف نام همسر در شناسنامه برای زوجین در شرایطی که طلاق قبل از دخول اتفاق افتاده وجود خواهد داشت. طلاق پیش از دخول و نزدیکی دارای شرایط و آثار قانونی مختلفی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

البته شما می‌توانید در مورد طلاق قبل از دخول با وکلای متخصص در حوزه طلاق به صورت وکیل آنلاین و تلفنی مشاوره حقوقی داشته باشید.

طلاق قبل از دخول و نزدیکی چیست؟

طلاق واقعه‌ای است که در قانون و شرع برای جدا شدن زن وشوهری که خطبه محرمیت بین آن‌ها جاری شده، مورد نظر قرار می‌گیرد. بروز اختلاف در روابط زن و شوهری همواره وجود دارد اما گاهی اختلافات زوجین می‌تواند در دوران نامزد و یا عقد اتفاق افتد.

زمانی که زن و مرد صرفا نامزد بوده و هنوز عقد نکرده و به تبع آن رابطه محرمیت بین آن‌ها واقع نشده باشد، شرعا نمی‌توانند با هم نزدیکی داشته باشند. حال تصور کنید که زوجین با هم عقد کرده باشند اما به دلایل مختلفی قصد دارند که طلاق بگیرند.

در چنین مواردی این امکان وجود دارد که رابطه جنسی و نزدیکی بین زوجین هنوز برقرار نشده باشد و با این شرایط موضوع طلاق مطرح شود.

طلاق قبل از دخول و نزدیکی به طلاقی گفته می‌شود که زوجین رابطه با هم نداشته باشند و بدون آن که نزدیکی بین طرفین واقع شده باشد، درخواست طلاق ارائه شود. طلاق پیش از دخول دارای آثار حقوقی مختلفی است و این نوع طلاق با طلاق بعد از نزدیکی تفاوت‌های زیادی دارد.

همین که هیچگونه نزدیکی بین زن و شوهر واقع نشده است و بحث طلاق به میان می‌آید، سبب تغییر احکام مربوط به طلاق می‌شود. در واقع به جهت این که طلاق در زمانی مطرح شده که زن و شوهر با هم رابطه جنسی نداشته اند، مهریه زوجه و عده طلاق دارای آثار و احکام خاصی است.

اغلب طلاق‌ها در شرایطی درخواست می‌شود که زن و شوهر سابقا رابطه زناشویی داشته‌اند و در کمتر حالتی طلاق قبل از نزدیکی تقاضا می‌شود.

شاید برای برخی از افراد، این موضوع جالب باشد که طلاق در زمانی مطرح می‌شود که رابطه زناشویی بین زوجین هنوز برقرار نشده و در این شرایط زن و مرد تمایل دارند که از هم طلاق بگیرند.

اثبات نداشتن رابطه جنسی و عدم دخول از طریق آزمایش سلامت بکارت و یا سایر آزمایش‌های مرتبط با پزشکی قانونی، انجام می‌شود.

به صرف این که زوجین ادعا کنند که طلاق آن‌ها قبل از نزدیکی ثبت شده است، نمی‌تواند برای دادگاه کافی باشد و بایستی مدارک و مستندات کافی در این زمینه ارائه گردد.

طلاق قبل از دخول

طلاق قبل از نزدیکی از نوع طلاق بائن است یا طلاق رجعی؟

قانون ایران طلاق را به دو نوع طلاق رجعی و طلاق بائن دسته بندی کرده است. در طلاق رجعی، امکان رجوع و بازگشت به همسر برای شوهر در زمان عده طلاق وجود دارد اما در طلاق بائن، شوهر حقی برای رجوع به زن بعد از وافعه طلاق را نخواهد داشت.

در وافع در طلاق رجعی طبق قانون، زوجه موظف است که عده طلاق نگه دارد و به همین جهت این امکان را نخواهد داشت که بلافاصله پس از طلاق، ازدواج مجدد کند.

حال که بحث طلاق قبل از نزدیکی و دخول مطرح است، این سوال مطرح می‌شود که این نوع طلاق، رجعی می‌باشد یا بائن؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی را مورد بررسی قرار دهیم. در این ماده به انواع طلاق بائن اشاره شده است که یکی از آن‌ها شامل طلاقی است که قبل از نزدیکی واقع شود.

طبق قانون مدنی، یکی از انواع طلاق بائن زمانی که بعد از وقوع عقد ازدواج، زوجین رابطه جنسی با یکدیگر نداشته و زوجه باکره باشد. درخواست طلاق قبل از نردیکی و دخول می‌تواند در زمان نامزدی و یا عقد و یا پس از مراسم عروسی باشد. در هر صورت اثبات دوشیزه بودن زوجه به منزله عدم نزدیکی بین زوجین است و احکام و آثار طلاق نیز تفاوت می‌کند.

در پاسخ به سوال مزبور باید گفت که طلاق پیش از دخول بین زوجین از نوع طلاق بائن است. این موضوعی است که مستقیما در قانون مدنی به آن اشاره شده است و طلاق قبل از رابطه جنسی را از نوع طلاق بائن در نظر گرفته است.

با توجه به این که طلاق پیش از دخول از نوع طلاق بائن است، شوهر امکان رجوع به زوجه را بعد از طلاق نخواهد داشت. در این صورت باید دوباره با همسر خود عقد نکاح و تشریفات ازدواج را انجام دهد.

همچنین به جهت آن که پیش از نزدیکی، طلاق واقع شده است، به این نوع طلاق نیز طلاق بائن غیر مدخوله گفته می‌شود. در این صورت زمانی پرونده طلاق در دادگاه در زمان مراحل پایانی رسیدگی بوده و دادگاه اقدام به صدور حکم می‌کند، در متن رای به طلاق بائن غیر مدخوله اشاره می‌شود.

در وقع دادگاه نوع طلاقی که در آن قبل از نزدیکی زوجین رخ می‌دهد را از نوع طلاق بائن غیر مدخوله در نظر گرفته و صراحتا این نوع از طلاق را در دادنامه ذکر می‌کند.

البته که این موضوع ناشی از آن است که برای دادگاه، سالم بودن بکارت زوجه از طریق ارائه گواهی آزمایش پزشکی قانونی ثابت شده باشد.

شرایط عده زوجه در طلاق پیش از دخول و نزدیکی

در بخش قبل به بررسی این موضوع پرداختیم که طلاق قبل از نردیکی از نوع طلاق بائن است. در قانون مدنی، عنوان شده است که طلاقی که قبل از این که زن و مرد با هم رابطه زناشویی داشته باشند، از نوع طلاق بائن است. در این صورت که طلاق قبل از دخول، نوعی طلاق بائن است، شوهر امکان رجوع به زوجه را در زمان عده طلاق ندارد.

آثار و احکام در طلاق بائن غیر مدخوله با انواع دیگر طلاق، فرق دارد. یکی از موضوعاتی که همواره در طلاق مطرح می‌شود، بحث مدت زمان عده طلاق است. عده طلاق به مدت زمانی گفته می‌شود که زوجه باید بعد از طلاق برای مدت مشخصی با فرد دیگری ازدواج نکند.

در حالت کلی زوجه این وظیفه را دارد که عده طلاق نگه داشته و امکان ازدواج مجدد را نخواهد داشت. اما در برخی از طلاق‌ها، موضوعی تحت عنوان عده وجود ندارد و زوجه دیگر لازم نیست که برای ازدواج مجدد، منتظر بماند تا مدت زمان قانونی عده به پایان رسد.

مدت زمان عده طلاق به میزان سه طهر است که به طور معمول از زمان طلاق، سه ماه در نظر گرفته می‌شود که این مدت زمان در خانم‌های حامله تا پایان وضع حمل می‌باشد.

شرایط عده در طلاق قبل از نردیکی و دخول و طلاقی که در آن خانم، باکره است، با طلاقی که زوجه باکره نبوده و بین زوجین نزدیکی صورت گرفته است، تقاوت می‌کند.

در طلاق پیش از نزدیکی یا طلاق بائن غیر مدخوله، بحثی تحت عنوان عده طلاق وجود ندارد و به تبع آن نیز زن موظف به نگه داشتن عده طلاق نمی‌باشد. به همین جهت در قانون مدنی ایران، در طلاق پیش از دخول، عده طلاق در نظر گرفته نشده است.

در این صورت اگر بین زوجین نزدیکی صورت نگرفته باشد و این موضوع از طریق آزمایش‌های پزشکی قانونی، قابل اثبات باشد، زن طبق قانون می‌تواند پس از طلاق مجددا با فرد دیگری عقد نکاح کند.

بنابراین می‌توان گفت که طلاق قبل از دخول یا طلاق بائن غیر مدخوله، عده طلاق ندارد و زوجه با محدودیت زمانی ازدواج مجدد بعد از طلاق، مواجه نیست. این نکته مورد تاکید وکیل طلاق می‌باشد.

طلاق قبل از دخول و نزدیکی

چه میزان مهریه در طلاق قبل از دخول و نزدیکی به زوجه تعلق پیدا می‌کند؟

بعد از بررسی عده زن در طلاق پیش از دخول حال لازم است که میزان مهریه تعلق گرفته به زوجه را در این نوع طلاق بررسی کنیم.

در طلاق‌هایی که زوجین حداقل برای یک مرتبه با یکدیگر رابطه جنسی داشته‌اند، زوجه طبق قانون می‌تواند تمام مهریه خود را مطالبه کند اما مهریه در طلاق قبل از نردیکی، شرایط خاص خود را دارد.

مهریه حقی است برای خانم‌ها که بلافاصله بعد از وقوع عقد نکاح، به مالکیت آن‌ها درآمده و امکان مطالبه آن‌ها را نیز خواهد داشت. در این صورت زوجه می‌تواند هر زمان که بخواهد از همسر خود مهریه‌اش را طلب کند.

در مواردی که زوجین نزدیکی نکرده و در این شرایط قصد طلاق گرفتن را دارند، طبق قانون مهریه زن نصف شده و زوجه می‌تواند نصف آن را مطالبه کند.

در طلاق قبل از دخول و نزدیکی، زن مستحق دریافت نصف میزان مهریه است. طلاق پیش از نزدیکی منجر می‌شود که زن نتواند برای مطالبه کل مهریه اقدام کند. حتی اگر زوجه تمام مهریه خود را دریافت کرده باشد، در زمان طلاق باید نصف مهریه را به مرد بازگرداند.

قانونگذار به دلیل آن که عمل دخول بین زن و شوهر رخ نداده است و طلاق در این شرایط تقاضا شده باشد، زوجه را مستحق نصف مهریه می‌داند. تصور کنید که درخواست طلاق قبل از نزدیکی و دخول از طرف زوجه باشد و زن با این فرض که می‌تواند کل مهریه خود را مطالبه کند، برای طلاق اقدام می‌کند.

حال اگر زوجه در هر زمانی متوجه شود که طلاق پیش از نزدیکی باعث می‌شود که مهریه او نصف شود، به احتمال فراوان از ارائه درخواست طلاق خودداری کند.

آثار حقوقی طلاق قبل از نزدیکی و دخول

همانطور که گفته شد، قبل از آن که نزدیکی بین زوجین واقع شود، در صورت تقاضای طلاق از سوی هر یک از زوجین، می‌تواند طلاق دارای آثار حقوقی باشد. احکام و آثار طلاق پیش از دخول و نزدیکی با طلاق بعد از داشتن رابطه زناشویی، تفاوت دارد.

از جمله مهم‌ترین آثار طلاق پیش از نزدیکی و دخول می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم امکان رجوع از طلاق برای شوهر

طلاق قبل از نزدیکی به عنوان طلاق بائن شناخته می‌شود. از این حیث، امکان رجوع از طلاق برای شوهر وجود ندارد. طبق قانون در طلاق‌های بائن به جز موارد استثنایی، شوهر حق رجوع به زوجه را نداشته و در این صورت باید برای بازگشت به زندگی مشترک، عقد نکاح جاری کند.

اقدام به دخول قبل از طلاق

عدم وجود عده طلاق

در طلاق بائن غیر مدخوله، عده طلاق در قانون پیش بینی نشده است. بدین معنا که زوجه بعد از طلاق نیازی به نگه داشتن عده نیست و می‌تواند پس از جاری شدن صیغه طلاق، اقدام به ازدواج مجدد با مرد دیگری کند.

در واقع به جهت آن که طلاق قبل از نزدیکی، عده ندارد، در این صورت زوجه می‌تواند بدون در نظر گرفتن مدت سه ماه از تاریخ ثبت طلاق، عقد مجدد نکاح داشته باشد.

نصف شدن مهریه

آثار دیگر طلاق قبل از دخول و نزدیکی مربوط به نصف شدن مهریه زوجه می‌شود. مهریه خانم در طلاقی که در شرایط قبل از دخول به وقوع می‌پیوندد، طبق قانون نصف می‌شود. اما اگر طلاق زمانی درخواست شود که زن و شوهر رابطه جنسی داشته و زوجه نیز دوشیزه نیست، زوجه می‌تواند تمام مهریه خود را مطالبه نماید.

حذف نام همسر از شناسامه

از دیگر آثار طلاق قبل از دخول می‌توان به حذف نام همسر از شناسنامه اشاره نمود. با توجه به این که طلاق در زمانی تقاضا شده است که هنوز زوجین رابطه جنسی با یکدیگر نداشته اند و در مقابل نیز زوجه ادعای باکره بودن را دارد، در این شرایط امکان حذف نام همسر از شناسنامه وجود دارد.

پاک کردن نام و مشخصات همسر از شناسنامه هم برای زن و هم برای شوهر امکان پذیر است. در واقع عدم نزدیکی بین زوجین بعد از طلاق چنین شرایطی را برای زوجین فراهم می‌کند که بتوانند اطلاعات همسر را از شناسنامه حذف نمایند.

حذف نام و اطلاعات همسر در شناسنامه از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند برای افرادی که بعد از طلاق قصد دارند ازدواج مجدد داشته باشند، بتوانند با سابقه این که بدون همسر بوده‌اند، وارد رابطه با فرد دیگری شوند.

البته این موضوع می‌تواند زمینه فریب در عقد نکاح را به وجود آورد و طرف مقابل از این که نامزد و یا همسر وی قبلا با فرد دیگری عقد کرده، مطلع نشود.

لازم به ذکر است که اگر نزدیکی و یا دخول بین زوجین رخ داده باشد، حذف نام همسر به این راحتی‌ها انجام نمی‌شود و پاک کردن اطلاعات همسر سابق از شناسنامه منوط به ازدواج مجدد و اطلاع پیدا کردن همسر جدید از این موضوع است.

مشاوره حقوقی طلاق قبل از دخول

مشاوره حقوقی طلاق قبل از نزدیکی و دخول

شاید این قضیه کمی بعید به نظر برسد که رابطه جنسی بین زوجین هنوز برقرار نشده باشد اما آن‌ها بخواهد در دوران نامزدی، طلاق بگیرند.

آثار و احکام طلاق قبل از نزدیکی و دخول در متن مقاله مورد بررسی قرار گرفت و منجر به نصف شدن مهریه زن، عدم امکان رجوع از طلاق برای شوهر، حذف نام همسر از شناسنامه و عدم وجود عده طلاق می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که مقدار قابل توجهی از شرایط و احکام طلاق قبل از نزدیکی با طلاق بعد از عقد نکاح و وجود رابطه جنسی، دچار تغییراتی می‌شود. با این اوصاف اگر در مورد طلاق قبل از نزدیکی نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید با سامانه بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

ارائه مشاوره حقوقی طلاق توسط وکلای متخصص و با تجربه در حوزه طلاق در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید پاسخ تمامی سوالات خود را در این زمینه دریافت کنید.

مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی و آنلاین و حضوری در این سامانه انجام می‌شود و برای دریافت اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانید هر یک از شیوه‌های ارائه مشاوره را انتخاب نمایید. جهت گرفتن وقت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا