روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

زنای غیر محصنه چیست و حکم آن

روابط نامشروع جنسی مانند زنای غیر محصنه بین زن و مردی که علقه زوجیت بینشان نیست، می‌تواند از نوع دخول باشد که در صورت اثبات آن عمل زنا صورت گرفته است. زنا اقسام گوناگونی دارد و از هر نوع که باشد، جز جرایم مستوجب حد است.

در واقع مجازات جرم زنا را قانونگذار تعیین نکرده است، بلکه بر اساس کیفر تعیین شده در قرآن و شرع، حکم آن اجرا می‌شود. حد زنا یا مجازات آن بسته به نوع ارتکاب عمل نامشروع زنا بستگی دارد.

نوشته های مشابه

اعدام، شلاق و رجم جز مجازات‌هایی هستند که برای زنا تعیین شده و حسب مورد یکی از سه مجازات مزبور برای مرتکبین این عمل بسیار ناشایست اجرا می‌شود.

از لحاظ شرعی، زن و مردی که علقه زوجیت بین آن‌ها وجود دارد، می‌توانند برای انجام رابطه جنسی اقدام کنند اما رابطه جنسی میان مرد و زنی که عقد نکاح با یکدیگر نداشته باشند، از نظر شرعی ممنوع است و می‌تواند در حکم زنا باشد.

با توجه به این که رابطه جنسی نامشروع در حالت‌های مختلفی صورت می‌گیرد، از این حیث، باعث شده تا زنا، انواع گوناگونی داشته باشد که یکی از شناخته شده‌ترین آن، زنا غیر محصنه است.

در این نوع زنا، زن یا مردی که مجرد هستند، عمل سکس یا رابطه جنسی با یکدیگر دارند و یا این که در صورت متاهل بودن آن‌ها، شرایط احصان در بین مرد و زن وجود ندارد.

در واقع شرط اصلی برای تحقق زنای غیر محصنه، تجرد طرفین بوده که البته تاهل زن یا مرد در صورت عدم برخورداری از شرایط احصان، مانع از غیر محصنه بودن زنا نخواهد بود.

حکم زنا غیر محصنه، صد ضربه شلاق است. که برای زانی و زانیه اجرا می‌شود. گفتنی است که در زنا غیر محصنه، هر دو طرف برای برقراری رابطه، رضایت دارند و در این صورت خانم نمی‌تواند ادعا کند که مرد با اکراه اقدام به رابطه با او نموده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی زنا غیر محصنه و حکم و شرایط آن به کمک وکیل کیفری بپردازیم.

ارتکاب به زنای غیر محصنه

جرم زنای غیر محصنه

قانونگذار در ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی به تعریف جرم زنا پرداخته است و به جماع بین زن و مردی که فاقد علقه زوجیت هستند، به نحوی که شامل موارد وطی به شبهه نباشد، زنا گفته می‌شود.

مفهوم ساده‌تر جرم زنا در همه انواع آن، به این شکل است که زن و مرد که رابطه زوجیت با هم ندارند (عقد نکاح دائم یا موقت بین آن‌ها جاری نشده است)، در صورتی که رابطه جنسی با در نظر گرفتن ورود آلت تناسلی مرد به آلت تناسلی زن، داشته باشند.

حال یکی از انواع زنا، زنای غیر محصنه است. در واقع زنای غیر محصنه یعنی زنایی که محصنه نیست و شرایط احصان در آن وجود ندارد. زنای غیر محصنه در مقابل زنای محصنه قرار دارد. بدین صورت که زناکار، مرد یا زن و یا هر دوی آن‌ها، مجرد هستند و اقدام به زنا با هم می‌کنند.

در صورت متاهل بودن نیز، فاقد شرایط احصان می‌باشند. جماع بین زن و مرد فاقد رابطه زوجیت با فرض این که هر دو مجرد هستند یا در صورت داشتن همسر نیز شرایط ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی رعایت نشده باشد، زنا به طرفیت مرد، زنا غیر محصن و به طرفیت زن، زنا غیر محصنه می‌باشد.

در زنای غیر محصنه، حکم مجازات تعیین شده برای زانی و زانیه، هر دو اجرا می‌شود و تفاوتی بین مرد و زن زنا کار در اجرای حد ندارد.

گفتنی است که اگر یکی از دو طرف رابطه، مجرد و دیگری متاهل (با دارا بودن شرط احصان) باشد، نسبت به طرف مجرد، زنای غیر محصنه و به طرف دیگر که متاهل باشد، زنای محصنه به شمار می‌رود. به تمامی این نکات در مشاوره حقوقی آنلاین نیز اشاره می‌شود.

مجازات زنای غیر محصنه

شرایط جرم زنا غیر محصنه

برای وقوع هر یک از انواع جرم زنا، از جمله زنا غیر محصنه یک سری شرایط وجود دارد که در این بخش شرایط تحقق آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ابتدای باید گفت که زنا غیر محصنه هم توسط فرد مجرد و هم توسط فرد متاهل می‌تواند صورت گیرد.

پر واضح است که یکی از شرایط اصلی محقق شدن زنای غیر محصنه، تجرد زن و مرد است اما این موضوع سبب نمی‌شود که اگر زن یا مرد زناکار، متاهل بود، در صورت رابطه جنسی نامشروع زنا با دیگری، نتوان او را متهم به جرم زنای غیر محصنه کرد. البته که متاهل بودن مرد یا زن در زنای غیر محصنه، باید به نحوی باشد که شرایط احصان برای آن‌ها قابلیت اجرا نداشته باشد.

در زنای غیر محصنه فرد متاهل، با توجه به این که مرد یا زن به دلایلی مانند دور بودن از همسر یا بیکار بودن او و یا هر دلیل دیگری که برقراری رابطه جنسی با شوهر امکان پذیر نباشد، فرد اقدام به زنا با دیگری می کند. در زنای غیر محصنه مجرد، زن یا مردی که هیچ همسری ندارد، اقدام به زنا با فرد مجرد دیگر یا فردی متاهلی که فاقد شرط احصان می باشد، می‌کند.

در زنای محصن، الزاما باید حداقل یکی از دو طرف رابطه، متاهل بوده و همچنین از شرایط احصان نیز برخوردار باشد. احصان به معنای آن است که فردی، همسر دائمی بالغ دارد که رابطه جنسی و یا دخول با او برقرار نموده ویا هر زمان که بخواهد می‌تواند با او رابطه داشته باشد. حال دوری همسر و یا بیماری و یا نبود همسر در حالت کلی از جمله موارد از بین برنده احصان است.

در صورتی که به طور مثال، مردی دارای زن عقدی (دائم) است و هیچگونه مانعی برای رابطه جنسی با او نیست ولی اقدام به عمل دخول با زن دیگری می‌کند، در این شرایط زنای صورت گرفته از نوع زنای محصنه می‌تواند باشد.

بنابراین جرم زنای غیر محصنه می‌تواند بین طرفین صورت گیرد که هردوی آن‌ها، مجرد باشند و یا در صورت متاهل بودن فرد نیز از شرایط احصان برخوردار نباشند.

حکم زنای غیر محصنه

حکم زنای غیر محصنه

بعد از بررسی شرایط جرم زنای غیر محصنه، لازم است که به حکم مجازات این جرم بپردازیم. حد زنای غیر محصنه در ماده ۲۳۰ قانون مجازات اسلامی بیان شده است که بر اساس این ماده، حد زنا در مواردی که مرتکب، غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است.

بنابراین می‌توان گفت که مجازات زن و مردی که با یکدیگر زنا غیر محصنه می کنند، ۱۰۰ ضربه شلاق است و با توجه به این که امکان تخفیف یا تبدیل مجازات در جرائم حدی وجود ندارد، در این صورت قاضی باید عینا مجازات مزبور را برای انواع زنا از جمله غیر محصنه تعیین کند.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

در صورتی که پیرامون موضوع جرم زنای غیر محصنه و سایر انواع زنا و مجازات آن به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، توصیه می‌کنیم که از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

مشاوره حقوقی تخصصی در مورد دعاوی زنا توسط وکلای کیفری مجرب و کاربلد ارائه می‌شود و می‌توانید به بهترین شکل ممکن از مشاوره حقوقی و گفتگو با بهترین وکلا دادگستری پایه یک کشور استفاده نمایید.

دریافت خدمات مشاوره حقوقی در مجموعه بنیاد وکلا هم به صورت ارتباط با وکیل تلفنی و هم به صورت حضوری می‌باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا