کیفری (جرائم)

خلافی خودرو | استعلام و اعتراض

خلافی خودرو به لیستی از مجموعه جریمه‌های یک خودرو می‌گویند. بر اساس خلاف‌هایی که یک راننده در رانندگی مرتکب می‌شود، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف و جریمه می‌شود.

این جرایم در پرونده خودروی مورد نظر ثبت شده و به لیست جرایم ثبت شده اصطلاحا «خلافی خودرو» می‌گویند.

مالکین خودرو از روش‌های مختلفی می‌توانند خلافی خودروی خود را استعلام کنند. در این نوشتار به بررسی انواع جرایم رانندگی و نحوه اعتراض به خلافی خودرو می‌پردازیم. مهمترین توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی از وکیل متخصص راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

استعلام خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو، جزء اقدامات مهم برای هر راننده و مالک خودرو است؛ زیرا مبلغ بعضی از جرایم در صورت عدم پرداخت و گذشت مهلت زمانی آن دو برابر می‌شود.

خودرویی که جریمه بالای یک میلیون تومان داشته باشد، توسط پلیس متوقف می‌شود. همچنین در زمان فروش خودرو و انتقال سند مالکیت مالک خودرو باید تمامی خلافی‌های آن را پرداخت کرده باشد.

خلافی خودرو

نحوه اعتراض به خلافی خودرو

گاهی اوقات مالک خودرو عقیده دارد که برخی از جریمه‌های ثبت شده برای خودرو او ناعادلانه بوده و تخلفی مبنی بر چیزی که در جریمه ثبت شده صورت نگرفته است.

این رانندگان به دنبال راهی برای اعتراض نسبت به لیست خلافی خودروی خود هستند. طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی راننده تا ۶۰ روز از تاریخ ثبت جریمه مهلت اعتراض نسبت به آن را دارد.

به شما وکیل تلفنی می‌گوید که شکایت در مورد نحوه جریمه شدن و خلافی خودرو، از دو طریق امکان پذیر است:

  • روش اول: طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، که در مورد اعتراض نسبت به قبض جریمه است، اگر نسبت به برگ جریمه اعتراض داشته باشید، باید به مرکز اجراییات پلیس راهور مراجعه کرده و موضوع شکایت خود را مطرح کنید.

در صورتی که همچنان نسبت به قبض صادر شده اعتراض داشته باشید، اداره اجراییات موضوع را به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می‌کند.

  • روش دوم: برای اعتراض به وضعیت تخلفات خلافی خودرو، می‌توانید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنید.

درخواست شما از طریق سیستم به مرکز اجراییات ارسال شده و تا ۲۴ ساعت موضوع توسط اجراییات رسیدگی شده و پاسخ داده می‌شود.

در قدم بعدی در صورت قانع شدن متقاضی نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند؛ اما در صورتی که قانع نشد می‌تواند با مراجعه به واحد رسیدگی پلیس راهور اعتراض خود را اعلام کند.

در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات فرد را بررسی کرده و حکم نهایی در این مورد توسط قاضی صادر می‌شود. حکم صادر شده در این مرحله قطعی بوده و دیگر قابل اعتراض نیست.

جهت تکمیل فرآیند اعتراض نسبت به قبض جریمه به گفته مشاوره حقوقی مدارک زیر را لازم دارید:

  • اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو.
  • کارت شناسایی معتبر مالک خودرو یا وکیل قانونی او.
  • کارت شناسایی راننده متخلف.

اگر امکان مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با وکیل را ندارید، مشاوره حقوقی آنلاین خدمت حقوقی مناسبی برای شما می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا