خانواده

اقسام شروط صحیح ضمن عقد نکاح کدام است؟

همانگونه که در عرف مرسوم است، زن و مرد در هنگام عقد نکاح، شروط صحیح ضمن عقد نکاح را که در قباله های ازدواج ذکر شده را امضا می کنند و بدان پایبند می شوند.

اما این شروط مانع از آن نیستند که زن و شوهر بتوانند شروط دیگری را در ضمن عقد ازدواج بگنجانند و بر سر موضوعات متفاوتی به توافق برسند و آن‌ها را بر طرف مقابل شرط نمایند.

البته شروطی که ضمن عقد نکاح توسط زوجین در سند ازدواج درج می شوند باید طبق شرع و قانون و به صورت صحیح ضمن عقد نکاح درج شوند تا صحیح و معتبر بوده و بتوان به آن‌ها استناد کرد.

به همین دلیل در قانون مدنی انواع شروط صحیح و درست ضمن عقد نکاح درج شده است تا زن و مرد بتوانند در قالب آن‌ها اموری را بر دیگری شرط کنند.

لذا در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین اقسام شروط صحیح ضمن عقد نکاح بر اساس قانون مدنی اعم از شرط صفت در عقد نکاح، شرط نتیجه در عقد نکاح و شرط فعل در عقد نکاح پرداخته و آن‌ها را به صورت مختصر توضیح بدهیم. برای درج چنین شروطی پیش از انعقاد عقد نکاح با وکیل متخصص مشورت نمایید.

شروط صحیح ضمن عقد نکاح

شروط صحیح ضمن عقد نکاح

هنگامی که زن و شوهر قصد دارند علاوه بر شروط مندرج در قباله ازدواج، شروط دیگری را نیز بدان اضافه نمایند، باید به صحیح بودن شروط مذکور توجه ویژه ای داشته باشند تا آن شرط به لحاظ شرعی و قانونی باطل نباشد که به موجب ماده ۲۳۲ و ۲۳۳ قانون مدنی شروط ضمن عقد باطل در عقد نکاح به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته اند.

لکن در این قسمت قصد داریم به بررسی اقسام شروط صحیح و معتبری که می توان ضمن عقد نکاح آن‌ها را درج نمود بپردازیم که شروط صحیح ضمن عقد نکاح طبق ماده ۲۳۴ قانون مدنی مورد بررسی قرار گرفته اند.

این شروط عبارتند از شرط صفت، شرط نتیجه و شرط فعل که ذیلا مورد بررسی قرار می گیرند و در مقاله‌ای جداگانه بهترین شروط ضمن عقد ازدواج را ارائه می کنیم.

شرط صفت در عقد نکاح

یکی از انواع شروط صحیحی که زن یا شوهر می توانند ضمن عقد ازدواج درج کنند، شرط صفت می باشد.

شرط صفت در عقد نکاح عبارت است از این که وجود صفت و یا وصف خاصی در یکی از طرفین اعم از زن یا مرد شرط شود و یا اینکه برای مهریه شرط صفت خاصی پیش بینی شده باشد.

در این صورت شرط صفت در عقد نکاح محقق شده است و این شرط صفت، نوعی از شروط صحیح ضمن عقد نکاح می باشد؛ مثل اینکه مرد در عقد نکاح شرط کرده باشد که زن دارای هنر خیاطی یا مدرک تحصیلی دانشگاهی باشد که این نوع شرط، صحیح، درست و معتبر خواهد بود. قصد مطالبه این شروط در جلسات مشاوره حقوقی بسیار به چشم می‌خورد.

انواع شروط صحیح ضمن عقد نکاح

شرط نتیجه در عقد نکاح

دومین دسته از انواع شروط صحیحی که می توان ضمن عقد ازدواج قرار داد، شرط نتیجه می باشد که بر اساس ماده ۲۳۴ قانون مدنی شرط نتیجه آن است که ضمن عقد نکاح تحقق امری در خارج توسط یکی از زوجین شرط بشود که شرط نتیجه در ضمن عقد ازدواج نیز کاملا صحیح و معتبر خواهد بود.

به عنوان مثال وکیل آنلاین می‌گوید شرط وکالت زن در طلاق از جانب شوهر یکی از نمونه های شرط نتیجه در عقد نکاح است که در بسیاری از موارد زن با شوهر خود شرط می کند که از جانب او وکالت داشته باشد تا در شرایطی بتواند خود را مطلقه نماید.

شرط فعل در عقد نکاح

سومین قسم از شروط صحیح و درستی که ضمن عقد نکاح قابل ذکر است، شرط فعل می باشد که ضمن ماده ۲۳۴ قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است و بر اساس آن، اقدام به کار و یا خودداری از انجام کار مشخصی بر یکی از زوجین یا بر هر دوی آنان شرط می شود، شرط فعل در عقد ازدواج محقق شده است.

شرط فعل در عقد نکاح نیز بر اساس قانون مدنی کاملا صحیح و معتبر خواهد بود و شخصی که انجام فعل یا خودداری از فعلی را به موجب شرط ضمن عقد نکاح پذیرفته است، مکلف می شود تا به شرط مذکور پایبند بوده و بدان عمل کند.

به عنوان مثال در صورتی که ضمن عقد نکاح شرط شود که شوهر در محل و شهر به خصوصی سکونت کند، شرط فعل در عقد نکاح محقق می شود و مرد نمی تواند زوجه را با خود به شهر دیگری ببرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم شروط صحیح ضمن عقد نکاح با بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا