روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

انواع زنا

یکی از جرایم منافی عفت زنا می‌باشد. زنا از نظر قوانین اسلامی و فقهی نیز عملی حرام است و به معنای برقراری رابطه جنسی و دخول بین زن و مردی است که بین آن‌ها عقله زوجیت وجود ندارد.

برای تحقق جرم زنا، باید شرایط خاصی وجود داشته باشد، از جمله این که باید دخول تا ختنه گاه صورت بگیرد، زن و مرد نباید با هم ازدواج کرده باشند، همچنین باید طرفین رابطه عاقل و بالغ باشند و آگاه باشند که کاری که انجام می‌دهند، عملی حرام است.

به طور کلی جرم زنا، با توجه به این که در چه شرایطی و توسط چه کسانی انجام می‌شود، انواع مختلفی دارد و برای هر کدام از انواع آن مجازات‌های متفاوتی مانند صد ضربه شلاق، رجم و حتی اعدام در نظر گرفته شده است. در قانون مجازات اسلامی چهار نوع زنا آورده شده است، زنا با محارم نسبی، زنای به عنف و اکراه، زنای محصن و زنای غیر محصن.

در این مقاله قصد داریم که انواع زنا و مجازات‌های مربوط به آن‌ها را بررسی کنیم. در صورتی که در مورد جرم زنا و انواع آن به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا در سریع‌ترین زمان ممکن بهره‌مند شوید.

زنا چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که زنا یکی از انواع رابطه نامشروع می‌باشد. تفاوت اصلی زنا و رابطه نامشروع در آن است که برای تحقق جرم زنا باید حتما بین زن و مردی که ازواج نکرده‌اند رابطه جنسی کامل انجام شود، در حالی که در رابطه نامشروع همچین شرطی وجود ندارد، بلکه هر گونه ارتباطی که بین زن و مرد برقرار شود و از نظر عرف و جامعه مشکل داشته باشد، ممکن است رابطه نامشروع حساب شود، برای مثال حتی رابطه نامشروع تلفنی هم جرم محسوب می‌شود.

بنابراین در تعریف جرم زنا می‌توان این‌گونه گفت که اگر زن و مردی که ازدواج نکرده‌اند و با هم زن و شوهر نیستند، رابطه جنسی کامل برقرار کنند، جرم زنا اتفاق می‌افتد و مطابق قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد.

به طور کلی علاه و بر کشور ما ایران، برقراری چنین روابطی در سایر کشورها هم ممکن است جرم شناخته شود و این امر بستگی به فرهنگ و عرف جامعه و قوانین آن کشور دارد. همانطور که می‌دانید دین رسمی در کشور ما اسلام است و قوانین آن نیز مطابق همین دین وضع شده است.

رابطه زنا از نظر اسلام و قوانین شرعی حرام است. بنایراین در قانون کشور هم این مسئله توسط قانون‌گذار جرم انگاری شده و برای آن مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است.

البته از آن جایی که جرم زنا به طور مستقیم با آبروی مردم سر و کار دارد، برای اثبات آن نیز شرایط سختی در نظر گرفته شده که به واسطه آن هر کسی نتواند به سادگی در مورد این مسئله به بقیه تهمت بزند.

در قانون مجازات اسلامی جرایم به دو دسته جرایم حدی و جرایم تعزیری تقسیم می‌شوند. جرایم حدی به مواردی اشاره دارد که منشا جرم و مجازات آن ریشه در در قوانین شرعی و فقهی دارد. جرم زنا نیز یکی از جرایم حدی است و مجازات آن نیز مجازات حدی می‌باشد.

تعریف جرم زنا در ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی اینگونه آمده است: زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن‌ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد. تعریف جماع نیز در تبصره این ماده آورده شده است.

مطابق تبصره این ماده جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در اندام تناسلی خانم محقق می‌شود. همچنین در تبصره ۲ این ماده بیان شده که جرم زنا در حالتی که طرفین یا یکی از آن‌ها بالغ نباشد، محقق می‌شود، اما فرد نابالغ مجازات نخواهد شد.

جرم زنا با توجه به این که زناکار کیست و چه شرایطی دارد، انواع مختلفی دارد. در قانون مجازات اسلامی چهار نوع زنا آورده شده است، زنا با محارم نسبی، زنای به عنف و اکراه، زنای محصن و زنای غیر محصن.

وجه تشابه همه این موارد در این است که باید عمل جماع بین طرفین صورت بگیرد تا زنا محقق شود. اما مجازات‌ها و شرایط آن‌ها متفاوت است. در ادامه انواع زنا و مجازات‌های آن را بررسی خواهیم کرد. برای مشاوره در مورد زنا، از خدمات وکیل آنلاین در سایت بنیاد وکلا کمک بگیرید.

انواع زنا

انواع زنا

همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم در قانون مجازات اسلامی چهار نوع زنا آورده شده است. این چهار مورد عبارتند از: زنا با محارم نسبی، زنای به عنف و اکراه، زنای محصن و زنای غیر محصن.در ادامه هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

زنا با محارم نسبی

زنا با محارم نسبی به زمانی اشاره دارد که دو نفر که از محارم نسبی یکدیگر هستند، مرتکب جرم زنا شوند. منظور از محارم نسبی کسانی هستند که با هم رابطه خونی دارند مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و مانند این‌ها.

امکان ازدواج محارم نسبی با یکدیگر وجود ندارد. برای مثال یک دختر نمی‌تواند با عمو یا دایی خود ازدواج کند. اگر کسی مرتکب جرم زنا با محارم شود و دادگاه جرمش ثابت شود، به مجازات اعدام محکوم خواهد شد.

زنا به عنف و اکراه

در صورتی که یکی از طرفین رابطه، رضایتی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد و با زور یا تهدید مجبور به انجام این رابطه شده باشد، جرم زنای به عنف محقق می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که یکی از شناخته شده ترین انواع زنای به عنف تجاور است. البته این امر زمانی صادق است که در تجاوز شرایط تحقق جرم زنا هم وجود داسته باشد، به عبارت دیگر دخول تا ختنه گاه صورت گرفته باشد.

در جرم زنای به عنف، مجازات زانی اعدام خواهد بود. نکته قابل توجه در مورد زنای به عنف آن است که در صورت باکره بودن خانم، مرتکب زنا باید علاوه بر مجازات تعیین شده، ارش‌ البكاره و مهر المثل را نیز بپردازد.

توجه داشته باشید که در صورتی که زنا با زنی که در حالت بیهوشی، مستی یا حتی خواب باشد، صورت بگیرد، در حکم زنای به عنف می‌باشد. همچنین در صورتی که فردی با تهدید کردن، ترساندن، فریب دادن، اغفال کردن دختر نابالغ با او زنا کند نیز در حکم زنای به عنف خواهد بود.

زنای محصنه

اگر مرتکب یا مرتکبین زنا، متاهل باشند و شرایط برقراری رابطه جنسی با همسرشان را نیز داشته باشند، زنای محصن یا محصنه محقق می‌شود. مجازات تعیین شده برای زنای محصنه سنگسار یا رجم می‌باشد.

 زنای غیر محصنه

به زنایی که محصن نباشد غیر محصن گفته می‌شود. یعنی زنایی که طرفین آن شرایط احصان را نداشته باشند. زنای غیر محصن دو حالت دارد. یکی این که مرتکبین زنا مجرد باشند. دوم این که مرتکبین زنا متاهل باشند اما امکان برقراری رابطه جنسی با همسرشان را نداشته باشند. مجازات تعیین شده برای زنای غیر محصن یا غیر محصنه صد ضربه شلاق می‌باشد.

در صورتی که در مورد انواع جرم زنا و مجازات‌های مربوط به آن‌ها به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و تنها با یک کلیک از مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا کمک بگیرید.

مجازات قانونی انواع زنا

شرایط تحقق جرم زنا

پیش‌تر گفتیم که جرم زنا در ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. بنابراین جرم زنا زمانی تحقق می‌یابد که شرایط ذکر شده در این ماده قانونی برقرار باشد. به طور کلی می‌توان گفت که شرایط تحقق جرم عبارتند از:

  1. در ابتدای ماده ۲۲۱ گفته شده که رابطه جنسی باید بین زن و مردی که عقله زوجیت بین آن‌ها وجود ندارد، اتفاق بیافتد. بنابراین می‌توان گفت که اولا باید رابطه جنسی بین زن و مرد صورت بگیرد، دوما زن و مرد نباید با هم ازدواج کرده باشند، تا جرم زنا محقق شود.
  2. همچنین در این ماده به طور مستقیم بیان شده است که باید جماع صورت بگیرد. منظور از جماع آن است که آلت تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه وارد آلت تناسلی زن شود. بنابراین در صورتی که در برقراری رابطه جنسی، دخول صورت نگیرد یا این که دخول کمتر از ختنه گاه صورت بگیرد، جرم زنا محقق نخواهد شد.
  3. مطابق تبصره این ماده قانونی، طرفین رابطه زنا باید عاقل و بالغ باشند. در صورتی که یکی از طرفین زنا نابالغ باشد، یعنی دختر کمتر از ۹ سال یا پسر کمتر از ۱۵ سال باشند، جرم زنا محقق می‌شود اما فرد نابالغ، مطابق با مجازات جرم زنا مجازات نخواهد شد، بلکه به کانون‌های تربیتی فرستاده خواهد شد.
  4. در نهایت شرط آخری که برای تحقق جرم زنا وجود دارد این است که باید طرفین رابطه، به حرام بودن فعلی که انجام می‌دهند آگاه باشند. بنابراین در صورتی که یکی از طرفین نداند که این نوع رابطه امری حرام می‌باشد، مشمول مجازات حدی نخواهد شد.

توجه داشته باشید که برای محقق شدن جرم زنا باید شرایط ذکر شده در بالا وجود داشته باشد. در صورتی که حتی یکی از این شرایط هم وجود نداشته باشد، جرم زنا و مجازات‌های مربوط به آن محقق نخواهد شد.

برای مثال در صورتی که شرط عدم وجود عقله زوجیت وجود داشته باشد، اما در رابطه جنسی بین دو نفر، دخول تا ختنه گاه صورت نگیرد، جرم زنا صورت نگرفته است، توجه داشته باشید که در چنین شرایطی جرم رابطه نامشروع تحقق یافته است و مجازات طرفین هم مطابق مجازات رابطه نامشروع انجام خواهد گرفت.

در صورتی که در مورد شرایط تحقق جرم زنا به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، کارشناسان حقوقی با تجربه در این زمینه، در بنیاد وکلا آماده‌اند تا به شما کمک کنند.

مواد قانونی انواع زنا

مجازات انواع جرم زنا

در بخش‌های قبل در مورد جرم زنا و انواع آن توضیحاتی دادیم. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم مجازات جرم زنا با توجه به نوع زنا و شرایط زناکار متفاوت است. در این بخش قصد داریم مجازات‌های مربوط به هر یک از انواع زنا را بررسی کنیم.

مجازات جرم زنای محصن یا محصنه

منظور از زنای محصن یا محصنه آن است که مرتکب زنا متاهل باشد و شرایط برقراری رابطه جنسی در هر زمان را نیز با همسرش داشته باشد. مطابق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی مجازت تعیین شده برای زنای محصنه، چه برای مرد محصن و چه برای زن محصنه که عاقل و بالغ هم باشند، سنگسار می‌باشد.

البته در این ماده قانونی ذکر شده است که اگر به هر دلیلی شرایط و امکانات انجام حکم سنگسار یا رجم وجود نداشته باشد و جرم با بینه ثابت شده باشد، با توجه به نظر مقامات قضایی از جمله رئیس قوه قضائیه، حکم سنگسار به اعدام یا صد ضربه شلاق تبدیل خواهد شد.

مجازات زنای غیر محصن یا زنای غیر محصنه

منظور از زنای غیر محصن آن است که فردی مجرد، یا فردی که همسر دارد ولی به دلایلی مانند بیماری، امکان برقراری رابطه جنسی با او را ندارد، مرتکب زنا شود. مجازات زنای غیر محصن نیز به موجب ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی، هم برای زن و هم برای مرد صد ضربه شلاق می‌باشد.

نکته حائز اهمیت در این مورد آن است که مجازات این جرم در صورتی اجرا می‌شود که مرتکب اولا عاقل و بالغ باشد، ثانیا آگاه باشد که عملی دارد انجام می‌دهد حرام و غیر قانونی است. همچنین توجه داشته باشید که اگر زناکار سه بار این عمل را تکرار کند، برای چهارمین بار به مجازات اعدام محکوم خواهد شد.

مجازات زنای به عنف

منظور از زنای به عنف آن است که این عمل با زور و اجبار انجام شود. مطابق ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مجازات زانی در زنای به عنف اعدام است. توجه داشته باشید که در زنای به عنف در صورت باکره بودن زن، زانی علاوه حکم اعدام باید ارش بکاره و مهرالمثل را نیز بپردازد. در صورتی که زن باکره نباشد علاوه بر مجازات اعدام باید فقط مهرالمثل را پرداخت کند.

مجازات زنا با محارم

مطابق ماده ۲۲۴ قانون مجازات جرم زنا با محارم نسبی اعدام می‌باشد. در صورتی که زن هم با اختیار و اراده خودش این عمل را انجام داده باشد و به آن تمایل داشته باشد، او نیز به اعدام محکوم خواهد شد.

مجازات زنای فرد نابالغ

مطابق آنچه در تبصره ۲ ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی بیان شده است، اگر یکی از طرفین زنا، نابالغ باشد، مجازات نخواهد شد و فقط مطابق اقدامات تامینی و تربیتی تعیین شده در قانون محکوم خواهد شد.

وکیل انواع زنا

تفاوت زنا و رابطه نامشروع

به طور کلی رابطه نامشروع بسیار گسترده است و انواع زیادی دارد. یکی از انواع رابطه نامشروع که امروزه با وجود دسترسی به اینترنت گسترش یافته است، رابطه نامشروع مجازی می‌باشد. رابطه نامشروع و برخی از مصادیق آن در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی آورده شده است.

مطابق این ماده اگر زن و مردی که بین آن‌ها رابطه زوجیت وجود نداشته نباشد، مرتکب اعمال منافی عفت به غیر از زنا، مانند بغل کردن، بوسیدن و مانند این‌ها ‌شوند، مجازاتشان شلاق تعزیری بین یک تا نود و نه ضربه می‌باشد.

بنابراین تفاوت اصلی رابطه نامشروع و زنا در آن است که در زنا حتما باید دخول تا ختنه گاه صورت بگیرد، اما جرم رابطه نامشروع حتی با بوسیدن طرفین هم محقق می‌شود. علاوه بر این مجازات رابطه نامشروع از نوع تعزیری است اما مجازات زنا حدی است.

وکیل زنا

پرونده‌های مربوط به زنا، دارای پیچیدگی‌های زیادی است و لازم است که یک وکیل با تجربه و خبره در این زمینه برای شکایت یا اثبات آن وجود داشته باشد. وکیلی که برای پرونده‌های زنا انتخاب می‌کنید باید به تمام قوانین و مقررات مربوط به زنا تسلط داشته باشد.

در واقع بهتر است که وکیل انتخاب شده، تجربه چنین مواردی را داشته باشد، چرا که مطرح کردن شکایت و یا دفاع کردن از چنین مواردی در محاکم، کار سخت و پیچیده‌ای است و نیازمند تجربه می‌باشد.

بنیاد وکلا با داشتن وکلای با تجربه و خبره در زمینه پرونده‌های زنا، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و وکالت به شما عزیزان می‌باشد. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و وکیل آنلاین در بنیاد وکلا، در سریع‌ترین زمان ممکن بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا