خانوادهمهریه

انتقال اموال قبل از دادخواست مهریه

مهریه همواره یکی از مسائل مهم در اختلافات زوجین بوده است که بر اساس آن به اقدامات مختلفی دست می زدند. با توجه به آنکه پرداخت مهریه از طرف مرد با توجه به اموال وی صورت می گیرد، در برخی موارد فرد اقدام به انتقال اموال قبل از دادخواست مهریه یا پس از آن می کند.

در این موارد باید مسائل مختلفی را در نظر داشت؛ در صورتی که فرد پس از دادخواست مهریه اقدام به انتقال اموال کند، اقدام وی فرار از دین محسوب می شود.

نوشته های مشابه

با در این مطلب همراه باشید تا ضمن بررسی انتقال اموال قبل از دادخواست مهریه به سوالات متداول شما نیز پاسخ دهیم. همچنین برای هرگونه اقدامی در این راستا می‌توانید با وکیل متخصص مشورت نمایید.

معامله صوری به چه معامله ای می گویند؟

معامله صوری در واقع معامله ای است که به شکل واقعی انجام نشده باشد بدان معنا که پولی میان طرفین رد و بدل نشده و هیچیک از طرفین هدف اصلیشان انجام معامله نباشد.

در صورتی که شرایطی به این شکل وجود داشته باشد و اثبات نیز شود معامله صوری است و دادگاه با طی کردن مراحلی دستور ابطال را صادر کند.

در این شرایط شخصی که مدعی است که معامله صوری شکل گرفته است و باعث ضرر رسیدن به وی شده است با مراجعه به دادگاه محل سکونت خود، دادخواستی حقوقی با موضوع ابطال بیع ارائه دهد تا اموال فرد به نفع وی توقف شود. برای تنظیم این دادخواست می‌توان از کمک مشاوره حقوقی بهره جست.

انتقال اموال قبل از دادخواست مهریه

اثبات معامله با هدف فرار از دین

در اکثر موارد این شیوه زمانی رخ می دهد که زوج برای فرار از پرداخت مهریه اقدام به انتقال اموال قبل از دادخواست مهریه یا پس از آن می کند. در چنین شرایطی شخص با انتقال اموال تلاش می کند تا از دین شانه خالی کند.

در صورتی که انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه باشد قضات به سختی صوری بودن معامله را می پذیرند و اثبات آن مستلزم بررسی های بسیار دقیق از سوی دادگاه خواهد بود.

از این جهت در صورتی که مردی متوجه شود زن می خواهد مهریه خود را به اجرا بگذارد اموال خود را انتقال دهد، زن می بایست برای ابطال معامله به دادگاه درخواستی ارائه دهد که دادگاه با بررسی دقیق نسبت به موضوع تصمیم خواهد گرفت.

در همین راستا امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین نیز برای شما وجود دارد.

معاملات صوری به قصد فرار از دین

در صورتی که مردی که بدهکار مهریه است با پدر و مادرش معامله ای را صورت دهد، اصل بر آن است که معامله صوری است، در شرایطی که سندی اثبات کند که پدر این فرد ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است تا ملک را بخرد، از سوی دادگاه قابل بررسی است.

اگر پس از تحقق معامله ای که به قصد فرار از دین صورت گرفته باشد، این معامله صوری با دادخواست ابطال، باطل  می شود و مال موجود به فرد طلبکار منتقل خواهد شد.

اگر انتقال اموال بعد از دادخواست مهریه صورت گرفته باشد، قانون راه ساده تری برای ابطال آن دارد.

سوالات متداول انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

سوالات متداول انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

در صورتی که مردی خانه ای ۴۰۰ میلیونی را بفروشد، دادگاه درخصوص این مبلغ کسب شده سوالی نخواهد کرد؟ آیا فرد می تواند دادخواست اعسار دهد و مهریه ۴۰۰ سکه ای خود را به شکل اقساط پرداخت کند؟

اگر چه مرد می تواند در این موارد دادخواست اعسار برای تقسیط مهریه ارائه دهد اما این امکان وجود دارد که دادگاه تقاضای اعصار را رد کند و فرد معسر به حساب نیاید؛ چرا که او ۴۰۰ میلیون تومان از فروش خانه به دست آورده است.

در این حالت از وی پرسیده خواهد شد که با مبلغ به دست آمده از فروش خانه چه کرده است. در صورتی که مرد پاسخ دهد که کل یا بخشی از مبلغ کسب شده را در جهت پرداخت بدهی خرج کرده است دادگاه رویه ای دیگری را پیش می گیرد.

در این شرایط فرد ملزم است تا به میزان بدهی که پرداخت کرده است اسناد و مدارکی را ارائه دهد که ثابت کند وی مبلغ به دست آمده را در چه راهی خرج کرده است؛ یا حتی اگر هزینه های دیگری را نیز متقبل شده است که برای تمام موارد موجود ارائه مدارک الزامی است.

اما در انتها باید از مبلغ باقی مانده بدهی و دین خود که همان مهریه است را پرداخت کند.

برای دریافت وقت گفتگو با وکیل تلفنی همین حالا با پشتیبانی ما در ارتباط باشید یا به صفحه اصلی سایت بنیاد وکلا مراجعه نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا