انتقال مال غیرکیفری (جرائم)

تفسیر ماده ۱ قانون راجع به انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸

ماده ۱ قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر : «کسی ‌که مال غیر را با علم به اینکه مال غیراست به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاه‌بردار محسوب و مطابق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی محکوم می‌شود.و همچنین است انتقال‌گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال‌دهنده باشد. اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع اظهاریه برای ابلاغ به انتقال‌گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت اسناد یا دفتر بدایت یا صلحیه یا یکی از دوایر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون جرم محسوب خواهد شد. هریک از دوایر و دفاتر فوق مکلفند در مقابل اظهاریه مالک رسید داده آن را بدون فوت وقت به طرف برسانند».

تفسیر هر کدام از عبارات مورد توجه در ماده ۱ قانون راجع به انتقال مال غیر

کسی که؛

کس منصرف از اشخاص حقیقی و حقوقی هست هر جند در مورد اشخاص طبیعی این لفظ بکار برده میشود

مال ؛

هر جیزی که عرفا و شرعاً دارای ارزش اقتصادی داشته و قابل مبادله باشد. اینجا متقوم نسبی بودن مال مدنظر است نه متقوم مطلق.اینجا چون در سال ۱۳۰۸این قانون تصویب شده و دران زمان اختراع و امثال آن در معنی حقیقی مال نبود به نظر میرسد انتقال این اموال اعتباری نمیتواند مال موضوع این ماده باشد.

در خصوص مال بودن بخاطر اینکه مال به صورت مطلق آمده و مال منصرف از منقول و غیر منقول است انتقال مال منقول و غیرمنقول هر دو شامل این ماده میشود بر طبق ظواهر و تفسیر ادبی. هرچند برخی مخالف ان بوده و انرا مخصوص مال غیرمنقول میدانند

مال غیر را؛

مال باید متعلق به غیر باشد پس اگر کسی مال خودش را انتقال دهد این جرم واقع نمیشود.

بحث مهم دیگر در مورد مال غیر بحث انتقال مال مشاع است که ازلحاظ رویه عملی انتقال مال مشاع نیز مشمول این ماده هست.

اما طبق نظر دکتر میر محمد صادقی انتقال مال مشاع به خاطر اینکه شخص در جز جز مال مالکیت دارد ؤ هر جز ان متعلق به خودش هست جرم نیست.

با علم به اینکه مال غیر است؛ شخص انتقال دهنده باید بداند مالی که منتقل می کند متعلق به غیر است وگرنه اگر بپندارد مال خودش هست به علت اشتباه در موضوع انتقال مال غیر این جرم واقع نمی شود.

علم داشتن به مال غیر جزو عنصر روانی جرم است و باید اثبات شود که به این امر آگاهی داشته مکر اینکه اماره باشد که میدانسته مال غیر است در این حال باید منتقل کننده بار اثبات عدم آگاهی رو بر دوش بگیرد

به نحوی از انحا عیننا یا منفعتا؛فرقی نمیکند شخص عین مال غیر را انتقال دهد مثلاً خانه دیگری را منتقل کند یا اینکه منافع مال غیر را منتقل کند مثلاً خانه دیگری را اجاره دهد باز مشمول این ماده میشود.

توجه به استفاده از کلمه به نحوی از انحا… منتقل کند شیوی انتقال مهم نیست و به هر طریقی انتقال شود مشمول این ماده است مکر اینکه شیوه انتقال به این نحو شد که شخصی معامله اول ملک خود را به صورت عادی یا با سند رسمی منتقل کند و معامله دوم با سند رسمی انجام دهد که مشمول ماده ۱۱۷ق ث به عنوان یک شیوه ی خاص انتقال مال غیر میشود.

بدون مجوز قانونی؛انتقال مال غیر باید بدون وجاهت قانونی و بدون مجوز قانونی باشد.بنابراین کسی که حکم فروش اموال توقیف شده محکوم علیه را میکرد و با مزاید یا لا غیر فروخته میشود یا با وکالت تنظیمی مال غیر را منتقل میکند مشمول این ماده نیست.

به عبارتی شخص باید با سوءنیت و بدون مقرره قانونی مال غیر را منتقل کند

به دیگری ؛برای تحقق جرم انتقال مال غیر شخص منتقل دهنده باید آن را به غیر و دیگری منتقل کند بنابراین اگر مال شخص دیگری را به خود منتقل کند مشمول ماده ۲ق انتقال مال غیر سال ۱۳۰۱میشود.و اگر با توسل به مانور متقلبانه و فریب مالک به خود منتقل کند مشمول کلاهبرداری میشود.

کلاهبردار محسوب است ؛

اینجا مقنن شخص منتقل دهنده مال غیر را به مجازات کلاهبرداری محکوم نمیکند بلکه خود شخص را کلاهبردار میداند که با توجه به وضع ق تشدید ا ا کلاهبرداری ماده ۲۳۸ق م عمومی در این مورد اعمال نمیشود و مجازان ماده ۱ ق ت ا ا ک اعمال میشود و تمام احکام و آثار کلاهبرداری از جمله غیر تعلیق بودن ان مرور زمان و…. در خصوص انتقال دهنده اعمال میشود حال اگر فقط مقنن می گفت به مجازات کلاهبرداری محکوم میشود نه اینکه کلاهبردار است ناچار باید مجازات ماده ۲۳۸ق م عمومی سابق اعمال میشد.

در این ماده انتقال گیرنده که عالم به مال غیر بودن که با دقت در ماده باید حین انجام معامله باید عالم به مال غیر باشد نه بعد از معامله ، نیز کلاهبردار محسوب میشود

در این ماده با توجه به جنبه عمومی جرم و غیر قابل گذشت بودن ان مالک مالی که از وقوع جرم انتقال مال غیر نسبت به مال خود مطلع شده اما طبق ماده عمل ننماید معاون جرم کلاهبرداری محسوب میشود.

این معاون تلقی کردن مالک با اصول معاونت سازگاری ندارد

بخاطر اینکه

۱_معاونت همزمان یا قبل از عمل مباشر قابل تحقق است حال اینجا جرم انتقال مال غیرواقع می شود و مالک بعد از عمل مباشر عمل نمیکند

۲_معاونت با فعل مثبت انجام میشود (جدا از برخی موارد و نظرات مخالف) اما اینجا با ترک فعل به صورت (تسلیم ننماید ظاهر میشود.)

تفاوت معامله معارض با انتقال مال غیر ؛

در معامله معارض شخص منتقل کننده سابقه مالکیت دارد و اول مالش را بموجب سند رسمی یا عادی به دیگری انتقال میدهد و بعد بموجب سند رسمی به شخص دیگر منتقل میکند و دو انتقال به دو شخص روی یک مال انجام می گیرد و مخصوص مال غیر منقول است در حال که در انتقال مال غیر این شرایط نیست.معامله معارض شکل خاصی از انتقال مال غیر است و اگر معامله معارض صورت نگیرد مثلاً معامله دوم نیز با سند عادی باشد هر جند معامله معارض نیست اما انتقال مال غیر محسوب میشود.

مشاورین بنیاد وکلا در تمام مراحل موردنیاز دادرسی مربوط به انتقال مال غیر به صورت مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین در کنار شما هستند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا