دیهکیفری (جرائم)

دیه ریش

دیه، یکی از مجازات­‌هایی است که در قانون مجازات اسلامی، برای جرایم عمدی و غیر عمدی بر جسم و جان افراد، پیش بینی شده است.

بعد از آن که جنایت بر جسم و جان فردی در دادگاه اثبات شود، بعد از صدور حکم، و تعیین میزان دیه، مجرم باید مبلغ دیه تعیین شده توسط قاضی را به قربانی پرداخت کند. در صورتی که مجرم از پرداختن دیه خودداری کند، قربانی می­‌تواند، اقدام به توقیف اموال یا جلب او کند.

نوشته های مشابه

مو به عنوان یکی از عناصر اصلی زیبایی، نقش بسیار مهمی در ظاهر شخصی افراد دارد. ریش هم یکی از انواع مو می‌­باشد که  در صورت آقایان می‌روید. به طور کلی مو و ریش می‌تواند در تعریف چهره و شخصیت افراد نقش بسیار مهمی داشته باشند و به زیبایی آن­‌ها کمک کنند.

از این رو قانونگذار در قانون مجازات اسلامی، برای از بین بردن یا آسیب زدن به مو و ریش آقایان، مجازات دیه را تعیین کرده ­است. بنابراین در صورتی که به این اعضا، در جنایتی اعم از عمدی یا غیر عمدی آسیبی وارد شود، مشمول دیه خواهد شد.

دیه ریش با توجه به این که بخشی از آن کنده شود یا همه آن کنده شود و همچنین با توجه به این که امکان رشد مجدد آن وجود دارد یا خیر، متفاوت است. از این رو در این مقاله به بررسی کامل دیه ریش در شرایط مختلف می­‌پردازیم.

در صورتی که در این موارد به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌­توانید از مشاوران حقوقی بنیاد وکلا به صورت آنلاین یا تلفنی کمک بگیرید.

دیه و انواع آن

از آنجایی که انسان­‌ها موجوداتی حساس و فناپذیر هستند، دارای طول عمر محدودی می­‌باشند. همین مسئله باعث شده است که انسان‌ در برابر بلایا و حوادث طبیعی و غیر طبیعی به شدت آسیب‌پذیر باشد و با وارد شدن هر گونه آسیب و صدماتی به جسم، سلامتی آن­‌ها به خطر افتد یا حتی باعث مرگ آن­‌ها شود.

از این رو در قانون مجازات اسلامی برای هر گونه اقدام و عملی که می‌تواند سلامتی یا زندگی افراد را به خطر بیندازد حدود مشخصی تعریف کرده است است.

مطابق این محدودیت‌­ها، در صورتی که شخصی از قصد یا به صورت غیر عمدی به دیگران آسیبی وارد کند، مجازاتش آن است که باید مبلغی را تحت عنوان دیه به فرد آسیب دیده پرداخت کند.

در تعریف دیه می­‌توان اینگونه گفت که دیه به مبلغی است که در صورت آسیب رساندن به دیگران یا قتل، به خانواده یا وراث قانونی قربانی باید پرداخت شود.

البته باید توجه داشته باشید که در مواردی مانند قتل، در صورتی که به هر دلیلی امکان قصاص برای مجرم وجود نداشته باشد، یا طرفین دعوا برای دیه به هم تفاهم برسند، مجرم می‌­تواند به جای مجازات قصاص، دیه پرداخت کند.

دیه در بسیاری از کشورها به عنوان یک قانون تصویب شده است و هدف آن جبران خسارت و ضرر ناشی از جرم است. تعیین مبلغ دیه بر اساس قوانین و مقررات هر کشور و با توجه به میزان آسیب وارد شده به شخص متفاوت است.

چنانچه مبلغ دیه برای عضو آسیب دیده در قانون مجازات اسلامی تعیین شده باشد، دیه از نوع دیه مقدر است و  مرتکب جنایت باید مبلغ تعیین شده را به شخص آسیب دیده پرداخت کند. در مواردی که مبلغ دیه برای عضو آسیب دیده، در قانون مشخص نشده باشد، به آن دیه، دیه غیر مقدر یا ارش گفته می­‌شود و مبلغ این نوع دیه توسط قاضی و با توجه به گزارش کارشناس دادگستری تعیین خواهد شد.

مطابق قانون مجازات اسلامی می­‌توان دیه را به چهار دسته دیه قتل، دیه اعضای بدن، دیه منافع اعضا و دیه جراحات تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه هر یک از انواع دیه را بررسی خواهیم کرد.

دیه ریش

دیه قتل

دیه قتل یکی از انواع دیه است که در صورتی که فردی به قتل برسد، باید توسط فرد قاتل پرداخت شود. در صورتی که شرایط قصاص وجود نداشته باشد یا اولیای مقتول با دریافت دیه به جای قصاص موافقت کنند، این دیه به عنوان جبران خسارت به خانواده مقتول پرداخت می‌شود.

مبلغ دیه کامل در سال ۱۴۰۲ در ماه‌­های حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماه‌­های غیر حرام نهصد میلیون تومان است. بنابراین در صورتی که فوردی به صورت عمدی یا غیر عمدی باعث فوت کسی شود باید این مبلغ را به اولیای قانونی مقتول پرداخت کند.

دیه اعضای بدن

یکی دیگر از انواع دیه، دیع اعضای بدن می­‌باشد و مربوط به مواردی است که در درگیری یا تصادف یکی از اعضای بدن مانند دست، پا، انگشت، بینی یا مواردی از این قبیل آسیب می­‌بیند. در تعیین دیه اعضای بدن، جفت بودن یا تک بودن و میزان آسیب وارده شده تاثیر گذار است.

دیه منافع اعضا

این نوع از دیه مربوط به زمانی است که در اثر آسیبی که به فرد وارد شده، برخی از حواس او از بین بروند یا در آن­‌ها اختلال ایجاد شود. برای مثال به چشم فرد ضربه­‌ای بخورد و در نتیجه آن فرد بیناییش را از دست بدهد. مبلغ این نوع از دیه توسط قاضی تعیین می‌­شود.

دیه جراحات

در صورتی که جراحت و آسیب وارد شده به بدن فرد، فقط باعث کبودی، خراشیدگی یا تورم عضوی از بدن شود، مجرم باید دیه جراحاتی که توسط قاضی تعیین می­‌شود را بپردازد.

در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه و انواع آن دارید می‌توانید از وکلای مجرب بنیاد وکلا کمک بگیرید.

ریش مرد و دیه آن

همانطور که می‌­دانید مو و ریش از مواردی هستند که  نقش بسیار مهمی در زیبایی ظاهری اشخاص دارند. همچنین مو و ریش می‌توانند در تعریف چهره و شخصیت افراد مختلف تاثیرگذار باشند. یکی از مواردی که در قانون توسط قانون گذار به آن توجه شده است و برای آن دیه تعیین شده است، ریش مردان است.

بنابراین در صورتی که فردی به صورت عمدی یا غیر عمدی باعث کنده شدن همه یا بخشی از ریش مردی شود، مجازاتش آن است که باید دیه تعیین شده برای ریش را بپردازد.

دیه ریش در شرایط مختلف متفاوت است و بستگی به این دارد که چه مقدار از ریش کنده شده باشد و امکان رویش مجدد آن وجود دارد یا نه. به طور کلی می­‌توان دیه ریش را به شش دسته تقسیم کرد:

  1. دیه کندن کامل ریش بدون امکان رویش مجدد
  2. دیه کندن کامل ریش با امکان رویش مجدد
  3. دیه کندن بخشی از ریش بدون امکان رویش مجدد
  4. دیه کندن بخشی از ریش با امکان رویش مجدد
  5. دیه رویش با عیب و نقص ریش
  6. دیه ریش با رضایت

در بخش‌­های بعدی هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد. اگر برای دیه ریش نیاز به مشاوره حقوقی دارید، می­‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا کمک بگیرید.

ریش مرد و دیه آن

دیه کندن کامل ریش بدون امکان رویش مجدد

در بخش‌های قبل به تعریف و توضیح دیه و انواع آن پرداختیم و گفتیم که یکی از مواردی که مشمول دیه می­‌شود آسیب دیدن ریش در مردان است، چرا که ریش روی زیبایی و ظاهر مردان تاثیر زیادی دارد. همچنین به این مسئله اشاره کردیم که مبلغ دیه ریش به این موضوع بستگی دارد که بخشی از آن کنده شود یا همه آن کنده شود و این که مجددا رشد می­‌کند یا نه.

در قانون مجازات اسلامی برای هر یک از این موارد دیه متفاوتی تعیین شده است. در این قسمت از مقاله می­‌خواهیم دیه کنده شدن کامل ریش به صورتی که امکان رویش مجدد آن وجود نداشته باشد، بپردازیم.

دیه کنده شدن کامل ریش در ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. مطابق این ماده قانونی دیه کندن ریش مرد، به صورتی که امکان رویش مجدد آن دیگر وجود نداشته باشد، برابر با دیه کامل می­‌باشد.

بنابراین دیه کنده شدن کامل ریش بدون امکان رویش مجدد در ماه­‌های حرام یک میلیارد و دویست هزار تومان و در ماه‌­های عادی نهصد میلیون تومان می‌­باشد.

در صورتی که این مورد در دادگاه و نزد مقامات قضایی اثبات شود، مرتکب جنایت ملزم است که مبلغ تعیین شده توسط قاضی را در مهلت مقرر بپردازد.

دیه کندن کامل ریش با امکان رویش مجدد

در بخش قبل بیان کردیم که در صورتی که کسی باعث شود ریش یک مرد به طور کامل کنده شود و مجددا امکان رشد آن وجود نداشته باشد، مشمول دیه کامل می­‌شود. گاهی اوقات تمام ریش فرد کنده می‌­شود اما امکان رویش مجدد آن وجود دارد.

این مورد هم در ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. بر اساس این ماده، چنانچه تمام ریش کنده شود ولی امکان رشد مجدد برای آن وجود داشته باشد، دیه غیر مقدر یا ارش می‌باشد. بنایراین مقدار این دیه توسط قاضی پرونده و با توجه به شرایط و نظر کارشناس دادگستری تعیین خواهد شد.

در ماده ۵۷۶ ذکر شده است که تنها موردی که روی مبلغ دیه کندن کامل ریش، تاثیر دارد، این است که امکان رشد مجدد ریش وجود داشته باشد یا خیر. از این رو شرایطی مانند کم بودن یا زیاد بودن ریش یا سن و سال فرد هیچ اثری روی تعیین مبلغ دیه ندارد.

دیه کندن بخشی از ریش بدون امکان رویش مجدد

گاهی اوقات در نزاع یا تصادفات ممکن است که تنها بخشی از ریش مرد کنده می‌شود، در این حالت دیه آن با زمانی که تمام ریش کنده شود فرق دارد. در این قسمت به بررسی دیه کنده شدن تمام ریش در حالتی که امکان رویش مجدد آن وجود نداشته باشد، می‌­پردازیم.

در ماده ۵۷۸ قانون مجازات اسلامی، دیه کنده شدن بخشی از ریش توضیح داده شده است. بر اساس این ماده دیه کنده شدن قسمتی از ریش در حالتی که امکان رویش مجدد آن وجود نداشته باشد، با توجه به مقدار ریشی که کنده شده و دیگر رشد نمی‌کند تعیین خواهد شد. تعیین امکان رشد مجدد ریش به عهده کارشناس رسمی دادگستری می­‌باشد.

دیه کندن بخشی از ریش با امکان رویش مجدد

در قسمت قبل بیان کردیم که بر اساس ماده ۵۷۸ قانون مجازات اسلامی اگر قسمتی از ریش کنده شود و دیگر رشد نکند، با توجه به این که چقدر از ریش کند شده دیه آن تعیین می شود.

یکی دیگر از مواردی که در این ماده به آن توجه شده است این است که در صورتی که قسمتی از ریش کنده شود و امکان رویش مجدد آن وجود داشته باشد به آن دیه غیر مقدر یا ارش تعلق می‌گیرد که مبلغ آن باید توسط قاضی پرونده و با مدارک موجود تعیین شود.

هنگامی که این موارد به دادگاه ثابت شود و برای آن دیه تعیین شود، مبلغ تعیین شده باید در زمان مقرر پرداخت شود.

دیه رویش با عیب و نقص ریش

دیه رویش با عیب و نقص ریش

در قسمت­‌های قبل به بررسی دیه ریش در حالت‌­های مختلف پرداختیم. یکی از حالت­‌هایی که بررسی کردیم این بود که ریش بعد از کنده شدن امکان رشد مجدد را داشته باشد.

در برخی موارد پیش می­‌آید که ریش بعد از کنده شدن، امکان رویش مجدد را دارد ولی رشد آن با عیب و نقص همراه است. این مسئله در ماده ۵۸۵ قانون مجازات اسلامی بررسی شده و برای آن دیه تعیین شده است.

بر اساس این ماده قانونی، چنانچه ریشی که به هر دلیلی از بین رفته است مجددا رشد کند اما رویش آن با عیب و نقص باشد، مثلا حالت طبیعی یا رنگ ریش بعد از رویش مجدد تغییر کند یا این که ریش بعد از رویش کم­تر از قبل باشد، ارش ثابت است.

توجه داشته باشد که در مورد مقدار ارش در این مورد گفته شده که مقدار ارش مزبور در مورد ریش باید بیشتر از یک سوم دیه کامل باشد.

با توجه به این که امکان رویش مجدد ریش تاثیر زیادی روی مبلغ دیه و ارش دارد، این امر باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شود. بنابراین چنانچه کارشناس دادگستری نظرش این باشد که ریش  کنده شده دیگر هیچ وقت رشد نمی­‌کند، قاضی باید با این فرض مبلغ دیه را تعیین ­کند. حال اگر بر خلاف نظر کارشناس، ریش فرد بعد از مدتی مجدد رشد داشته باشد، قربانی باید تفاوت دیه را پرداخت کند.

همچنین در صورتی که نظر کارشناس بر این باشد که ریش فرد امکان رشد دوباره را دارد، ولی ریش فرد دیگر رشد نکند، شاکی این امکان را دارد که با استفاده از شواهد و مدارک موجود، تفاوت دیه را دریافت کند.

دیه ریش با رضایت

همانطور که پیش­تر هم اشاره کردیم، تنها موضوعی که در تعیین مبلغ دیه کنده شدن همه یا قسمتی از ریش تاثیرگذار است این است که ریش امکان رشد مجدد را دارد یا نه و مواردی مانند بزرگسال بودن یا کوچک بود و حجم مو روی مبلغ دیه اثری ندارد.

در این قسمت از مقاله دیه کندن ریش با رضایت او یا والدین قانونیش و یا در حالتی که ضرورت پزشکی برای این امر وجود دارد را بررسی می­‌کنیم.

دیه کنده شدن ریش با رضایت در ماده ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. بر اساس این ماده قانونی، کندن ریش مرد، در صورتی که با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست، با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضرورت­‌های پزشکی لازم باشد، دیه یا ارش ندارد.

بنابراین در مواردی که کندن ریش با رضایت صورت بگیرد، در سه حالت زیر به آن دیه یا ارش تعلق نمی‌­گیرد:

  1. اولا زمانی که خود شخص، برای کندن ریش رضایت داشته باشد.
  2. دوما خود فرد این توانایی را ندارد که اعلام رضایت کند یا این که رضایتش اعتباری نداشته باشد، اما اولیای قانونی او برای این امر رضایت دهند.
  3. مورد آخر مربوط به زمانی می‌­باشد که ضرورت­‌های پزشکی برای کندن ریش فرد وجود داشته باشد، مثلا فرد باید برای جراحی ریش‌­هایش را بتراشد.

کمک گرفتن از وکیل برای دریافت دیه ریش

وکیل دیه

وکیل دیه فردی است که اطلاعات کامل و جامعی در مورد نحوه تعیین کردن و اثبات دیه دارد، از این رو می‌تواند در این زمینه اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهد.

پرونده­‌های دیه دارای پیچیدگی­‌های زیادی می­‌باشند و بهتر است که فردی که دارای دانش حقوقی است در این پرونده‌­ها شما را راهنمایی کند و در صورت لزوم در دادگاه از شما دفاع کند.

برخی از این پیچیدگی­‌ها عبارتند از تعیین مبلغ دیه، اثبات دیه و صحت و سقم قربانی و مواردی از این قبیل. بنابراین بهتر است که در پرونده‌­های مربوط به دیه از یک وکیل با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

وکیل دیه به عنوان یک وکیل متخصص در حوزه حقوقی، به شما کمک می‌کند تا در مورد مسائل مربوط به دیه، اطلاعات لازم را بدست آورید و بهترین راه حل را برای حل مشکلاتتان پیدا کنید.

این وکیل می‌تواند در برقراری تماس با خانواده قربانی، پرداخت دیه و همچنین انجام امور قانونی مربوط به دیه به شما کمک کند. هزینه وکیل دیه بستگی به شرایط قرارداد وکالت و همچنین میزان خدمات ارائه شده توسط وکیل دارد.

وکلای باتجربه ما در بنیاد وکلا آمده‌­اند که به شما عزیزان در پرونده‌­های مربوط به دیه کمک کنند تا به حق و حقوق خود برسید. در بنیاد وکلا شما می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته از خدمات وکیل آنلاین و وکیل تلفنی بهره­‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا