مالیات

مرور زمان مالیات عملکرد و قوانین آن

برای مرور زمان مالیات پس از سال‌ها به صاحبان مشاغل یا شرکت ها از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام می گردد که مودی بدهی مالیاتی دارد یا اشخاص حقیقی و حقوقی برای اخذ مجوز از جمله: کارت بازرگانی یا دریافت تسهیلات بانکی و یا سایر امور جاری اقدام نموده، متوجه اعلام بدهی از سوی اداره دارایی می شوند و با حیرت اظهار می دارند که ما مالیات خود را پرداخت نموده و برگ قطعی داریم و یا نمی دانستند که مالیات به آن‌ها تعلق می گیرد.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی با متخصصین ما در ارتباط باشید.

قانون مرور زمان مالیات

در این مورد ماده ۱۵۷ قانون مالیات های  مستقیم اعلام می دارد:

نوشته های مشابه

مودیانی که از تسلیم اظهارنامه منبع درآمد خود، خودداری نموده اند یا مکلف به تسلیم آن نبوده اند، چنانچه پس از گذشت ۵ سال از طرف سازمان امورمالیاتی اقدامی صورت نگیرد، مشمول مرور زمان مالیاتی گشته و قابل مطالبه نخواهد بود، مگر اینکه ظرف مدت فوق درآمد مودی تعیین و برگ تشخیص صادر گردد.

به طور مثال کسانی که اعم از (حقیقی یا حقوقی) نسبت به سال ۱۳۹۹ قبل از سال ۱۳۹۳ مشمول مالیات عملکرد می شدند مشمول مرور زمان شده و نباید از ایشان مالیات اخذ گردد.

بنیاد وکلا به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب وکیل حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

و خود سال ۱۳۹۳  برای صاحبان مشاغل (حقیقی) تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۹ می شود ۵ سال و با احتساب ۳ ماه آخرین مهلت، پایان شهریور است و برای صاحبان شرکت ها و موسسات (اشخاص حقوقی) تا پایان تیر ماه ۱۳۹۹ ۵ سال می شود و با احتساب ۳ ماه، آخرین مهلت می شود، پایان مهر ماه.

جدیدا بخشنامه صادر شده بابت ایام کرونا، ۲ ماه به زمان فوق اضافه شده است و بخشنامه بعدی ۱ ماه دیگر تمدید شده است.

قانون مرور زمان مالیات

با این حساب مودیان مشمول مالیات عملکرد نسبت به سال ۱۳۹۹ از سال ۱۳۹۲ به قبل همگی مشمول مرور زمان گشته و مالیات متعلق قابل مطالبه نخواهد بود.

برای مودیان حقیقی (صاحبان مشاغل) تا پایان آذر ماه مهلت اعلام بدهی و صدور برگ تشخیص است و بعد از آن مشمول مرور زمان می گردد.

و برای مودیان حقوقی (شرکت ها و موسسات) تا پایان دی ۱۳۹۹ مهلت اعلام بدهی و صدور برگ تشخیص است و بعد از دی مشمول مرور زمان می شود.

نکته از سوی مشاوره حقوقی تلفنی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده صراحتی مبنی بر مشمول مرور زمان همانند ماده فوق نشده و جای بحث و اختلاف است.

ماده ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم: نسبت به مودیان مالیات بر درآمد که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه منبع درآمد خودداری نموده اند یا اصولا طبق مقررات این قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه در سر رسید پرداخت مالیات نیستند، مرور زمان مالیاتی پنج سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات می باشد و پس از گذشتن پنج سال مذکور مالیات متعلق قابل مطالبه نخواهد بود، مگر این که ظرف این مدت درآمد مودی تعیین و برگ تشخیص مالیات صادر و حداکثر ظرف سه ماه پس از انقضای پنج سال مذکور برگ تشخیص صادره به مودی ابلاغ شود.

تبصره – در مواردی که مالیات به هر علت از غیر مودی مطالبه شده باشد پس از تایید مراتب از طرف هیات حل اختلاف مالیاتی مطالبه مالیات از غیر مودی در هر مرحله ای که باشد کان لم یکن تلقی می گردد و در این صورت اداره امور مالیاتی مکلف است بدون رعایت مرور زمان موضوع این ماده ظرف یک سال از تاریخ صدور رای هیات مزبور، مالیات متعلق را از مودی واقعی مطالبه نماید و گرنه مشمول مرور زمان خواهد بود.

شما می‌توانید تنها با ارسال یک پیام به وکیل آنلاین تمامی اطلاعات لازم را به صورت فوری دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا