مهریه

اثر تقویم یا عدم تقویم مهر السنه در قباله ازدواج

یکی از رسوم در هنگام نوشتن قباله ازدواج نوشتن مهر السنه حضرت زهرا (س) به عنوان بخشی از مهریه زوجه می باشد.

مهر السنه در قباله ازدواج

حال در بعضی از مواقع مهرالسنه مقوم شده یعنی قیمت گذاری شده و در مواقعی صرفا عبارت مهر السنه در قباله ذکر می شود. هر کدام از این موارد ذکر شده دارای اثر حقوقی خواهد بود به طوری که اگر در زمان انشای قباله مبلغ مهرالسنه تعیین شود، در زمان مطالبه به نسبت همان قیمت مشخص شده، قیمت به روز رسانی و از زوج مطالبه خواهد  شد.

نکته مهم از سوی مشاوره حقوقی آنلاین این است که در این خصوص این است که معمولا به دلیل عدم اگاهی از مبلغ اصلی مهرالسنه قیمت کمی برای مهرالسنه نوشته میشه که این مورد در زمان تقویم به روز قیمت نیز مبلغ زیادی نخواهد شد و به نوعی به ضرر زوجه خواهد بود.

ولی از نگاه دیگر اگر مبلغ مهرالسنه در قباله قید نشود و صرفا عبارت مهرالسنه نوشته شود در زمان مطالبه و صدور حکم مبنی بر پرداخت نفقه، قیمت مهرالسنه با توجه به اینکه بر اساس درهم محاسبه می‌شود، مورد استعلام واقع شده و قیمت ریالی آن به روز محاسبه و از زوج مطالبه خواهد شد.

لذا دقت در امر نگارش قباله ازدواج و‌ محتویات قباله در خصوص مهریه زوجه امری مهم بوده که دارای اثرات حقوقی مالی برای زوج و زوجه خواهد بود. در این راستا حتما با وکیل متخصص مشورت نمایید.

مهرالسنه

این امر در عمل مورد توجه کاتبین و زوجین در بدو انشا قباله مورد توجه واقع نمیشود لیکن شاید بتوان گفت از جمله مواردی که سردفتر ازدواج باید به طرفین راهنمایی و گوشزد نمايد همین امر تقویم یا عدم تقویم مهرالسنه در قباله ازدواج خواهد بود.

چون بیشتر توجه زوجین و خانوادها جلب به سایر موارد مهریه از جمله سکه، طلا و غیره جلب شده و قید شدن مهرالسنه را صرفا رعایت رسوم و عرف در نظر میگیرند ولی غافل از اینکه هر شرط یا هر محتوایی در قباله ازدواج دارای اثر حقوقی است.

افزایش مهرالسنه یا تقویم آن

نکته ای که ممکن است در این خصوص مورد سوال واقع شود این است ایا ممکنه است که‌ اگر در قباله مهرالسنه مبلغ ناچیزی قید شده باشد پس از امضای سند قباله مبلغ مهرالسنه را به میزان دلخواه افزایش داد؟

در پاسخ به نظر وکیل تلفنی ما باید چنین گفت که افزایش مهریه پس از امضای قباله وجاهت قانونی نداشته و به عنوان مهریه حتی در صورت توافق طرفین محسوب نخواهد شد بلکه میتوان توافق جدید را در قالب ماده ۱۰ و ۲۱۹ قانون مدنی داخل نمود و به صورت یک طلب عادی و نه رسمی مطالبه نمود که به مراتب مطالبه هر کدام از توافقات دارای اثر حقوقی اسناد رسمی و اسناد عادی را خواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوره حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا