سرقتکیفری (جرائم)

جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران و مجازات آن

در قوانین کشور ما جرائم مختلفی پیش بینی شده است که یکی از آن‌ها در رابطه با برداشت غیر قانونی اینترنتی پول از حساب دیگران است. امروزه با توجه به گسترده شدن حوزه اینترنت و به وجود آمدن انواع مختلفی از نرم افزارها، همواره شاهد وقوع کلاهبرداری اینترنتی و سایر جرائم در این حوزه می‌باشیم.

خالی شدن حساب بانکی مردم می‌تواند با ترفندهای گوناگونی صورت گیرد که در هر صورت عمل فیشینگ صورت گرفته است.

در کارت های بانکی، یک سری اطلاعات وجود دارد که نباید در اختیار هر فردی قرار گیرد که در صورت سرقت این اطلاعات، به راحتی امکان برداشت پول از حساب مورد نظر وجود دارد.

از آن جهت که اغلب مردم، انجام امور روزمره را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند، طبیعی است که خرید خود را نیز به این شیوه انجام دهند که در هر صورت لازم است که برای خرید اینترنتی، اطلاعات کارت بانکی و حساب در قسمت تعیین شده وارد شود.

برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی دیگران در اغلب مواقع از طریق وب سایت‌ها و نرم افزارهای جعلی صورت می‌گیرد که طی آن، کلاهبرداران می‌توانند اطلاعات کارت بانکی را سرقت نموده و کل پول را از حساب بزه دیده برداشت کنند.

از این رو شهروندان باید خرید محصولاتشان را از سایت‌های معتبر و قانونی انجام دهند تا با مشکل عملیات فیشینگ مواجه نشوند. البته که از طریق روش‌هایی می‌توان تا حد زیادی به جعلی بودن سایت و درگاه پرداخت اینترنتی پی برد.

برداشت پول از حساب بانکی افراد به روش اینترنتی، جرم است و در دسته بندی جرائم رایانه‌ای قرار می‌گیرد. از این رو در همبن قانون نیز برای جرم مزبور، مجازات تعیین شده است.

در جرم برداشت اینترنتی پول از کارت بانکی دیگران، بزهکار با اختلال در سامانه مخابراتی اقدام به خالی کردن حساب نموده و در هر صورت، حساب بانکی بزه دیده به نوعی هک شده و صاحب کارت متحمل ضرر و زیان فراوانی می‌شوند.

مجازات این جرم حسب مورد حبس و جزای نقدی است که در مواردی نیز دادگاه می‌تواند هر دو مجازات مزبور را برای مجرم در نظر بگیرد. برای شکایت از برداشت پول از حساب بانکی، شاکی می‌تواند با مراجعه به دادسرا و یا پلیس فتا این موضوع را پیگیری کند.

جهت شکایت در این زمینه، بهتر است که شاکی با گرفتن وکیل و یا مشاوره حقوقی اقدامات لازم را انجام دهد.

برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی دیگران

جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی چیست؟

هر یک از جرائم پیش بینی شده در قانون، یک سری شرایطی دارند و نحوه ارتکاب آن‌ها نیز متفاوت است. ارتکاب جرم در حوزه اینترنت و سامانه‌های رایانه‌ای در طول چند سال اخیر، افزایش چشمگیری داشته است و دلیل آن هم گسترده شدن شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی بستر اینترنت است.

از این رو در قانونگذار، مقررات و قواعد به خصوصی را برای این جرائم در نظر گرفته است و مرتکبین به مجازات سنگینی محکوم می‌شوند.

در گذشته که هنوز فضای مجازی و اینترنت و این موارد، گسترش نیافته بود، وقوع جرم به روش سنتی صورت می‌گیرد اما امروزه شاهد آن هستیم که در ارتکاب بسیاری از جرائم، استفاده از ابزار و روش‌های اینترنتی دخیل هستند. یکی از جرائمی که در زمره جرائم رایانه‌ای قرار می‌گیرد، برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی است که طی آن، مرتکب با استفاده از ابزارهای مخابراتی و اینترنتی، حساب بانکی دیگری را هک نموده و میزان مشخصی پول برداشت می‌کند.

جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران می‌تواند از طریق کلاهبرداری و سرقت اینترنتی و غیره صورت گیرد که برای ارتکاب آن، لازم است که اطلاعات کارت بانکی بزه دیده در اختیار مجرمین قرار گرفته و به تبع آن نیز به راحتی وجه مورد نظر از حساب بزه دیده برداشته می‌شود.

برداشت پول از حساب بانکی می‌تواند به صورت اینترنتی و غیره از آن صورت گیرد که در حالتی که کارت بانکی فردی، سرقت می‌شود و برداشت پول از طریق عابر بانک صورت می‌گیرد، شیوه ارتکاب و مجازات آن با برداشت پول به صورت اینترنتی فرق دارد. در ارتکاب جرم به صورت اینترنتی، مرتکب با بهره‌مندی از سامانه رایانه‌ای و هر ابزار دیگر که در رابطه با اینترنت باشد، برداشت پول انجام می‌شود.

گفتنی است که اگر صاحب حساب به فردی اطلاعات کارت خود را برای برداشت وجه معین داده باشد، برداشت پول از حساب نمی‌تواند جرم باشد؛ زیرا این عمل با رضایت صاحب حساب صورت گرفته است. البته که در تمامی برداشت‌های غیر قانونی پول از حساب، دارنده رضایتی از این که پول از حساب وی برداشته شود، ندارد و در این صورت قربانی جرم و برداشت غیر مجاز از حساب شده است.

کلاهبرداران در اغلب مواقع، کل پول را از حساب دارنده برداشت می‌کنند و در این صورت دارنده برای پیگیری این موضوع لازم است که مراتب را به پلیس فتا گزارش دهد.

ناگفته نماند که کلاهبردارن حرفه‌ای، غالبا پول برداشت شده را به حساب بانکی متعلق به خود واریز نمی‌کنند و به حساب دیگری واریز می‌کنند که از این طریق امکان پیگیری آن بسیار دشوار است.

عناصر جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

در بخش قبل به تعریف جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران پرداختیم و عنوان شد که مرتکب با استفاده از روش‌های غیر قانونی و بدون رضایت صاحب حساب، اقدام به برداشتن پول از حساب وی می‌کند.

از آن جهت که کلاهبرداران همواره در حال طراحی راه‌هایی برای خالی کردن حساب بانکی هستند، از این رو به شهروندان توصیه می‌شود که نکات امنیتی در خرید اینترنتی را رعایت کنند تا متحمل جرم نشوند.

برای وقوع هر جرمی، لازمه آن وجود ارکان و عناصر سه گانه لازم و ضروری است و در رابطه با جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی دیگران نیز باید عناصر مزبور باشند. به صرف این که پول از حساب فردی برداشته شود، نمی‌توان گفت که به طور حتم، جرمی صورت گرفته است و این احتمال وجود دارد که دارنده، مشخصات کارت بانکی خود را با رضایت در اختیار فرد مورد نظر قرار داده تا اقدام به خرید اینترنتی و امور دیگر کند.

برای شکل گیری جرم، ضروری است که هر سه رکن جرائم با هم به وقوع به پیوندند و اگر یکی از عناصر امکان تحقق آن وجود نداشته باشد، امکان رخ دادن جرم وجود ندارد. این رویه در مورد جرم برداشت پول از حساب مردم و به نحوی هک کارت بانکی قابلیت اجرا دارد.

از این رو باید عناصر سه گانه مادی، معنوی و قانونی، در ارتکاب جرم برداشت پول از حساب بانکی به صورت اینترنتی مورد بررسی قرار گیرند. در همین راستا مشاوره حقوقی تلفنی ما پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.

برداشت اینترنتی پول

عنصر قانونی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی

خالی کردن حساب بانکی در همه شرایط و حالت‌های جرم، صرفا به صورت اینترنتی صورت نمی‌گیرد بلکه برداشت پول می‌تواند به شیوه فیزیکی و از طریق راه‌هایی مانند مراجعه به عابر بانک نیز صورت گیرد. یکی از عناصر سه گانه جرم، عنصر قانونی است که بیان کننده اصل قانونی بودن جرم و مجازات است.

برای آن که بتوان یک رفتاری را جرم در نظر گرفت، باید شرایط وقوع جرم و از همه مهم تر، در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد. این که گفته می‌شود که خالی کردن حساب بانکی به صورت اینترنتی، رفتاری مجرمانه است، به واسطه مجازاتی است که قانونگذار برای این عمل لحاظ کرده است.

در هر صورت عنصر قانونی این جرم، ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای است که به بررسی شرایط وقوع این جرم و مجازات آن پرداخته است. در این ماده قانونی، گفته شده است که برداشت و یا تحصیل پول از طریق سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای انجام شود.

در واقع مستقیما به این موضوع اشاره نشده است که پول از حساب بانکی افراد به صورت اینترنتی برداشت شود؛ بلکه از شرایط ذکر شده می‌توان مجازات جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی را به همین ماده قانونی انتساب داد.

عنصر مادی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی

علاوه بر عنصر قانونی، عنصر دیگری که در رابطه با جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی دیگری وجود دارد، عنصر مادی است. این عنصر در واقع بیان کننده نحوه وقوع جرم یا عمل فیزیکی جرم است که به صورت فعل و یا ترک فعل می‌باشد. نه تنها در مورد این جرم، بلکه در خصوص سایر جرائم نیز انجام دادن یا عدم انجام کاری شامل عنصر مادی جرائم نیز می‌شود.

اجزا و قسمت‌های مختلفی پیرامون جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی وجود دارد که در هر صورت برای وقوع این جرم باید همه این اجزا با هم رخ دهد تا در نهایت بتوان گفت که کلاهبرداری اینترنتی صورت گرفته است.

جزء اول از عنصر مادی این جرم، دزدی و یا سرقت اطلاعات کارت بانکی به روش اینترنتی است که طبق قانون، مرتکب اقدام انجام دادن کارهایی مانند تغییر، محو، وارد کردن و یا متوقف کردن و اختلال در سامانه اینترنتی، می‌نماید. در وقوع این جرم، کلاهبردار حتما باید به اطلاعات کارت بانکی دسترسی داشته باشد تا بتواند پول را از حساب بزده دیده برداشت کند.

نحوه دسترسی به اطلاعات کارت بانکی مانند تاریخ انقضا و کد چهار رقمی با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در اغلب مواقع، کلاهبردار، وب سایت جعلی را طراحی می‌کند که در آن دارنده حساب اقدام به خرید اینترنتی کند و بلافاصله بعد از خرید، تمام اطلاعات کارت هک شده و عملیات خالی کردن حساب و یا فیشنگ صورت می‌گیرد.

جزء دیگر عنصر مادی جرم، برداشت پول از حساب دیگری است. در واقع برای آن که جرم کلاهبرداری اینترنتی از طریق عملیات فیشینگ یا همان خالی کردن حساب بانکی محقق شود، لازم است که برداشت پول از حساب دارنده انجام شود.

در قانون مقدار مشخصی برای برداشت پول از حساب بانکی به منظور تحقق جرم، تعیین نشده است و همین که برداشت پول به صورت اینترنتی و غیر قانونی صورت گیرد، با در نظر گرفتن سایر ارکان جرم می‌توان گفت که جرم مزبور محقق شده است.

لازم به ذکر است که هر دو جزء فوق الذکر برای محقق شدن جرم برداشت اینترنتی پول از حساب باید اتفاق بیفتد. در صورتی که مثلا جزء اول رخ دهد اما جزء دوم یعنی برداشت پولی صورت نگرفته باشد، این جرم صورت نگرفته است.

در رابطه با ارتکاب وقوع این جرم، شایع‌ترین روش انجام عمل فیشینگ است. در این روش، کلاهبردار با هدف این که در نهایت حساب بانکی مردم را خالی کند، درگاه اینترنتی پرداخت به صورت جعلی ایجاد کند که شهروندان با خرید از این درگاه، تمام اطلاعات کارت بانکی آن‌ها به سرقت رفته و به واسطه این کار نیز برداشت پول صورت می‌گیرد.

جلوگیری از برداشت اینترنتی پول توسط سارقین

عنصر روانی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی

عنصر روانی در تمامی جرائم جز شاکله اصلی تحقق جرم به شمار می‌رود. عنصر روانی جرم به منزله نیت و قصد مجرمانه است که طی آن مرتکب باید با انکیزه قبلی اقدام به انجام دادن جرمی کند. حال در مورد برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی دیگران نیز کلاهبردار لازم است که در این زمینه سوء نیت داشته باشد.

در واقع فردی که اقدام به برداشت پول از کارت بانکی مردم به روش اینترنتی می‌کند،:

  1. اولا باید اراده آزاد و بدون این که توسط افراد دیگر مجبور شده، داشته باشد
  2. و ثانیا این که با آگاهی برای وقوع جرم اقدام نماید.

در واقع اگر ثابت شود که مرتکب، از روی اکراه اقدام به خالی کردن حساب بانکی نموده و یا این که برداشت اینترنتی پول را در حالت مستی و غیر ارادای انجام داده است، به دلیل فقدان عنصر روانی، جرم مزبور محقق نشده است.

در صورتی که عنصر قانونی و مادی جرم به طور کامل محقق شود ولی عنصر روانی محقق نگردد و به نحوی ثابت شود که مرتکب بدون قصد و اراده قبلی و بدون آن که اطلاعی از مجرمانه بودن عمل داشته باشد، حساب شهروندان را خالی کند، نمی‌توان مجازات ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای را لحاظ نمود.

تقریبا در تمامی کلاهبرداری‌های اینترنتی، مرتکب با آگاهی و علم قبلی و همچنین اراده خود اقدام به هک کارت بانکی و عمل فیشینگ و به طور کلی برداشت غیر مجاز از حساب بانکی می‌کند.

مجازات جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی افراد

در یخش قبل، عناصر و ارکان جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران مورد بررسی قرار گرفت و حال در این بخش قصد داریم که مجازات این جرم را بررسی کنیم. مجازات جرم برداشت غیر قانونی پول از کارت بانکی همان عنصر قانونی جرم است که ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای، مجازات مرتکبین این جرم را پیش بینی کرده است.

طبق این ماده، هر فردی به صورت غیر مجاز، از سامانه رایانه‌ای و مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات ویژه مالی را برای خود و دیگری تحصیل کرده باشد، مجازات مرتکب علاوه بر رد مال، حبس از ۱ تا ۵ سال یا جزای نقدی از ۲ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان با هر دو است.

در ماده قانونی فوق ذکر شده است که مرتکب جرم برداشت پول از حساب بانکی با استفاده از سامانه‌های مخابراتی و اینترنتی، برای او مجازات حبس یا جزای نقدی و یا هر دو اعمال می‌شود.

در واقع قاضی می‌تواند برای مرتکب تنها یکی از دو مجازات جزای نقدی و حبس را تعیین کند و یا این که حسب مورد طبق شدت جرم و همچنین سابقه کیفری متهم، حبس و جزای نقدی را با هم اعمال کند.

برداشت پول

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی

شاید برای شما یا اطرافیانتان این مشکل پیش آمده باشد که از حساب بانکیتان ناگهان مبلغی پول برداشت شود و در این صورت بخواهید که اقدانت قانونی را در این زمینه انجام دهید. برای شکایت از این جرم، دو راه کلی برای شما وجود دارد که راه اول طرح شکایت در دادسرا و راه دو گزارش و ثبت شکایت در پلیس فتا است.

با توجه به این که وقوع جرم به صورت اینترنتی صورت گرفته است، پلیس فتا صلاحیت رسیدگی به این قبیل مسائل را دارد که شاکی این حق را دارد اقدام به تنظیم شکایت در این مرجع نماید. در روش دیگر، شاکی می‌تواند از طریق مرجع قضایی، شکایت خود را پیگیری کند.

در این صورت برای رسیدگی به شکایت شاکی در دادسرا، قبل از آن که لازم است که شکواییه تنظیم گردد. نحوه نگارش شکواییه در قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است که طی آن شاکی باید مشخصات خود و در صورت اطلاع، مشخصات متشاکی را به همراه زمان وقوع جرم را در برگه شکایت نامه ذکر کند.

گفتنی است که نگارش هر یک از اوراق قضایی از جمله شکواییه، نیازمند داشتن توانایی و اطلاعات حقوقی در این زمینه است و برای آن که متن شکواییه شما به بهترین شکل ممکن تنظیم شود، لازم است که فرآیند نگارش آن را بر عهده وکیل متخصص قرار دهید یا ابتدا با وکیل آنلاین مشورت نمایید.

در هر صورت زمانی که شکواییه را تنظیم کردید، حال لازم است که ثبت آن را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام دهید. با ثبت شکواییه، ارسال پرونده به دادسرا صورت گرفته و زمان حضور در دادسرا به طرفین ابلاغ می‌شود. اثبات وقوع جرم بستگی به ادله و اسناد موجود و نحوه اظهارات طرفین و عوامل دیگر بستگی دارد.

در صورت خاتمه یافتن تحقیقات مقدماتی جرم و ثابت شدن این موضوع که متهم اقدام به برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی شاکی نموده است، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری دو فرستاده می‌شود.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

مجازات و شرایط وقوع جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران در قانون جرائم رایانه‌ای، عنوان شده است و بررسی این موضوع در متن مقاله صورت گرفته است. در این زمینه اگر به اطلاعات حقوقی بیشتری نیاز داشته و تمایل به مشاوره با وکیل کیفری را دارید، از طریق سامانه بنیاد وکلا می‌توانید اقدام کنید.

نگارش متن شکواییه برای شکایت از این جرم و نحوه طرح دعوا در دادسرا به صورت کامل و با ذکر جزئیات در مشاوره حقوقی بیان می‌شود که برای گرفتن مشاوره از طریق راه‌های درج شده در سامانه و یا با در ارتباط بودن با کارشناسان ما اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا