روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

جرم رابطه نامشروع مجازی و مجازات آن

با پیشرفت روز به روز علم و فناوری در تمام جوامع دنیا و دسترسی مردم به گوشی‌های هوشمند متصل به اینترنت، دایره جرایم به فضای مجازی هم کشیده شده است که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

البته این امر در کشور ما با توجه به این نکته بوده که دین رسمی کشور ما اسلام است و در مورد روابط زن و مرد حد و حدود خاصی را برای افراد پیشبینی کرده است که می‌بایست به آن‌ها احترام گذاشت.

عدم احترام به قوانین دینی و قانونی در مورد روابط زن و مرد مطابق با قانون مجازات اسلامی ماده ۶۳۷ قسمت تعزیرات جرم انگاری شده است.

این ماده مقرر می‌دارد:

هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.

حال با توجه به این ماده قانونی و دین مبین اسلام ممکن است این سوال برای عده ای ایجاد شود که آیا رابطه نامشروع مجازی یا به صورت سکس چت و اینترنتی هم جرم است و مجازات دارد یا خیر؟

در این مقاله از بنیاد وکلا ضمن تعریف رابطه نامشروع مجازی یا همان سکس چت به بیان این موضوع نیز خواهیم پراخت که در صورت جرم بودن این عمل مجازاتش چیست و نحوه رسیدگی به این جرایم به چه صورت خواهد بود.

در صورت نیاز می‌توانید از وکیل روابط نامشروع در این خصوص کمک بگیرید.

رابطه نامشروع مجازی

جرم رابطه نامشروع مجازی یا سکس چت

همان طور که گفته شد مطابق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی (هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود).

در تفسیر این ماده می‌توان این گونه نوشت که چنانچه رابطه نامشروع مابین زن و مرد نا محرم، زنا نباشد، مطابق متن این ماده با زن و مرد خاطی برخورد خواهد شد.

به این صورت که اگر قاضی تشخصیص دهد که رابطه نامشروعی رخ داده است، برای هر دو طرف به میزان حداکثر تا ۹۹ ضربه شلاق به عنوان مجازات تعیین خواهد شد.

اگر یکی از طرفین محکوم به روابط نامشروع برای ایجاد این رابطه به زور و اجبار متوسل شده باشد، در صورتی که طرف مقابل واقعا قصد انجام چنین کاری را نداشته است و بر خلاف میل خود مجبور به این کار شده باشد، تنها شخص اجبار یا اکراه کننده به این مجازات محکوم خواهد شد.

این ماده قانونی در زمانی نگارش و وضع شده است که مردم به وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی دسترسی نداشته اند.

در حال حاضر بسیاری از ارتباطات نامشروع از طریق پیامک و یا در فضای مجازی تحت عنوان عامیانه سکس چت اتفاق می‌افتد که سوال این است که آیا در این موارد هم می‌توان با تکیه بر این ماده قانونی، این اعمال را جرم تلقی نمود یا نه؟

امروزه و در حال حاضر با توجه به استفاده روزافزون مردم از وسایل ارتباط جمعی متصل به اینترنت دادگاه‌ها بر اساس نظریات مشورتی مختلف که از سوی اداره حقوقی قوه قضائیه صادر شده است، روابط نامشروع از طریق وسایل ارتباط جمعی و دنیای ارتباطی مجازی مانند تلگرام، واتساپ، پیامک و تلفن و غیره را نیز جرم در نظر گرفته است و در صورت اثبات آن در دادگاه، مرتکب به مجازات تعیین شده در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

متخصصین کیفری بنیاد وکلا علاوه بر مراجعه حضوری از موکلین خود به صورت وکیل تلفنی نیز استقبال می‌کنند و برای رسیدگی به پرونده آن‌ها پاسخگو می‌باشند.

مجازات رابطه نامشروع مجازی

نحوه رسیدگی به شکایت جرم رابطه نامشروع مجازی یا سکس چت

در مورد چگونگی نحوه رسیدگی به شکواییه‌های مربوط به روابط نامشروع همانطور که در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره آن آمده است، عمل خواهد شد.

این ماده بیان می‌کند که به جرائم منافی عفت به طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی می‌شود. تبصره: منظور از جرائم منافی عفت در این قانون، جرایم جنسی حدی، همچنین جرایم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است.

با توجه به این ماده در قانون آیین دادرسی کیفری که مرتبط با مجازات تعیین شده ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی است، می‌فهمیم که رسیدگی به روابط نامشروع فیزیکی از طریق ارائه شکایت به دادسرا نخواهد بود و رسیدگی به این قبیل موارد از همان ابتدا از دادگاه آغاز خواهد شد.

اما با توجه به این که قبول کردیم روابط نامشروع مجازی هم جزئی از ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی است، این سوال مطرح می‌شود که آیا نحوه رسیدگی به این جرایم هم مانند جرایم نامشروع فیزیکی مستقیما از طریق دادگاه خواهد بود یا خیر؟

در جواب باید بگوییم چون این مدل از روابط نامشروع مجازی یا سکس چت بدون تماس فیزیکی افراد نامحرم و به صورت مجازی و از راه دور هستند، در مورد شکایت از آن‌ها نیاز است تا در مرحله نخست، شکایت به دادسرا ارائه شود.

این نوع از رابطه نامشروع، مشمول آنچه در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، نمی‌شود.

بعد از ثبت شکایت روابط نامشروع، شاکی می‌بایست کلیه مدارکی که نشان دهنده رابطه نامشروع مجازی باشند، مانند اسکرین شات، پرینت مکالمات، عکس‌ها و فایل‌های صوتی ارسال شده و مواردی مانند آن را که می‌تواند به عنوان اماره و دلیل در تصمیم گیری به قاضی کمک کند.

در ضمن شکایت نامه به دادسرا ارائه دهد، زیرا مطابق ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی (در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است.

موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است).

اگر شخصی نسبت به روایط همسرش در دنیا مجازی و ارتباطات مجازی مشکوک است، اما هیچ سند و مدرکی مبنی بر متهم کردن او در دست ندارد تا به دادگاه ارائه کند، نمی‌تواند همسرش را حکوم کند یا برای اثبات محکومیت او از دیگران استفاده کند.

تحقیقات از دیگران در مورد روابط نامشروع منع شده است بر عکس سایر جرایم قانون اجازه تحقیقات و بررسی از دیگران را در این موارد نمی‌دهد، مگر این که رابطه نامشروع به زور و جبر و اکراه یا همان به عنف واقع شده باشد.

تمام اپراتورهای خطوط تلفن همراه و شرکت‌هایی که سرویس مخابراتی و اینترنتی به مردم ارائه می‌کنند، بر اساس قانون جرائم رایانه ای موظف به حفظ اطلاعات و کلیه موارد استفاده شده توسط کاربران به مدت شش ماه هستند.

اما چون چت‌ها و فایل‌های ارسال شده از طریق برنامه‌های ارتباطی مانند تلگرام و واتساپ و اینستاگرام دارای سرور‌های خارجی هستند و تحت نظارت خود ایران نیستند، به دلیل عدم امکان دسترسی به سرور، قابل پیگیری و اثبات در دادگاه نیستند، مگر این که اسکیرین شات عکس و فایل صوتی در این برنامه‌ها در دسترس شاکی باشد.

قاضی در این گونه جرایم می‌تواند دستور پیگیری این پیام‌ها را بدهد، زیرا دادگاه یا دادسرا می‌‌تواند بر اساس شکایت شاکی روابط نامشروع مجازی، کلیه تماس تلفنی و اینترنتی متهم را بررسی نماید.

برای طرح پرسش و دریافت اطلاعات تکمیلی از مشاوره حقوقی روابط نامشروع به صورت مجازی توسط متخصصین بنیاد وکلا کمک بگیرید.

اگر ارتباط حضوری یا تلفنی برای شما مقدور نیست در قسمت وکیل آنلاین به برقراری ارتباط مجازی اهتمام ورزید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا