بورسشرکت ها

بورس اوراق بهادار

به فرانسوی Bourse یا بهابازار به بازاری سازمان‌ یافته اطلاق می‌شود که قیمت گذاری، خرید و فروش کالا، بازار تبادل ارز خارجی،قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد.

بورس به دو نوع بورس اوراق و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر چند کلمه بورس عموما در معنی بورس اوراق بهادار به کار گرفته می‌شود.

نوشته های مشابه

در این راستا می‌توانید ابتدا با مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا گفتگو نمایید.

تاریخچه بورس

بازرگانان و کسبه شهر بروژ در بلژیک در میدانی به نام تر بورس در مقابل خانه اشرف زاده به نام واندر بورس جمع می‌شدند خرید و فروش می‌کرد به همین علت از آن تاریخ به بعد مکان‌هایی که مردم در آن خرید و فروش می‌کردند به بورس معروف شدند.

البته در آن زمان این مکان‌ها نظم و انضباط خاصی نداشتند و همه افراد می‌توانستند بدون کمترین محدودیتی در آنجا فعالیت کنند. اما به مرور زمان نظم و انضباط خاصی در این مکان‌ها حکمفرما شد به نحوی که که پس از مدتی فقط بازرگانان، صرافان و دلالان اجازه پیدا کردند که در این مکان‌ها به خرید و فروش بپردازند.

در گذر زمان تالارهای مسقف بورس شکل گرفتند و بازرگانان که تا پیش از این در هوای آزاد خرید و فروش می‌کردند برای خرید و فروش به این تالارها می‌رفتند و در بسیاری از منابع علمی و تاریخی، زمان آغاز به کار تالار های بورس مسقف را به عنوان تاریخ رسمی تاسیس بورس در دنیا معرفی می‌کنند. اگر چه همانطور که گفتیم، پیشینه آن به قبل از قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد.

سال ۱۴۶۰ میلادی اولین مرکز بورس اوراق بهادار جهان، در شهر (‌انورس‌) بلژیک تأسیس شد. اما رسمیت بورس اوراق بهادار با انتشار سهام کمپانی هند شرقی هلند در سال ۱۶۰۲ میلادی در بورس آمستردام شکل گرفت. البته کمپانی هند شرقی هلند اولین شرکت سهامی به‌شمار نمی‌آید، بلکه اولین شرکت سهامی در سال ۱۵۵۳ میلادی با نام مسکووی در روسیه ایجاد شد.

بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ و فرابورس ایران نیز در ۱۹ آبان ۱۳۸۷ افتتاح شد.

بورس اوراق بهادار

انواع بورس

بورس کالا

بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می‌گیرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمول مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می‌گیرد نامگذاری می‌کنند. مثل بورس نفت و بورس گندم.

بورس ارز

در بورس ارز، همانطور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌گیرد. این بورس در کشور ایران فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشمگیری دارد.

بورس اوراق بهادار

در بورس اوراق بهادار دارایی‌های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و غیره مورد معامله قرار می‌گیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به طور رسمی و دائمی در محل معینی تشکیل می‌شود “بورس اوراق بهادار” می‌گویند.

انواع بازارهای بورس در ایران

تا به امروز، چهار بورس بزرگ کشور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند:

  • الف: بورس اوراق بهادار تهران: که در آن سهام شرکت ها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت خرید و فروش می‌شود.
  • ب: فرابورس ایران: که در آن هم سهام شرکت‌هایی که بنا به دلایلی موفق یه پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی‌شوند مورد معامله قرار می‌گیرد.
  • ج: بورس کالای ایران: که در آن انواع کالاها مانند محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و غیره خرید و فروش می‌شود.
  • د: بورس انرژی: که در آن حامل‌های انرژی از جمله برق، زغال سنگ و کک خرید و فروش می‌شود.

طبق آمار و گزارش‌های ارائه شده از سوی مسئولان سازمان بورس، تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۸ سهام بیش از ۶۰۰ شرکت در بازار بورس و فرابورس پذیرش شده و مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بیش از ۱۳ میلیون کد سهامدارای نیز به ایرانیان ارائه شده است.

انواع بورس اوراق بهادار

شروع به کار

برای معامله در بازار بورس، هر شخصی حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی دارد. کارگزار در واقع واسط بین معامله‌گر و بازار بورس می‌باشد.

افراد عادی جامعه نیز می‌توانند با دریافت کد معاملاتی از کارگزاری‌های رسمی، خرید و فروش سهام و اوراق‌بهادار را در بورس انجام دهند. امکان معاملات آنلاین سهام، پیگیری قیمت‌ها و سایر اطلاعات موردنیاز تحلیل سهام از طریق اینترنت، باعث شده‌ است رغبت بیشتری برای حضور در بورس در بین افراد ایجاد شود.

همچنین باید توجه داشت که علاوه بر خرید مستقیم می‌توان با روش‌های غیر مستقیم نظیر صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های قابل معامله در بورس یا قراردادهای سبد گردانی نیز در بازار سرمایه ایران اقدام به خرید و فروش سهام نمود.

وظیفه کارگزاری ها چیست؟

هیچگاه خودمان نمی توانیم مستقیما به تالار بورس برویم و سهام خریداری کنیم بلکه باید برای خرید سهام به کارگزاری‌ها مراجعه نماییم زیرا کارگزاری‌ها وکیل و نماینده تام الاختیاربرای خرید و فروش سهام هستند و بدون واسطه آن‌ها هیچ کس نمی‌تواند در تالار بورس خرید و فروش کند.

اغلب مردم هنگام افت قیمت‌ها در تالار معاملات بورس جهت مشاهده تابلوی قیمت‌های تالار بورس و مشورت کردن با سایر سهامداران و دلگرمی دادن به یکدیگر حضور می‌‌یابند و حضور آن‌ها در تالار بورس الزامی نیست.

سهام بورس اوراق بهادار

سهام بورس چیست؟

هر شرکت سهامی به قسمت‌های مساوی که هر کدام یک سهم نامیده می‌شوند تقسیم می‌شود که معمولا قیمت اسمی هر سهم در ایران ۱۰۰۰ ریال است. طبقه بندی سهام بر اساس حقوق دارنده دو نوع است‌:

  1. سهام ممتاز
  2. سهام عادی

سهامداران عادی مالکان اصلی شرکت هستند که دارای حقوق و مزایایی مانند‌: حق دریافت سود سهام (EPS)‌، حق رای دادن در مجامع عمومی عادی و فوق العاده‌، حق تقدم در خرید سهام جدید‌، حق باقیمانده دارایی پس ازانحلال شرکت‌، حق اطلاع از فعالیت‌های شرکت می‌باشند‌.

در واقع وکیل تلفنی به شما می‌گوید دارندگان سهام ممتاز هم علاوه بر مزایایی که سهامداران عادی از آن بهره می‌برند‌، در هنگام انحلال شرکت نسبت به دارندگان سهام عادی در دریافت ارزش اسمی سهام خود اولویت دارند.

انواع سرمایه گذاری بازار سهام

در بازار سهام سرمایه گذاران باید یکی از سه شکل سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و میان مدت را پس از مشورت با افراد مورد اعتماد و با مطالعه و تحلیل انتخاب کنند. برای سرمایه گذاری بهتر است هر چند ماه یک بار با اشخاص واجد الصلاحیت همچون کارگزاران بورس و یا شرکت‌های مورد اعتماد مشورت کرد که آیا سهام شرکتی را که خریداری نموده‌اید نگهدارید یا بفروشید.

در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، سرمایه‌گذاران سهام خاصی را می‌خرند و پس از ۳ الی ۴ ماه می‌فروشند. در سرمایه‌گذاری میان مدت سرمایه گذاران سهام خود را به مدت یک سال نگه می‌دارند و بعد اقدام به فروش یا نگهداری آن می‌کنند.

در سرمایه‌گذاری بلند مدت سرمایه گذاران بیش از یک سال سهام خود را نگه می‌دارند. البته گروهی نیز به نوسان گیر مشهور هستند که هر هفته سهام قبلی را می‌فروشند و سهام جدیدی می‌خرند اما نباید فکر کنید نوسان گیرها بیش ازدیگران سود می‌برند زیرا ممکن است افرادی که بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنند رضایت بیشتری از نوسان گیرها داشته باشند.

خرید و فروش اوراق بهادار توسط کارگزار بدون اذن و اطلاع سهامدار

نحوه حل و فصل اختلافات در بورس اوراق بهادار

مطابق ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار، اختلافات بین کارگزاران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه گذاری، ناشران، سرمایه گذاران و سایر فعالان، ناشی از فعالیت حرفه‌ای آن ها در صورتی که در کانون مربوطه منجر به سازش نگردد، توسط هیأت داوری رسیدگی می‌گردد. همچنین رسیدگی به دعاوی ناشی از عدم پرداخت سود توسط ناشران، موضوع ماده ۱۵ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جديد نیز، در صلاحیت اين مرجع می‌باشد.

حل و فصل اختلافات در بازار سرمایه از طریق هیأت داوری به عنوان مرجع اختصاصی شبه قضایی صورت می‌گیرد. دعاوی مربوط به بازار اوراق بهادار ابتدا در کانون‌ها به عنوان تشکل‌های خود انتظام مطرح می‌گردد. در حال حاضر کانون کارگزاران، کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت تحت نظر سازمان بورس اوراق بهادار مشغول به فعالیت هستند.

نحوه رسیدگی به اختلافات در کانون‌ها به این صورت است که ابتدا خواهان شکایت خود را نزد دبیرخانه کانون مطرح می‌کند و دبیرخانه موضوع شکایت و مدارک و مستندات را با تعیین مهلتی جهت پاسخگویی برای خوانده ارسال می‌نماید.

در صورتی که پاسخ خوانده مورد قبول خواهان باشد، باید اسناد سازش به دبیرخانه تحویل داده شود. در غیر این صورت جلسه کمیته سازش در کانون تشکیل و در صورت عدم سازش منجر به صدور گواهی عدم سازش می‌گردد.

اختلافات در صورت عدم سازش در کانون‌ها طبق ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار، در هیأت داوری رسیدگی می‌شود. جهت رسیدگی به دعوا در هیات داوری بورس اوراق بهادار خواهان نسبت به ثبت دادخواست الکترونیک اقدام می‌نماید و پس از آن مدارک و مستندات را به همراه گواهی عدم سازش تحویل دبیرخانه هیات می‌دهد.

دبیرخانه نسبت به محاسبه هزینه اقدام و خواهان باید هزینه را ظرف ده روز واریز نماید. در مرحله بعد هیأت داوری تاریخ جلسه رسیدگی را تعیین و به طرفین اعلام می‌نماید. حضور وکیل دادگستری در جلسه با وکالتنامه معتبر و ابطال تمبر به میزان قانونی بلامانع می‌باشد.

هیأت داوری بورس اوراق بهادار متشکل از سه عضو می‌باشد که ­یک عضو قاضی دادگستری است که توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شود و دو عضو دیگر از اقتصاددان و متخصصان در امور مالی هستند که مورد تایید شورای عالی بورس و اوراق بهادار می‌باشند.

طبق ماده ۳۷ قانون بازار اوراق بهادار آرای صادر شده از سوی هیأت داوری قطعی و لازم الاجراست و اجرای آن به عهده اداره‌ها و دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک می‌باشد.

لازم به ذکر است که طبق ماده ۱۵ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، در صورتی كه اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار يا بازار خارج از بورس و يا اوراق بهادار مبتنی بر کالا كه در بورس کالا پذیرفته می‌شود متضمن سود مصوب، سررسید شده يا تضمین شده باشد، بايد به موقع و در چهارچوب مقررات توزیع و پرداخت شود‌.

در صورت خودداری ناشران و شكايت صاحبان اوراق بهادار يا سازمان، موضوع در هیأت داوری قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران طرح و آراء صادره در این خصوص از طریق اجرای احکام دادگاه‌ها قابل اجرا است.

خرید و فروش اوراق بهادار توسط کارگزار بدون اذن و اطلاع سهامدار

خرید یا فروش بدون سفارش از دو طریق کیفری و حقوقی قابل پی گیری است. جنبه کیفری مستند به ماده ۵۰، ۵۱ قانون بازار اوراق بهادار می‌باشد و در صلاحیت محاکم دادگستری است‌.

جبران خسارات ناشی از این جرم می‌تواند همزمان با طرح دعوی کیفری از طریق دادگاه مطالبه شود و یا به استناد ماده ۵۲قانون بازار اوراق بهادار بعد از صدور حکم دادخواست مطالبه زیان در دادگستری طرح گردد.

جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به مشاوره حقوقی ما مراجعه نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا