سرقتکیفری (جرائم)

نحوه ثبت سرقت خودرو

سرقت خودرو، یکی از مواردی است که برای افراد بسیاری رخ داده است و آن‌هایی که تاکنون تجربه‌اش نکرده‌اند، همواره ترس و اضطراب دارند که یک روز قربانی سرقت خودرو شوند و موتور یا ماشینشان به سرقت رود.

همانطور که گفته‌اند، پیشگیری بهتر از درمان است. اگر می‌ترسید که ماشینتان به سرقت رود بهتر است در ابتدا تمامی نکات ایمنی در این‌ باره را رعایت کنید.

  1. تجهیزات ایمنی را جدی بگیرید. قفل فرمان، قفل چرخ، دزدگیر و غیره را داشته باشید.
  2. دقت کنید درهای ماشینتان همیشه قفل باشد.
  3. همیشه پنجره‌ها را بالا دهید، حتی اگر کارتان فقط چند دقیقه طول می‌کشد.
  4. محله‌ مناسبی را برای پارک انتخاب کنید. از پارک کردن در محل‌های خلوت و تاریک دوری کنید.
  5. اشیا قیمتی درون ماشین را طوری قرار ندهید که مشخص باشد.
  6. ماشین خود را روشن رها نکنید حتی اگر کارتان چند ثانیه طول می‌کشد.

گاهی با وجود رعایت تمام موارد بالا خودرو به سرقت می‌رود و از آن جایی که سرقت خودرو به مشکلی فراگیر در جامعه امروز تبدیل شده است، تدابیری برایش به کار رفته است تا فرد مال‌ باخته بتواند خودرو خود را بازگرداند. با بنیاد وکلا همراه باشید تا همه چیز درباره نحوه ثبت سرقت خودرو را بیاموزید.

گاهی ممکن است شما خودرو خود را در مکانی پارک کرده‌ و وقتی بازمی‌گردید آن را پیدا نکنید. حتما در این موقع فکر می‌کنید خودر به سرقت رفته است و سریع اعلام سرقت می‌کنید. بعضی مواقع ممکن است شما بدون توجه به تابلو، خودرو خود را در مناطق پارک ممنوع، پارک کرده‌ باشید و به پارکینگ منتقل شده باشد.

هر چند پلیس بعد از انتقال خودرو به پارکینگ با ارسال پیامک به صاحب ماشین به وی اطلاع می‌دهد؛ اما ممکن است شما سیمکارت را عوض کرده یا مالک خودرو نباشید. در این مواقع قبل از اعلام سرقت مشاوره حقوقی ما می‌گوید بهتر است استعلام کنید.

این کار را می‌توانید از طریق تماس با پلیس ۱۱۰ یا استفاده از سامانه پیامکی انجام دهید. برای این کار باید شماره پلاک خودرو را به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ پیامک کنید تا انتقال یا عدم انتقال خود رو خود اطمینان حاصل نمایید.

عدم اعلام سرقت خودرو جرم است؟

مسئله‌ مهمی که شاید برخی از آن بی‌اطلاع باشند، جرم بودن عدم اعلام سرقت خودرو است. طبق ماده ۷۲۲ قانون تعزیرات: «چنان‌چه وسیله موتوری یا پلاک آن سرقت یا مفقود شود شخصی که وسیله در اختیار یا تصرف او بوده است اعم از مالک یا متصرف پس از اطلاع مکلف است بلافاصله مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز نیروی انتظامی اعلام کند.»

قانون برای کسی که از این کار تخلف کند جریمه نقدی پانصد هزار تا یک میلیون ریال تعیین کرده است.

بنابراین وقتی متوجه سرقت خودرو شدید باید فورا آن را اعلام کنید. قانون‌گذار روش‌هایی برای اعلام و ثبت سرقت خودرو تعیین کرده که فرد می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب نماید.

ثبت سرقت خودرو

روش‌های ثبت سرقت خودرو

همانطور که گفته شد، روش‌هایی برای اعلام سرقت خودرو وجود دارد که فرد بتواند سریعا اقدام نماید و از وارد شدن ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کند. در ادامه به معرفی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

تماس با پلیس ۱۱۰

معمول‌ترین کاری که بعد از سرقت خودرو انجام می‌شود، تماس با پلیس ۱۱۰ است. وقتی که فرد متوجه سرقت خودرو شد، می‌تواند با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد. بعد از تماس با پلیس تا زمانی که پرونده به صورت رسمی تشکیل شود، مراحلی باید طی شود که در ادامه ذکر می‌شود.

  • مرحله اول: ارائه اطلاعات اولیه به پلیس. در ابتدا فرد باید مکان و زمانی که جرم به وقوع پیوسته را به اطلاع مامورین برساند. اعلام زمان وقوع جرم مخصوصا برای کمک گرفتن از دوربین‌های امنیتی مهم است.
  • مرحله دوم: اعزام مأمور و ثبت صورت جلسه. در مرحله دوم مأموری به موقعیت اعزام شده و با توجه به حرف‌های مالک و شواهد موجود صورت جلسه‌ای را تنظیم می‌نماید.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه مامور گزارش اولیه را انجام داد، فرد مال‌باخته به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و با ارائه مدارک، درخواست ثبت نهایی سرقت خودرو را می‌کند. مالک ۲۴ ساعت فرصت دارد تا مدارک خود را به پلیس ارائه دهد.
  • مرحله چهارم: مراجعه به بخش تجسس. در بخش تجسس باید تمامی مدارک ماشین و مدارک شناسایی به اضافه صورت جلسه مأمور را تحویل داد و در نهایت پلیس کار خود را جهت یافتن خودروی مسروقه شروع می‌کند.

نرم‌ افزار پلیس من

اینترنت بستری برای خدمت‌رسانی سریع و آسان به مردم است. امروزه تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها با ساخت نرم‌ افزارها سعی در بهبود خدمات‌رسانی به مراجعه کننده‌گان خود دارند. نرم‌ افزار پلیس من نیز در همین راستا ساخته و عرضه شده است.

یکی از خدمات مهم پلیس من امکان ثبت سرقت خودرو به صورت اینترنتی است. البته این کار باید توسط مالک اصلی خودرو انجام شود. مالک باید با کد ملی و شماره‌ای که به نامش ثبت شده در سامانه ثبت نام نماید و پس از احراز هویت می‌تواند سرقت خودرو را اعلام کند.

مراحل بعد از ثبت اینترنتی سرقت خودرو

هرچند اینترنت برای آسان‌تر کردن کارها استفاده می‌شود، اما باید توجه داشته باشید که در چنین مواردی تنها نمی‌توان صرفا به ثبت اینترنتی سرقت اکتفا نمود. فرد باید بعد از ثبت اولیه سرقت اقداماتی را انجام دهد.

مراجعه حضوری به کلانتری

مراجعه حضوری به کلانتری باعث می‌شود تا شکایت شما رسمی شود. کلانتری مورد نظر باید در محدوده وقوع جرم باشد. البته بعد از ثبت نام نهایی در نرم‌ افزار، نزدیک‌ترین کلانتری به محل معرفی می‌شود. سپس مالک یا وکیل او باید به همراه مدارک لازم در کلانتری حضور یافته تا با رسمی شدن سرقت خودرو، اقدامات لازم توسط پلیس انجام شود.

پیگیری وضعیت خودروی مسروقه در پلیس من

یکی از مزایای استفاده از نرم‌ افزار پلیس من این است که پس از ثبت رسمی شکایت فرد می‌تواند با وارد کردن پلاک ماشین یا کد ۱۷ رقمی پشت کارت ماشین، از وضعیت پرونده خود آگاه شود و در صورت کشف خودرو، برای تحویل به پایگاه پلیس مراجعه نماید.

نحوه ثبت سرقت خودرو

اعلام سرقت زمانی که مدارک ماشین دزدیده شده

یکی از موارد لازم برای ثبت سرقت خودرو، ارائه مدارک مالکیت ماشین است. گاهی مدارک لازم همراه ماشین به سرقت رفته است. در این زمان پلیس با استفاده از دیگر مدارک شناسایی فرد و همچنین با استفاده از اطلاعات موجود در سیستم که شامل شماره‌گذاری خودرو می‌شود، مالکیت فرد را احراز می‌کند و سپس مابقی مراحل قانونی طبق آنچه گفته شد انجام می‌شود.

اعلام سرقت خودرو توسط شخصی که مالک آن نیست

گاهی اعلام سرقت توسط شخصی صورت می‌گیرد که مالک قانونی خودرو نیست. ممکن است مالک خودرو فوت کرده یا در خارج از کشور به سر ببرد.

این مسئله باعث پیچیده شدن کار می‌شود و شاید فرد نتواند سرقت را ثبت نماید. راه‌ حل مشکل این است که فرد ابتدا باید به دادسرا مراجعه کرده و اگر مدرک یا شاهدی دارد به دادگاه ارائه کند.

سپس قاضی تصمیم می‌گیرد که آیا فرد صلاحیت ثبت سرقت را دارد یا خیر. اگر دستور دادگاه مبنی بر اجازه اعلام سرقت باشد، پلیس اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

برای آن که از به وجود آمدن چنین شرایطی جلوگیری شود بهتر است بعد از خرید حتما مراحل قانونی ثبت مالکیت انجام شود. همچنین به همراه داشتن بیمه‌نامه به اسم فرد یا وکالت‌نامه، کمک زیادی به پیش‌برد مراحل قانونی می‌کند.

سرقت پلاک خودرو

سرقت پلاک خودرو نیز جز مواردی است که برای افراد زیادی پیش می‌آید. سرقت پلاک معمولا توسط افرادی صورت می‌گیرد که قصد انجام اعمال خلاف قانون را دارند و برای این کار اقدام به دزدیدن پلاک و نصب آن‌ها روی ماشین‌های سرقتی می‌کنند.

شاید عده‌ای گمان کنند که سرقت پلاک خودرو چندان مهم نیست و در اعلام آن به پلیس شک داشته یا تاخیر نماید. اما سرقت پلاک خودرو نیز به اندازه سرقت خودرو مهم است و باید توجه داشت که در صورت عدم اعلام سرقت پلاک خودرو، مالک مسئول تمامی کارهایی است که با پلاک او انجام شده است.

وقتی فرد متوجه سرقت پلاک خودرو شد، نهایتا ۴۸ ساعت زمان دارد تا سرقت را اعلام کند. بنابراین همانگونه که مالک هنگام سرقت خودرو موظف است اقداماتی را انجام دهد، در هنگام سرقت پلاک نیز باید این کار را انجام دهد.

ثبت سرقت خودرو اینترنتی

اعلام سرقت پلاک خودرو و مراحل آن

همان‌طور که گفته شد اعلام سرقت پلاک نیز باید فورا صورت گیرد. این کار مستلزم طی کردن مراحلی است که در ادامه خواهد آمد.

تماس با پلیس ۱۱۰

بعد از اینکه فرد متوجه سرقت خودرو شد، می‌تواند با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و سرقت را اعلام کند. البته این کار را با حضور در نزدیک‌ترین پایگاه پلیس نیز می‌تواند انجام دهد. بعد از اعلام سرقت، مامور پلیس به محل سرقت اعزام شده و با بررسی صحنه جرم و صحبت‌های مالک، صورت جلسه‌ای تنظیم می‌کند و در پایگاه پلیس برای آن پرونده تشکیل داده می‌شود.

اضافه شدن پلاک مسروقه به فهرست سیاه راهنمایی و رانندگی

بعد از اینکه پلاک خودرو استعلام شد، پلیس آن را در فهرست سیاه قرار می‌دهد. این کار برای سلب مسئولیت از شما برای تمامی جرائم مرتکب شده در زمان سرقت، صورت می‌گیرد.

تحویل دادن تمامی پلاک‌های خودرو

گاهی تنها یکی از پلاک‌ها به سرقت می‌رود و شما باید حتما پلاک دیگر را نیز به پلیس تحویل دهید.

دریافت نامه تردد

بعد از اینکه شکایت ثبت شد، پلیس به شما نامه‌ای می‌دهد که تنها ۴۸ ساعت فرصت دارد و شما باید در این مدت به مرکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کنید.

برای این مراحل می‌توانید قدم به قدم با مشاوره حقوقی تلفنی گفتگو نمایید.

مدارک مورد نیاز برای اعلام سرقت پلاک

  1. مراجعه کردن به کلانتری محل جهت تشکیل پرونده.
  2. مالک یا نماینده قانونی وی باید برای طی مراحل قانونی حضور داشته باشد.
  3. اصل مدارک شناسایی معتبر از جمله: کارت ملی، شناسنامه یا وکالت‌نامه برای نماینده قانونی.
  4. اصل سند مالکیت خودرو صادر شده توسط پلیس راهور ناجا.
  5. اصل کارت مشخصات خودرو.
  6. گواهی مفاصا حساب اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه.
  7. مدارک احراز محل سکونت مالک در آدرس اعلامی.
  8. بیمه نامه شخص ثالث معتبر
  9. ۹.واریز هزینه تعویض پلاک خودرو از طریق دستگاه‌های کارت خوان مستقر در مراکز تعویض پلاک.
  10. پرداخت هزینه صدور و ارسال کارت مشخصات هوشمند خودرو برابر تعرفه مصوب شرکت پست ج.ا.ا. از طریق دستگاه‌های کارت خوان مستقر در مراکز تعویض پلاک

آیا بین سرقت و گم شدن پلاک تفاوتی وجود دارد؟

جواب این سوال منفی است. اگر یکی یا دو تا از پلاک‌های خودرو گم شود، مالک موظف است تمامی اقداماتی که در هنگام سرقت پلاک لازم است را انجام دهد و در صورت عدم انجام این کار، مسئولیت تمامی جرائم احتمالی صورت گرفته با پلاک مفقودی بر عهده وی خواهد بود.

سرقت خودرو

جرم سرقت خودرو و مجازات آن در قانون

سرقت یکی از مهم‌ترین جرایمی است که در جوامع بشری رخ می‌دهد و برای همین قانونگذار با توجه به شرایط سرقت و مال مسروقه، قوانین و مجازات‌هایی را تعیین کرده است. سرقت خودرو یکی از مواردی است که به مراتب در حال وقوع است.

برخی از ماشین‌ها طعمه‌های خوبی برای سارقان به شمار می‌رود و سرقت آسان و فروش راحت آن نیز باعث شده تا شاهد افزایش این جرم در جامعه باشیم. همزمان با ثبت سرقت خودرو، مالک می‌تواند اقدامات حقوقی و کیفری برای شکایت از سارق را نیز انجام دهد.

انواع جرم سرقت خودرو

در قانون از دو نوع سرقت نام برده شده است. سرقت یا تعزیری است یا حدی که با تشخیص قاضی و شرایطی که دزدی در آن صورت گرفته، مشخص می‌شود.

سرقت حدی خودرو

اگر ماشین مسروقه در پارکینگ بوده و سارق برای سرقت آن، در را شکسته یا از دیوار وارد شده است مرتکب هتک حرز شده که یکی از شرایط مهم سرقت حدی است. و اگر بقیه شرایط نیز به وقوع بپیوندند، سرقت حدی است و مجازات تعیین شده در قانون برای وی اعمال می‌شود.

سرقت تعزیری خودرو

عموما جرایم این‌ چنینی در دسته جرایم تعزیری قرار می‌گیرند. سارقی که اقدام به سرقت خودرو کند طبق قانون به ۶ ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود. اگر سارق خودرو را مفقود کرده یا از بین برده باشد، باید مثل یا قیمت آن را به مالک برگرداند.

اگر پلیس خودرو را پیدا نماید ولی سارق به آن خسارتی وارد کرده باشد یا بخشی از وسایل خودرو یا اموالی که درون آن بوده را از بین برده باشد، باید عین آن وسیله یا پولش را به صاحب آن برگرداند.

البته باید توجه داشت که طبق ماده ۲۱۳ قانون مدنی نیازی به تشکیل پرونده مجدد برای بازپس گرفتن اموال مسروقه نیست و دادگاه رسیدگی کننده به پرونده خود رای به برگرداندن خودرو یا قیمت آن می‌دهد.

دریافت مشاوره برای نحوه ثبت سرقت خودرو از بنیاد وکلا

سرقت خودرو جز مواردی است که افراد بسیاری در جامعه با آن درگیر هستند و از آن جایی که ثبت و پیگیری شکایت در این نوع جرائم بسیار مهم است، بهتر است قبل از اقدام به هر کاری از متخصصان این کار کمک بگیرید.

سایت بنیاد وکلا با ارائه خدمات متنوعی در این زمینه می‌تواند شما را در این کار یاری دهد. شما می‌توانید به صورت وکیل آنلاین و تلفنی از خدمات بنیاد وکلا استفاده کنید تا بهتر و سریع‌تر بتوانید به اموال مسروقه خود دست پیدا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا