پزشکی قانونیکیفری (جرائم)

تجاوز جنسی از دیدگاه پزشکی قانونی

ارتکاب عمل ناروا و حرام جنسی که به لحاظ شرعی نهی شده است و در عرف و قوانین موضوعه منع شده و مجازات دارد، اعمال منافی گویند که بر سه نوع است.

انواع اعمال منافی عفت

جریحه دار کردن عفت عمومی

اعمالی را گویند که در ملا عام صورت گیرد که ممکن است با رضایت یا عدم رضایت طرف مقابل باشد. برخی افراد اعمال منافی عفت را با خود انجام می‌دهند مثل کشف عورت، برهنگی، ادرار کردن و استمناء در منظر عام.

در بزرگی پروستات و تکرار ادرار ناشی از آن مصداق فوق را ندارد. مرتکبان بیماران روانی و مردان مسن می‌باشند که با برهنه کردن خود در مقابل دختران کوچک به ارضاء تمایلات جنسی خود می‌پردازند. بدحجابی و آرایش زننده هم مصداق فوق را دارد.

تجاوز جنسی به زن

هتک عفت

عمل جنسی بدون دخول می‌باشد، چه پنهان و چه آشکار که در آن باید به سن و آثار مقاومت دقت شود. شروع عمل لواط، مساحقه و تفخید هتک عفت محسوب می‌شود.

هتک ناموس

نزدیکی جنسی با زنان که با دخول همراه باشد چه طبیعی باشد یا غیر طبیعی (مقاربت از دبر) و در با‌کره‌ها باعث ازاله بکارت شود هتک ناموس است در حالی که استفاده از وسایل مصنوعی قلم، چوب، انگشت و غیره حتی اگر باعث ازاله بکارت شود، هتک عفت است.

همه این موارد موجب طرح دعوی کیفری به منظور اعمال مجازات کیفری مرتکب را فراهم می‌آورد. اولین و مهم‌ترین گام برای پیروزی در این دعاوی مراجعه به پزشکی قانونی برا‌ی اثبات جراحات وارده می‌باشد. در این مسیر وجود وکیل پزشکی قانونی و کیفری بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

شناسایی مجرمان

  1. افراد فاسد و تنوع طلب: در جوامع غربی و آزادی روابط و بی بند و باری و تنوع طلبی زمینه اعمال منافی عفت را مساعد می‌کند.
  2. بیماری و نواقص مادرزادی: مثل سوزش و تکرر ادرار که فرد را مجبور به کشف عورت و حتی ادرار در منظر عمومی می‌کند.
  3. اختلالات مادرزادی: به چهار گروه تقسیم می‌شوند:
  • الف- عقب ماندگان ذهنی: بدون آن که شعورشان دخالت داشته باشد اعمال منافی عفت را مرتکب شده که از قبح آن بی اطلاعند.
  • ب- افرادی که دارای میل جنسی بیمار گونه اند به محض رو برو شدن با جنس مخالف بدون اندیشه به عاقبت کار خلاف اعمال بی شرمانه مرتکب می‌شوند که مسئول نسبی اعمال خود هستند.
  • ج- اشخاصی که با طرز فکر غلط و اعمال جنسی غیرمتعارف سبب جرم می‌شوند. این افراد مسئول اعمال خویشند.
  • د- انسان‌هایی که اندیشه کمال مطلوب و در ارتکاب اعمال منافی عفت شرایط خاص و ایده ال در نظر دارند، چون شرایط آن‌ها احساسی و ذهنی است بنابراین مرتکب خلاف نمی‌شوند. باید احتمال اتهامات دروغین و کینه توزی خصوصا در اطفال که داستان سرایی می‌کنند مد نظر قرار داد.

تجاوز جنسی در زنان باکره

تاریخ ازاله بکارت، جدید یا قدیم بسیار مهم و مقام قضایی باید فورا نظر پزشکی قانونی را درخواست نماید، چنان چه مجرم دستگیر و جرم وی ثابت و آن گاه نظر پزشکی درباره سقط یا ازاله بکارت درخواست شود، به علت گذشت زمان و التیام آسیب‌ها دراثر تجاوز یا سقط، تعیین تاریخ وقوع جرم میسر نباشد.

اقدامات مهم پس از تجاوز جنسی

پرده بکارت

در مدخل مهبل ابتدای مجرای تناسلی زنان یک پرده لطیف از جنس بافت پوشاننده که بر حسب منفذ وسط آن اشکال متفاوت دارد.

انواع پرده بکارت

  1. پرده بدون منفذ: در بعضی از دختران پرده بکارت بدون منفذ می‌باشد که تا زمان بلوغ متوجه نمی‌شوند که در زمان بلوغ به علت تجمع خون‌های قاعدگی در مهبل و درد و عوارض ناشی از آن به پزشک مراجعه که بایدبه پزشکی قانونی ارجاع که با اخذ گواهی باکره بودن و لزوم جراحی با ایجاد شکاف در پرده بکارت درمان شوند و علایم آن شبیه حاملگی مثل قطع قاعدگی، بزرگ شدن شکم که موجب تصور غلط اطرافیان می‌شود.
  2. پرده بکارت مثلی شکل: منفذ وسط پرده به شکل مثل می‌باشد، ۵۰ تا ۶۰ درصد دختران را شامل می‌شود. این گونه پرده در زمان زفاف دچار پارگی و خونریزی و ازاله بکارت در آن‌ها به راحتی قابل تشخیص می‌باشد.گاهی آن‌ها را حلقوی معمولی نیز می‌نامند.
  3. حلقوی: منفذ بزرگ و به صورت حلقه خودنمایی می‌کند که قابل اتساع می‌باشد و در اثر ارتباطات مکرر جنسی ظاهرا سالم و دست نخورده باقی می‌ماند که اظهار در مورد باکره بودن بسیار مشکل است و با دقت کافی و تجربه فراوان می‌توان اظهار‌نظر درست کرد. این پرده را حلقوی قابل اتساع می‌نامند.
  4. هلالی: به صورت یک هلال در نیمه تحتانی دهانه مهبل قرار گرفته ممکن است در نیمه راست یا چپ یا بالای آن قرار گیرد. در این نوع نیز امکان ارتباط جنسی بدون خونریزی، ساییدگی یا خونمردگی وجود دارد. گاهی ممکن است هلالی در بالا یا پایین یا طرفین وجود داشته باشد که بدان دولتی گویند.
  5. غربالی: در این نوع منفذ‌های ریز و متعدد که حالت غربالی به آن می‌دهد و در ارتباط جنسی دچار پارگی‌های واضح و شدید و خونریزی نمایان دارد.
  6. پل دار: منفذ در این نوع به وسیله نواری به دو بخش تقسیم شده تا نوار مزبور پاره نشود امکان ارتباط جنسی وجود ندارد. در بعضی موارد یکی از منفذها به قدری وسیع است که مانند پرده‌های حلقوی قابل اتساع عمل می‌کند.
  7. زبانه دار: در واقع پل ناکاملی است که از یک طرف شروع و به طرف مقابل نمی‌رسد. از اشکال نادر آن نوع دو زبانه است که از دو طرف شروع شده و بهم نمی‌رسند.
  8. دندانه دار: شبیه نوع مثلثی یا حلقوی است ولی دارای دندانه‌های متعدد است. فرورفتگی‌های بین دندانه‌ها ممکن است ا پارگی ناکامل اشتباه شود. پزشکان قانونی با ملاحظه جوشگاه در عمق پارگی ناکامل و لمس مخاط نرم در عمق دندانه مشکوک به باکره بودن یا ازاله پی می‌برند.
  9. کنگره دار: مانند حلقوی و مثلی با فرورفتگی‌های بسیار عمیق که گاه تا کناره مهبل می‌رسد و امکان دارد با پارگی عمیق و کامل پرده بکارت اشتباه گرفته شود. باید دقت فراوان به کار برد تا کنگره طبیعی و فرو رفتگی کنار آن با پارگی جوش خورده عمیق اشتباه نشود. لمس عمق فرو رفتگی و اثبات وجود جوشگاه زخم قدیمی یا مخاط نرم طبیعی می‌تواند راهنمای پزشک باشد.
  10. فقدان طبیعی: در این افراد که بسیار نادرند پرده بکارت یا بسیار باریک است که به صورت یک چین مخاطی جلوه‌گر می‌شود یا در لابه لای چین‌های مخاطی است که مانع ارتباط جنسی نمی‌باشد. در واقع از نوع حلقوی قابل اتساع ولی بسیار باریک می‌باشد.

علایم تجاوز جنسی در زنان باکره با ازاله بکارت

ساییدگی، خراشیدگی و پارگی به همراه تورم و خونمردگی و جاری شدن خون را ازاله بکارت گویند.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی پزشکی قانونی و اطلاعات از این نهاد و نحوه ساز و کار آن‌ها، با متخصصین ما در مجموعه حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا