الزام به تمکینخانواده

ارسال اظهارنامه عدم تمکین

در نظر داشته باشید پیش از پرداخت به ارسال اظهارنامه عدم تمکین بر اساس قانون، زن موظف شده است تا از همسر خود تمکین نموده و بدون اطلاع و رضایت ایشان و یا در موارد مجاز عدم تمکین، محل سکونت را ترک نکند.

با این وجود، ممکن است که خانم علی رغم اطلاع همسر به هر دلیل از محل سکونت خود خارج گردد. در این صورت، شوهر می تواند با ارسال اظهارنامه عدم تمکین وی را به زندگی مشترک دعوت کند.

در حال حاضر، ارسال اظهارنامه از جمله اظهارنامه عدم تمکین به صورت الکترونیکی انجام می شود.

در این مقاله قصد داریم به توضیح چگونگی ارسال اظهارنامه عدم تمکین یا نحوه فرستادن و اظهارنامه عدم تمکین بپردازیم. بنابراین، تنظیم اظهارنامه عدم تمکین، ارسال اظهارنامه عدم تمکین و نمونه اظهارنامه عدم تمکین را ارائه می نماییم.

ارسال اظهارنامه عدم تمکین

اظهارنامه عدم تمکین

به محض اینکه عقد نکاح به طور صحیح زن و مرد را به زوجیت یکدیگر درآورد، آن‌ها را مکلف می کند که به وظایفی در قبال یکدیگر پای بند باشند.

به عنوان مثال، مرد موظف است به همسر خود نفقه بپردازد و در مقابل آن، زن نیز موظف شده است تا از همسر خود تمکین کند. بسیاری از موارد مراجعه به مشاوره حقوقی آنلاین حول محور نفقه و تمکین می‌گذرد.

بنابراین، در شرایطی که زن بدون مجوز قانونی یا بدون اطلاع و رضایت شوهر از تمکین خودداری کند، مرد می تواند با ارسال یک اظهارنامه قضایی وی را دعوت کند که در مهلت مقرر به منزل بازگردد؛ در غیر این صورت، از جهت اینکه زن با عدم تمکین، ناشزه شده است، دیگر حق دریافت نفقه نخواهد داشت.

البته، گفتنی است که در صورتی که زن به دلیل مسائلی همچون سوء رفتار یا خطر جسمی و روانی از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند، دیگر عنوان ناشزه نخواهد داشت و همچنان حق نفقه دارد.

ارسال اظهارنامه عدم تمکین

سابقا، اظهارنامه بر روی فرمی چاپی نوشته و به مخاطب آن ابلاغ می گردید، اما در حال حاضر، ارسال اظهارنامه در تهران و مراکز استان ها تنها به شیوه الکترونیک صورت می پذیرد؛ به این منظور، برای ارسال اظهارنامه عدم تمکین، باید به شیوه الکترونیکی اقدام نمود.

برای ارسال اظهارنامه عدم تمکین، نخست بایستی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی ثبت نام کرد.

انجام مراحل اولیه ثبت نام را خودتان در منزل هم می توانید انجام دهید؛ پس از آن، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اظهارنامه را به ثبت برسانید.

برای دریافت اطلاعات دقیق مربوط به مراحل ارسال اظهارنامه عدم تمکین، از مشاوره حقوقی در ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی کمک دریافت نمایید.

نمونه اظهارنامه عدم تمکین

نمونه اظهارنامه عدم تمکین

در ادامه به مندرجات عمومی در اظهارنامه عدم تمکین به کمک وکیل حقوقی می‌پردازیم.

  • سرکار خانم ……….
  • احتراما به استحضار می رساند؛
  • همانگونه که مطلع هستید، جنابعالی در تاریخ ……………. به موجب عقدنامه ………….. تنظیم شده در دفتر ازدواج ……….. به عقد دائم اینجانب درآمده اید؛ اما از تاریخ ……………….. تا ………………. بدون داشتن دلیل موجه قانونی و یا کسب رضایت از اینجانب اقدام به خروج از منزل مشترک نموده و تاکنون بازنگشته اید.
  • به همین دلیل، از شما تقاضا دارم که به دور از هرگونه کشمکش و اختلافی به زندگی مشترک بازگشته و به وظایف زناشویی خود عمل نمایید.
  • در ضمن، در صورتی که بعد از گذشت پنج روز از ابلاغ این اظهارنامه به انجام وظایف زناشویی خود اقدام نکنید، به موجب مقررات قانونی ناشزه محسوب شده و الزامی جهت پرداخت نفقه به شما وجود ندارد.
  • با تقدیم احترام؛
  • نام و نام خانوادگی
  • امضا

برای راهنمایی بیشتر می‌توانید ضمن تماس با وکیل تلفنی سوالات خود را جویا شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا